Regional plan for det inkluderende Innlandet

5 Handlingsprogram

Handlingsprogrammet konkretiserer hvordan vi skal nå målene for planens tre satsingsområder:

  • kompetanse og livslang læring
  • arbeidsliv og arbeidsplassutvikling
  • lokalsamfunn, møteplasser og kultur

Handlingsprogram 2025 viser både nye og igangsatte prosjekter/piloter og programmer som støtter oppunder mål og strategier i planen. Det ble også bevilget midler til en rekke gode satsinger som handler om inkludering. Disse kan du lese her: Budsjettvedtak 2025

I tillegg er andre relevante, vedtatte strategier/handlingsprogram for Innlandet, koplet til handlingsprogrammet.

Målsetningen har vært å gjøre planen relevant for alle kommuner og regioner i Innlandet og å motivere og inspirere til sterkere tverrfaglig samarbeid, også på tvers av forvaltningsnivåer. 

Handlingsprogrammet er derfor delt opp i:

  • fylkessatsinger
  • distriktssatsinger
  • by- og regionsentersatsinger

I arbeidet med å fornye handlingsprogrammet er den noen områder som spesielt bør omtales.

Arbeidskraft og kompetanse

I Innlandsstrategien 2024-2028 er det understreket at samfunnsendringer og omstilling vil kreve arbeidskraft og kompetanse. Innlandet er et mangfoldig samfunn som med bedre inkludering kan ta arbeidskraftreserven i bruk. Forutsetningene for deltakelse i arbeid og verdiskaping er knyttet til livskvalitet, god helse og utdanning og et inkluderende og likestilt arbeidsliv.

Vi blir stadig flere eldre som er ved god helse og lever lengre. I et aldersvennlig samfunn skal det være mulig å leve et aktivt og godt liv. Dette er også samfunn som er attraktive for alle.

Likeverdig tilbud av service og tjenester til Innlandets befolkning er utfordrende i landets mest spredtbebygde fylke. I tillegg er den demografiske utviklingen med stadig flere eldre og færre fødte krevende. Næringslivets, kommunenes og fylkeskommunens økonomi, kompetanse og omstillingsevne er avgjørende.

Universell utforming

For at alle skal ha like muligheter for å delta i samfunnet er det en forutsetning at det er god tilgjengelighet. Krav om universell utforming er nedfelt i lov, og i 2025 er det prioritert midler til å igangsette arbeidet med strategien Innlandet universelt utformet 20230. Satsingen handler om tilgjengelighet og mulighet for alle til å delta innenfor:

  • kompetanse og livslang læring
  • arbeidsliv og arbeidsplassutvikling
  • lokalsamfunn, møteplasser og kultur
  • universelle reiselivsdestinasjoner (for eksempel samarbeidet om utvikling av Beitostølen – satsingen skal skje i samarbeid med kompetansemiljøet på Beitostølen og Øystre Slidre kommune)

Det flerkulturelle Innlandet

Innlandet har alltid vært et grenseområde og samfunn med mangfold hvor sørsamisk urbefolkning, skogfinner, romani/tatere representerer tre av fem nasjonale minoriteter.

Deres historie, språk, kulturuttrykk og næringstradisjoner er en ressurs for innlandssamfunnet. Vi har et spesielt ansvar for å ivareta dette. Innlandet har også mange innbyggere med innvandrer- og flyktningbakgrunn. Kulturelt mangfold i lokalt samfunns- og arbeidsliv gir nye perspektiver og ressurser og kan inspirere til utvikling og nyskaping. Handlingsprogrammet forsøker å speile dette.

Flerkulturelt perspektiv er et overordnet perspektiv som bør være gjennomgående i alle satsinger og tiltak.

Kommunene og interkommunale politiske råd (IPR)

Dette er viktige samarbeidsparter. IPR-ene har også strategier som kan være relevante for samarbeid og konkretisering av oppfølging . Det skal jobbes videre for å forankre og iverksette planens handlingsprogram, og se denne i sammenheng med IPR-ene sine strategier og satsinger.

Nye samarbeidsavtaler mellom Innlandet fylkeskommune og hvert av de interkommunale politiske rådene blir lagt til grunn for et forsterket samarbeid og innsats om oppfølging av regional plan.

Inkluderingsperspektivet i kommunal planlegging

Kommunenes plan- og utviklingsarbeid er viktig sett i lys av å skape sosialt bærekraftige lokalsamfunn. Den sosiale bærekraft dimensjonen må forsterkes og konkretiseres både i samfunns- og arealplanleggingen. Det handler om attraktive inkluderende lokalsamfunn med møteplasser og fritids- og kulturtilbud til alle.

Samarbeid og samordning av faglige og økonomiske virkemidler

Fylkestingets budsjettvedtak 19.12.2024 bevilget 3.0 mill. kroner øremerket til oppfølging av planens handlingsprogram i 2025. Det ble også bevilget midler til en rekke andre gode satsinger som handler om inkludering.

I oppfølging av handlingsprogrammet er det viktig å koordinere og samordne økonomiske og faglige ressurser slik at det skapes gode synergieffekter og økt kunnskap. Dette vil også kunne stimulere til innovasjon og utvikling innenfor planens satsningsområder. Også aktiv bruk av andre økonomiske ordninger er viktig, herunder utnytte prosjektmidler nasjonalt og gjennom EUs programmer for å nå målene i planens satsingsområder.

Handlingsprogram for 2025 er en oppdatert versjon av handlingsprogram 2024.

Handlingsprogram 2025 ble vedtatt i fylkesutvalget 18.02.2025 i sak PS 25/2025

Les tidligere handlingsprogram:

Handlingsprogram 2023 (PDF, 493 kB)

Handlingsprogram 2024 (PDF, 592 kB)

Hva satser vi på?

Handlingsprogrammet er bygd opp etter planens tre satsingsområder:

  • kompetanse og livslang læring
  • arbeidsliv og arbeidsplassutvikling
  • lokalsamfunn, møteplasser og kultur

Utviklingen av det inkluderende Innlandet skal bygge på visjonen om Innlandet – Eventyrlige muligheter – som er nedfelt i Innlandsstrategien. Denne visjonen skal vi ha som ledestjerne i arbeidet.

Hovedmålet er:

Innlandet skal være et inkluderende samfunn for alle

5.1 Kompetanse og livslang læring

Mål

I 2030 har Innlandet relevant og tilgjengelig utdanningstilbud som fremmer inkludering og livslang læring for alle.

5.1.1 Fylkessatsinger

Ansvarlig: Statsforvalteren
Samarbeidspartnere: kommuner og regioner, skoler og lokalsamfunn, Innlandet fylkeskommune, KS og Nav
Koblinger til andre satsinger: K2A, K2B, K3 og K4
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: videregående skoler, Karriere Innlandet, Nav, arbeidslivsorganisasjonene og opplæringskontorene
Koblinger til andre satsinger: K5 og A1
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: videregående skoler, Karriere Innlandet, Nav og partene i arbeidslivet
Koblinger til andre satsinger: K1, K3 og K4
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: videregående skoler, Karriere Innlandet og Innlandet ungdomsråd
Koblinger til andre satsinger: K1, K2A og K2B
Prioritering: kort sikt

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: videregående skoler og Karriere Innlandet
Koblinger til andre satsinger: 
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: Høgskolen i Innlandet, NTNU, Fagskolen i Innlandet, Karriere Innlandet, høgskolesentrene i Tynset og Kongsvinger, KS, Nav, Statsforvalteren, interkommunale politiske råd og arbeidslivet
Koblinger til andre satsinger: K9, A1, A2, A3, A4, A5 og A6
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: fylkeskommunale og kommunale råd, frivillige organisasjoner, kommuner og Karriere Innlandet
Koblinger til andre satsinger: K5, A6 og L7
Prioritering: lang sikt

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere:
Koblinger til andre satsinger: A1
Prioritering: kort sikt

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: kommuner, frivillige organisasjoner, Likestillingssenteret, Nav, Statsforvalteren, KS, Sametinget, Bufdir, IMDi, Glomdalsmuseet, Skogfinsk museum og mange andre
Koblinger til andre satsinger: K9, L3 og L6
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: Sametinget, samiske kulturbærere og aktuelle kommuner
Koblinger til andre satsinger: K8, L6 og A14
Prioritering: kort sikt

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: Universitetet i Innlandet, Nav Innlandet, kommuner, Karriere Innlandet, Innlandet fylkes flerkulturelle råd, frivillige organisasjoner og arbeidslivet
Koblinger til andre satsinger: K5, A1, A2, A3, A4, og A6
Prioritering: kort og lang sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: Universitetet i Innlandet og NTNU
Koblinger til andre satsinger: K2A, K2B, K4 og L8
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

5.1.2 Distriktssatsinger

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune, Statsforvalteren, kommunene og Karriere Innlandet
Samarbeidspartnere: universitets- og høgskolesektoren
Koblinger til andre satsinger: K1, K2A, K2B, K5 og A6
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Valdres næringshage og Rørosregionen næringshage i samarbeid med interkommunale politiske råd i de to regionene
Samarbeidspartnere: Trainee Innlandet, Trainee Trøndelag, offentlige og private arbeidsgivere, utdanningsinstitusjoner, Innlandet fylkeskommune, Nav, NHO og LO
Koblinger til andre satsinger: K5, K9, A1 og A6
Prioritering: kort sikt som ordinær trainee-ordning, lang sikt for å utvikle egen ordning for innvandrere

5.1.3 By- og regionsentersatsinger

Ansvarlig: Universitetet i Innlandet og NTNU i Innlandet
Samarbeidspartnere: Innlandet fylkeskommune, Regionalt partnerskap, Fagskolen i Innlandet, høgskolesentrene i Innlandet, Karriere Innlandet og relevante regionselskaper
Koblinger til andre satsinger: K5, K9, A1 og L8
Prioritering: kort sikt

5.2 Arbeidsliv og arbeidsplassutvikling

Mål

I 2030 har Innlandet et inkluderende og innovativt arbeidsliv, som sikrer arbeidsdeltakelse og verdiskaping.

5.2.1 Fylkessatsinger

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: Karriere Innlandet og aktuelle arbeidslivsvirksomheter, KS, Statsforvalteren, Nav, NHO, LO, Regionalt partnerskap og Likestillingssenteret
Koblinger til andre satsinger: K5, A2, A3, A5 og A6
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: NHO Innlandet og Nav Innlandet
Samarbeidspartnere: næringslivsbedrifter, Nav og andre regionale aktører
Koblinger til andre satsinger: A1, A3, A4 og A5
Prioritering: kort sikt

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: Nav, arbeidsmarkedsbedriftene, Karriere Innlandet, og andre relevante arbeidslivsaktører
Koblinger til andre satsinger: A1, A2 og A4
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: Kommunal landbruksforvaltning, landbruksorganisasjonene og Statsforvalteren
Koblinger til andre satsinger: K5, A1, og A6
Prioritering: kort sikt

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: Nav, andre regionale aktører, utdannings- og forskningsinstitusjoner og relevante arbeidslivsaktører
Koblinger til andre satsinger: A1, A2, A3 og A5
Prioritering: kort sikt

Ansvarlig: Kildegruppen AS
Samarbeidspartnere: kommuner, næringsliv, akademia og andre relevante aktører
Koblinger til andre satsinger: K5, A1, A2, A4 og A6
Prioritering: kort sikt ( arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: Kompetanseforum Innlandet, kommuner, interkommunale politiske råd, utdannings- og forskningsinstitusjoner og relevante arbeidslivsaktører
Koblinger til andre satsinger: K5, A1 og A7 og handlingsprogrammene for Regional plan for samfunnstryggleik og Regional plan for klima, energi og miljø
Prioritering: kort sikt

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: klyngene i arbeidslivet, forskningsmiljøer, NTNU, Universitetet i Innlandet, Fagskolen i Innlandet, Innovasjon Norge Innlandet, Statsforvalteren, reiselivsaktører og andre
Koblinger til andre satsinger: A6 og K5
Prioritering: kort sikt

5.2.2 Distriktssatsinger

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: Nasjonalt senter for fjell-landbruk, Storsteigen videregående skole, landbruksorganisasjonene, kommunenes landbrukskontorer og interkommunale politiske råd i Valdres, Nord-Gudbrandsdalen og Nord-Østerdal
Koblinger til andre satsinger: K5, og K6
Prioritering: kort sikt

Ansvarlig: kommuner og interkommunale politiske råd
Samarbeidspartnere: Statsforvalteren, Innlandet fylkeskommune, Karriere Innlandet, utdannings- og forskningsinstitusjoner, høgskolesentrene i Innlandet og KS
Koblinger til andre satsinger: K1, K5, K6 og K7
Prioritering: kort sikt

Ansvarlig: de fire pilotkommunene
Samarbeidspartnere: Innlandet fylkeskommune, Fagskolen Innlandet, Karriere Innlandet, staten ved Kommunal- og distriktsdepartementet, Nav, Husbanken
Koblinger til andre satsinger: K5, A1, A6 og boligsatsing
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

5.2.3 By- og regionsentersatsinger

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune og Regionalt partnerskap
Samarbeidspartnere: Statsforvalteren, Universitetet i Innlandet, NTNU i Innlandet, Fagskolen i Innlandet, Karriere Innlandet, høgskolesentrene i Innlandet, interkommunale politiske råd og regionale utviklingsselskaper
Koblinger til andre satsinger: A1, A2 og A9
Prioritering: kort sikt

Ansvarlig: NCE Manufacturing/Læringsfabrikken
Samarbeidspartnere: Nav Vestre Toten, OFII, Navpå fylkesnivå og Gjøvikregionen Utvikling
Koblinger til andre satsinger: K2A, K2B, K5, A1 og A6
Prioritering: kort sikt (videreføres)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune og interkommunale politiske råd for Gjøvik-, Hamar- Hadeland- og Kongsvinger-regionene
Samarbeidspartnere: arbeidslivet, kommuner og Innlandet fylkeskommune
Koblinger til andre satsinger: A1 og A9 
Prioritering: lang sikt

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune, Grensekomiteen Innlandet-Dalarna, Grensekomiteen ARKO, Sør-Østerdal interkommunale politiske råd og Kongsvinger- og Fjell-regionene
Samarbeidspartnere: de svenske grensekommunene, Region Dalarna, Länsstyrelsen i Dalarna, Region Värmland og Länsstyrelsen i Värmland
Koblinger til andre satsinger: koblet til A1, A2 og A5
Prioritering: lang sikt

5.3 Lokalsamfunn, møteplasser og kultur

Mål

I 2030 har Innlandet attraktive, tilgjengelige og bærekraftige byer og lokalsamfunn for alle.

5.3.1 Fylkessatsinger

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: Husbanken Øst, Statsforvalteren og kommunene
Koblinger til andre satsinger: L2, L3, L12 og L13
Prioritering: kort sikt og lang sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Statsforvalteren
Samarbeidspartnere: Innlandet fylkeskommune, Husbanken Øst, Nav Innlandet, Nav Hjelpemiddelsentral, Statsforvalteren og kommunene
Koblinger til andre satsinger: L9, L10 og L13
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: kommunene, Innlandet fylkes flerkulturelle råd, Statsforvalteren, IMDi og KS
Koblinger til andre satsinger: L1, L2, L12 og L13
Prioritering: kort sikt (pågående)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune og fylkeskommunale råd
Samarbeidspartnere: kommunene, interkommunale politiske råd, Statsforvalteren og KS
Koblinger til andre satsinger: L3, L12 og L13 
Prioritering: kort sikt

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: kommuner, interkommunale politiske råd, og frivillige organisasjoner
Koblinger til andre satsinger: L5, L13 og Kulturstrategi for Innlandet fylkeskommune.
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Glomdalsmuseet, 
Samarbeidspartnere: Innlandet fylkeskommune, Norsk skogfinsk museum, Blokkodden, Sametinget, Universitetet i Innlandet, frivillige organisasjoner og andre
Koblinger til andre satsinger: K5 og A6
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: frivillige organisasjoner, kommuner, interkommunale politiske råd og forskningsinstitusjoner
Koblinger til andre satsinger: K5, L6 og Kulturstrategi for Innlandet fylkeskommune
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: kommunene, Statsforvalteren, KS, Nav, forsknings- og kompetansemiljøer og frivillige organisasjoner
Koblinger til andre satsinger: L5 og L7 og Kulturstrategi for Innlandet fylkeskommune
Prioritering: kort sikt (arbeidet starter i 2025 når revidert folkehelselov og nasjonal livskvalitetsstrategi foreligger)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: fylkeskommunale råd, Statsforvalteren, relevante frivillige organisasjoner, kommuner, næringsliv og forsknings- og kompetansemiljøer
Koblinger til andre satsinger: A1, L1, L8 L10 L11, Kulturstrategi for Innlandet fylkeskommune og Mobilitetsstrategi for Innlandet
Prioritering: kort sikt

Ansvarlig: Beitostølen Helsesportsenter
Samarbeidspartnere: Innlandet fylkeskommune, fylkeskommunale råd, Foreningen Ridderrennet, Norges handikapforbund, Norges idrettshøyskole, Universitetet i Innlandet, Øystre Slidre kommune, Beitostølen utvikling og relevante frivillige organisasjoner
Koblinger til andre satsinger: L8 og L9
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

5.3.2 Distriktssatsinger

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune i samarbeid med Universitetet i Innlandet og Østlandskforskning
Samarbeidspartnere: kommuner/lokalsamfunn, næringsliv, frivillige organisasjoner og målgrupper
Koblinger til andre satsinger: L2, L3, L7 og L11
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune, kommunene og relevante lokale samfunnsaktører
Samarbeidspartnere: Distriktssenteret
Koblinger til andre satsinger: L1, L2, L9 og L13
Prioritering: kort sikt (løpende arbeid)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: Husbanken, Statsforvalteren, aktuelle kommuner
Koblinger til andre satsinger: L1, L2, L9 og L12 
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune og Distriktssenteret
Samarbeidspartnere: Merkur-programmet, fem nærbutikker og kommuner
Koblinger til andre satsinger: L11 og L12
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

5.3.3 By- og regionsentersatsinger

Ansvarlig: Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: 11 samarbeidskommuner, Statsforvalteren, Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet 
Koblinger til andre satsinger: A6, A9 og A10
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)

Ansvarlig: Regionsenter-kommunene og Innlandet fylkeskommune
Samarbeidspartnere: Statens vegvesen, Statsforvalteren, handels- og næringsforeninger, Bane NOR (varierer mellom samarbeidene)
Koblinger til andre satsinger: L14, L15 og L16
Prioritering: kort sikt (arbeidet er satt i gang)