Innlandsstrategien 2024–2028

  1. 1. Innlandet - eventyrlige muligheter
  2. 2. Innlandsstrategien
  3. 3. Visjon og mål
  4. 4. Satsingsområder
    1. 4.1 Innbyggerne i Innlandet
      1. 4.1.1 Befolkningsutvikling
      2. 4.1.2 Nye innbyggere
      3. 4.1.3 Deltidsinnbyggere
      4. 4.1.4 Kompetanse og arbeidskraft
      5. 4.1.5 Boliger for alle
      6. 4.1.6 Innlandets bo- og arbeidsmarkedsregioner
      7. 4.1.7 Kunst-, kultur- og naturopplevelser
      8. 4.1.8 Helse og livskvalitet
      9. 4.1.9 Hvordan følger vi opp?
    2. 4.2 Inkludering i Innlandet
      1. 4.2.1 Barn og unge
      2. 4.2.2 Det flerkulturelle Innlandet
      3. 4.2.3 Utdanning og livslang læring
      4. 4.2.4 Inkluderende og likestilt arbeidsliv
      5. 4.2.5 Inkluderende lokalsamfunn
      6. 4.2.6 Hvordan følger vi opp?
    3. 4.3 Innovasjon i Innlandet
      1. 4.3.1 Arbeidsplasser
      2. 4.3.2 Internasjonalt arbeid
      3. 4.3.3 Innovasjon
      4. 4.3.4 Industrien i Innlandet
      5. 4.3.5 Landbrukets verdikjeder
      6. 4.3.6 Universitet og høgskole
      7. 4.3.7 Kunst, kultur og kreative næringer
      8. 4.3.8 Reiselivet
      9. 4.3.9 Hvordan følger vi opp?
    4. 4.4 Infrastruktur i Innlandet
      1. 4.4.1 Helhetlig arealpolitikk
      2. 4.4.2 By- og regionsenterstrukturen
      3. 4.4.3 Veg og bane
      4. 4.4.4 Trafikksikkerhet
      5. 4.4.5 Kollektivtransport
      6. 4.4.6 Den digitale infrastrukturen
      7. 4.4.7 Kraftforsyning og strømnett
      8. 4.4.8 Forsvar og beredskap
      9. 4.4.9 Arealer for jord- og skogproduksjon
      10. 4.4.10 Natur og artsmangfold
      11. 4.4.11 Hvordan følger vi opp?
  5. 5. Strategiske valg for perioden 2024–2028
  6. 6. Samarbeid, partnerskap og nettverk
  7. 7. Planporteføljen 2024–2028
    1. 7.1 Regionale planer 2024–2028
    2. 7.2 Regionale strategier for 2024–2028

7. Planporteføljen 2024–2028

Fylkestinget er opptatt av en hensiktsmessig og oversiktlig planportefølje for Innlandet. Det betyr at regionale planer og strategier skal være oppdaterte, funksjonelle og i aktiv bruk. De ønsker samtidig å redusere omfanget av eldre planer.

Planporteføljen fra tidligere Hedmark og Oppland fylkeskommuner er gjennomgått med formål å avklare status og oppheve planer som ikke lenger er i aktiv bruk. I oversikten kan vi se hvordan eldre planer anbefales å utgå og bli erstattet av nye strategier. Noen planer/strategier ble erstattet da de tre nye regionale planene ble vedtatt i 2023.

Flere av de regionale planene som videreføres er interregionale, hvor vi samarbeider med andre fylker. Dette gjelder blant annet villrein og vannforvaltning.

I henhold til Forskrift om sammenslåing av Hedmark fylkeskommune og Oppland fylkeskommune er det slik at regionale planer etter plan- og bygningsloven gjelder inntil fylkestinget i den nye fylkeskommunen har vedtatt om nye planer/strategier. Det vil på et senere tidspunkt avklares at eldre regionale planer utgår når vedtak om nye strategier fattes. 

I de neste kapitlene finner du

  • regionale planer for 2024–2028
  • strategier 2024–2028
Oversikt over alle planer og strategier for Innlandet - Klikk for stort bilde

7.1 Regionale planer 2024–2028

Regionale planer vedtatt i 2023

Regional plan for det inkluderende Innlandet 2023–2026 (2034)

Planens mål er at Innlandet skal oppleves som et åpent og inkluderende samfunn for alle, både økonomisk, sosialt, kulturelt og etnisk.

Satsingsområdene er:

  • kompetanse og livslang læring
  • arbeidsliv og arbeidsplassutvikling
  • lokalsamfunn, møteplass og kultur

Status: Planen er vedtatt i 2023 og videreføres i perioden 2024–2028.

Les Regional plan for det inkluderende Innlandet

Regional plan for samfunnstryggleik 2023–2035

Målet er å sikre Innlandet i en tid der vi opplever et skiftende trusselbilde, klimaendringer og stor mobilitet i befolkningen.

Planen har tre målområder:

  • Vi bor trygt i hele Innlandet.
  • Vi er forberedte.
  • Vi lærer, deler og bidrar.

Status: Planen er vedtatt i 2023 og videreføres i perioden 2024–2028.

Les Regional plan for samfunnstryggleik

Regional plan for klima, energi og miljø 2023–2030

Planen utformer og konkretiserer en offensiv klima- og miljøpolitikk for Innlandet. Klima- og miljøhensyn skal veie tungt i alle samfunnsspørsmål, men skal tilpasses at vi lever i by og bygd.

Innlandet skal ta en ledende posisjon i det grønne skiftet og sirkulærøkonomien, og omstille seg til bruk av fornybar energi. Det handler om å forvalte naturressursene på en bærekraftig måte og skape nye arbeidsplasser.

Status: Planen er vedtatt i 2023 og videreføres i perioden 2024–2028.

Les regional plan for klima, energi og miljø

Vannforvaltning

Vannforvaltningsplanene følger seks års plansyklus, og arbeidet med revidering av gjeldende planer starter i 2024. Planene vedtas i 2027 og gjelder fra 2028.

Innlandet fylkeskommune deltar i dette arbeidet og vedtar planene som våre regionale planer.

  • Regional plan for vannforvaltning i vannregion Trøndelag 2022–2027
    • erstattes av Regional plan for vannforvaltning region Trøndelag 2028–2033
  • Forvaltningsplan for norsk del av grensevannområdene Ångermanälven, Indalsälven og Dalälven 2022 – 2027
  • Regional plan for vannforvaltning i vannregion Innlandet og Viken 2022 - 2027
    • erstattes av Regional vannforvaltning i vannregion Glomma 2028–2033 og Regional plan for vannforvaltning i vannregion Vest-Viken 2028–2033
  • Regional plan for vannforvaltning i de norske delene av vannregion Västerhavet (Grensevassdragene) 2022 – 2027
    • erstattes av Regional plan for vannforvaltning i de norske delene av vannregion Västerhavet (Grensevassdragene) 2028–2033
  • Regional plan for vassforvaltning for Sogn og Fjordane vassregion 2022-2027 
    (gjelder for mindre områder i Innlandet)
    • erstattes av Regional plan for vassforvaltning for Sogn og Fjordande vassregion 2028–2033
  • Regional plan for vassforvaltning i Vassregion Møre og Romsdal 2022 – 2027 
    (gjelder for mindre områder i Innlandet)
    • erstattes av Regional plan for vassforvaltning i vassregion Møre og Romsdal 2028–2033
  • Regional plan for Gudbrandsdalslågen med sidevassdrag, Innlandet

Finn planene for vannforvaltning

Villreinforvaltning

Innlandet fylke har fire regionale villreinplaner. Disse skal alle revideres i perioden 2024–2028 med bakgrunn i ny stortingsmelding for villrein i Norge og tiltaksplaner for det enkelte villreinområde.

Fire reinsdyr i fjellet - Klikk for stort bilde Bernt M. Tordhol
  • Regional plan for Rondane – Sølnkletten, Innlandet, 2013 
    I denne implementeres Fylkeddelplan for Søndre Hedmarksvidda, Hedmark
  • Regional plan for Dovrefjellområdet (Snøhetta og Knutsbø), Innlandet 2017
    Samarbeid mellom Innlandet, Trøndelag og Møre og Romsdal fylker  
  • Regional plan for Ottadalsområdet (Renheimen – Breheimen), Innlandet 2016–2026
    Samarbeid mellom Innlandet, Vestland og Møre og Romsdal fylker
  • Regional plan for Forollhogna villreinområde, Innlandet 2013–2025
    Samarbeid mellom Innlandet og Trøndelag fylker

Finn planene for villreinforvaltning

Samfunn og kulturarv

Regional plan for Røros Bergstad og Cirkumferensen 2011

Planens formål er todelt:

  • å bevare, videreutvikle og tilgjengeliggjøre kulturarven for dagens og framtidas samfunn
  • å klargjøre mål og strategier for verdiskaping og utvikling i fjellbygdene basert på kulturarven knyttet til bergverksdriften

Planen er et samarbeid mellom Innlandet og Trøndelag fylker og gjelder fire kommuner i Trøndelag: Røros, Holtålen, Tydal og Midtre Gauldal og fire kommuner i Innlandet: Engerdal, Tolga, Os og Tynset.

Status: Planen er vedtatt i 2011 og revideres i perioden 2024–2028.

Regional plan for Vestmarka, Innlandet 2012

Planen handler om bruk og vern av Vestmarka i disse ni kommunene: Løten, Elverum, Våler, Åsnes, Grue, Kongsvinger, Sør-Odal, Nord-Odal og Stange.

Miljøverndepartementet behandlet planen 27.04.2012 og satte endelig sluttstrek for arbeidet med felles regionale retningslinjer. Departementet innskjerpet det langsiktige perspektivet for forvaltning av området ved at de fastsatte en virketid for retningslinjene på 40 år.

Status: Planen er vedtatt i 2012 og videreføres i perioden 2024–2028. 

Regional plan for Hadeland, Innlandet 2015–2021

Planen gir et felles grunnlag for samfunnsutviklingen på områder som er viktige for de tre hadelandskommunene Lunder, Jevnaker og Gran.

Tettsteds- og boligutvikling, næringsutvikling, kompetanse og samferdselsspørsmål er strategisk valgte tema. Planen videreføres i perioden 2024-2028 i påvente av Gran kommunes fylkestilknytning.

Status: Planen er vedtatt i 2015 og videreføres i perioden 2024–2028.
Finn planene for samfunns- og næringsutvikling
Finn planene for kulturminner og naturforvaltning

7.2 Regionale strategier for 2024–2028

Samferdselsstrategi for Innlandet

Arbeidsprosessen med Innlandsstrategien har avklart at det i perioden 2024–2028 skal utarbeides en samferdselsstrategi for Innlandet. Strategien skal være på et overordnet nivå og blant annet være grunnlag for samspill med staten i arbeidet med Nasjonal transportplan.

Aktuelle regionale planer, mobilitetsstrategi for Innlandet 2021–2030 og handlingsprogram for fylkesveger (revideres i 2024/2025) forutsettes lagt til grunn for dette arbeidet. Det samme gjelder Godsstrategi for Innlandet og andre relevante tema for samferdselsområdet.

Strategien er forankret i Innlandsstrategien 2024–2028.

Status: Utarbeides i perioden 2024–2028.

Reiselivsstrategi for Innlandet

To turister sitter på en overdimensjonert stol som det står Otta på . Det er to stoler i orange og rosa. - Klikk for stort bilde Innlandet fylkeskommune/Frøydis Haug

Strategiarbeidet er forankret i Regional plan for klima, energi og miljø og Regional plan for samfunnstryggleik.

Status: Utarbeides i perioden 2024–2025. 

Livskvalitetsstrategi for Innlandet

Strategien skal gi mål og retning for det systematiske folkehelsearbeidet. Strategien tar utgangspunkt i mål om å redusere sosial ulikhet i helse i befolkningen og øke befolkningens livskvalitet.

Strategien skal belyse hvordan livskvalitet kan være et mål på samfunnsutviklingen og vurdere om det skal utarbeides et livskvalitetsbudsjett. Strategien skal bidra til aktivitet og samarbeid, og et samfunn der flest mulig opplever god livskvalitet. Arbeidet er tverrsektorielt. Nasjonal livskvalitetsstrategi er nå lagt fram, og arbeidet vil bygge på denne.

Program for folkehelsearbeid i Innlandet handler om å fremme barn og unges psykiske helse og livskvalitet. Dette inngår som barn og unge-delen i livskvalitetsstrategien.

Strategien er forankret i Regional plan for det inkluderende Innlandet.
Status: Utarbeides i perioden 2024–2028

Frivillighetsstrategi for Innlandet

Strategien skal vise status og satsing som gir retning og mål for frivillig sektor i Innlandet. Målet er å forsterke de frivillige organisasjonenes betydning gjennom regionale nettverk og gode rammebetingelser.

Satsingen skal tydeliggjøre hvordan frivillig sektor kan bli mer inkluderende og skape møteplasser på tvers av generasjoner.

Vi vil se på nye modeller for samarbeid og ressursutnyttelse mellom private, offentlige og frivillige organisasjoner.

Formålet er kunnskaps- og kompetanseutvikling innen kulturfeltet og frivillig sektor som arena for inkludering.

Strategien er forankret i Regional plan for det inkluderende Innlandet.

Status: Utarbeides i perioden 2024–2028.

Innlandet universelt utformet 2030

Dette er en strategi før økt satsing på å sikre universell utforming både innenfor fylkeskommunens egne ansvarsområder og gjennom bidrag som samfunnsutvikler til utviklingen av Innlandssamfunnet. Arbeidet koples til kommunenes plan- og utviklingsarbeid gjennom veiledning, dialog og ulike tiltak og tilskuddsordninger.

Satsingen handler om tilgjengelighet og mulighet for alle til å delta innenfor:

  • kompetanse og livslang læring
  • arbeidsliv og arbeidsplassutvikling
  • lokalsamfunn, møteplasser og kultur
  • universelle reiselivsdestinasjoner

Strategien er forankret i Regional plan for det inkluderende Innlandet.

Status: Utarbeides i perioden 2024–2028.

Kompetansestrategi for Innlandet (den brede kompetansepolitikken)

Arbeidslivet i Innlandet står overfor store kompetanseutfordringer når det gjelder omstilling til det grønne skiftet. Mangel på arbeidskraft innebærer at det er nødvendig å prioritere kompetanse inn mot offentlig og privat virksomhet som er viktige for den nødvendige omstillingen.

En kompetansestrategi og et oppdatert kunnskapsgrunnlag vil være viktige verktøy for kompetansepolitikken i Innlandet.

Strategien er forankret i Regional plan for det inkluderende Innlandet.

Status: Utarbeides i perioden 2024–2028.

Strategi for fleksibel og desentralisert høyere utdanning 2023–2026

Strategien skal øke tilgangen til fleksible og desentraliserte utdanningstilbud av høy kvalitet som er tilpasset de ulike behovene arbeidslivet og enkeltmennesker har.

I strategien er det prioritert tre innsatsområder som skal bidra til å nå dette målet i Innlandet. Strategien følges opp av et handlingsprogram som rulleres årlig.

Strategien er forankret i Regional plan for det inkluderende Innlandet.

Status: Vedtatt i 2023 og følges opp i perioden 2024–2028.

Innlandsporteføljen

Innlandsporteføljen er etablert innenfor rammen av prosjektet Biovalley etter initiativ fra Innovasjon Norge Innlandet, enkeltbedrifter og sentrale klynger innenfor bioøkonomien og industrien. Prosjektet er også inspirert av Grøn region Vestland.

Porteføljen består av konkrete samarbeidsprosjekter som næringsliv, klynger og forskningsmiljø kan sette ut i livet på kort til mellomlang sikt. Innlandsporteføljen vil også gi kunnskapsgrunnlag for en mer spisset og prioritert næringsutviklingsstrategi for hele Innlandet.

Det er næringslivet og relevante kompetanse- og fagmiljøer som må eie prosjektene og sørge for at de blir realisert. Rollen til fylkeskommunen, Statsforvalteren og Innovasjon Norge Innlandet er å støtte og gi fart til prosjektene blant annet gjennom offentlige støtteordninger og faglig kompetanse.

Innlandsporteføljen er forankret i Regional plan for klima energi og miljø og Regional plan for samfunnstryggleik.

Status: Vedtatt i 2023 og videreutvikles i perioden 2024–2028.

FoUi-strategi for Innlandet

Strategien er et viktig grunnlagsdokument for FORREGION og bestemmer retningen for FoUi- arbeidet i Innlandet.

Strategien peker på utfordringer, muligheter og satsinger i Innlandet. FoUi-strategien for Innlandet er et strategisk styringsverktøy for å oppnå økt bruk av FoUI i regionen for økt innovasjon og verdiskaping.

Dokumentet viser mål, delmål og rolleavklaringer.

Strategien er forankret i Innlandsstrategien 2020–2024.

Status: Vedtatt 2021 og videreføres i perioden 2024–2028

Energistrategi for Innlandet (Energiutredning)

Ny strategi for energi skal utrede muligheter for alternative fornybare energikilder, energieffektivisering og ledningsnettets kapasitet og behov for utbedring. Arbeidet med regionale føringer for vind- og solkraft i Innlandet er satt i gang.

Vindmøller langs en åsrygg med en åker og skog i front  - Klikk for stort bildeVindmøller i Nord-Odal Marit Thobiassen Strande

Det skal også gjøres en mulighetsstudie på utvikling og bruk av kjernekraft.

Strategien er forankret i Regional plan for klima, energi og miljø og Regional plan for samfunnstryggleik.

Status: Utarbeides i perioden 2024–2028.

Areal- og transportstrategier

I Innlandet jobber vi med areal- transport, og boligplanlegging gjennom aktive strategier. Ambisjonen er å etablere areal- og transportstrategiarbeid for alle byer og regionsentre i Innlandet.

Arbeidet er formalisert gjennom en samarbeidsavtale mellom kommunene, Statens vegvesen og Innlandet fylkeskommune. Dette er arenaer hvor vi også kan prioritere å forsterke regionene som felles bo- og arbeidsmarked.

Areal- og transportstrategi for Mjøsbyen

Mjøsbyen er et samarbeid om en felles areal- og transportstrategi for 11 kommuner rundt Mjøsa. Samarbeidet skal bidra til å utvikle regionen til en mer konkurransedyktig og bærekraftig region med attraktive og levende byer og tettsteder.

Det skal også tilrettelegges for et godt og miljøvennlig transportsystem som knytter regionen tettere sammen og skal bidra til at flere reiser kollektivt, sykler og går.

Mjøsbyen har et formalisert strategiarbeid med handlingsprogram og samarbeidsavtale hvor også Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet og Statsforvalteren i Innlandet deltar i tillegg til Innlandet fylkeskommune og de 11 kommunene.

Status: Vedtatt 2020 og videreføres i perioden 2024–2028.

Fylkesdelplan for samordnet miljø-, areal- og transportutvikling for Hamar-regionen (SMAT)

SMAT-planen gjelder i seks byer og tettsteder og to næringsområder i Hamar-regionen for perioden 2009–2030.

Planen har behov for oppdatering. En oppdatering og/eller utarbeiding av en ny plan for Hamar byområde vil måtte avklares i dialog med de fire kommunene i Hamar-regionen.