Mjøskastellet - ikke bare en vanlig ruin

Landets største kjente middelaldertårn lå på Steinsholmen i Mjøsa. Nå sikres restene etter kongens kastell.

Nå kan du søke om tilskudd til kulturminner

Søknadsfristen er 1. november 2023.

Steinalder i sentrum ved Hellefossen

Etnedal kommune inviterte til steinaldertime med avduking av informasjonsskilt om den eldste historia i Etnedal.

250 eldgamle funn i fjellisen

Et av de mest spektakulære funnene er en 3000 år gammel pil.

Ta en tur til fortiden - tips til steder å besøke

Utforsk kartet og finn både kjente og mer glemte kulturminner som forteller om Innlandets historie gjennom årtusener.

Velkommen til høstens webinarer om kulturminner!

Sjekk ut høstens foredrag om aktuelle tema som tilskudd og råd til bygningsvern, ekstremvær, og stedsutvikling.

Feltarkeologi - slik arbeider arkeologene

Venter du besøk av en arkeolog fra Innlandet fylkeskommune? Slik arbeider vi i felt.

Steinberg gård er ferdig freda

Badstua, det praktfulle hageanlegget og gravstedet på amtmannsgården Steinberg på Toten er nå inkludert i fredningen.

Fotosamling - praktfunn fra Innlandet

Innlandets detektorister gjør nye funn hvert år, og det er litt av en samling vi kan vise fram.

Kongevegen over Dovrefjell - åpningsmarkering

30. august blir det offisiell åpning av kongevegen mellom Dovre og Oppdal som historisk vandringsveg.