Eiermelding 2023

  1. Forord
  2. Overordnet eierstrategi
  3. 1. Aksjeselskap
    1. 1.1 Hedmark Fylkeskraft AS
    2. 1.2. Oppland Fylkeskraft AS
    3. 1.3 Innlandet Energi Holding AS
    4. 1.4 AS Kirkegaten 74
    5. 1.5 Blæstad Eiendom AS
    6. 1.6 Klimapark 2469 AS
    7. 1.7 Komm-In AS
    8. 1.8 Klosser Innovasjon AS
    9. 1.9 Vegfinans AS
    10. 1.10 NAF Trafikksenter Vålerbanen AS
    11. 1.11 Fagernes Skysstasjon AS
    12. 1.12 Otta Skysstasjon AS
    13. 1.13 AS Oplandske Dampskibsselskap
    14. 1.14 Anno Museum AS
    15. 1.15 Atlungstad Brenneri AS
    16. 1.16 Teater Innlandet AS
    17. 1.17 Filminvest AS
    18. 1.18 Østnorsk Filmsenter AS
    19. 1.19 Musikk i Innlandet AS
    20. 1.20 Hafjell - Kvitfjell Alpin AS
    21. 1.21 Valdres Arbeidssenter AS
    22. 1.22 Gudbrandsdal Industrier AS (GIAX)
    23. 1.23 Hadeland Produkter AS (HAPRO)
    24. 1.24 Lipro AS
    25. 1.25 Topro AS
    26. 1.26 TEPAS AS
    27. 1.27 MjøsAnker AS
    28. 1.28 Stangehallen Riksanlegg AS
    29. 1.29 Høyskolen for yrkesfag AS
  4. 2. Selskaper med delt ansvar
    1. 2.1 Stangehallen DA
  5. 3. Interkommunale selskap
    1. 3.1 Novari IKS (tidligere Vigo IKS)
    2. 3.2 Innlandet Revisjon IKS
    3. 3.3 Glåmdalen Interkommunale voksenopplæringssenter IKS
  6. 4. Kommunal oppgavefellesskap
    1. 4.1 Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet
    2. 4.2 NDLA – Nasjonal digital læringsarena
    3. 4.3 IKA Opplandene KO
    4. 4.4 Tannhelsetjenestens kompetansesenter (TkØ)
  7. 5. Særlovselskap
    1. 5.1 Innovasjon Norge
  8. 6. Samvirkeforetak
    1. 6.1 Biblioteksentralen SA
  9. 7. Foreninger og organisasjoner
    1. 7.1 Opplæringskontoret Innlandet (OKINN)
    2. 7.2 Samarbeidande Kraftfylke (Kraftfylka)
  10. 8. Stiftelser
    1. 8.1 Stiftelsen Lillehammer kunstmuseum
    2. 8.2 Stiftelsen Norsk kjøretøyhistorisk museum
    3. 8.3 Norges Olympiske samlinger
    4. 8.4 Stiftelsen Amandus festivalen
    5. 8.5 Kunstbanken Hedmark Kunstsenter
    6. 8.6 Hedmarken symfoniorkester
    7. 8.6 Stiftelsen festspillene i Elverum
    8. 8.7 Stiftelsen Ringsakeroperaen
    9. 8.8 Norsk litteraturfestival – Sigrid Undset-dagene
    10. 8.9 Stiftelsen Skogfinsk Museum
  11. 9. Folkehøgskoler (del av Innlandet fylkeskommune)
    1. 9.1 Ringebu folkehøgskule
    2. 9.2 Toten folkehøgskole
  12. 10. Interkommunale politiske råd (IPR)
    1. 10.1 Østlandssamarbeidet
  13. 11. Bokført verdi av aksjer

4. Kommunal oppgavefellesskap

4.1 Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet

  • Innlandet fylkeskommunes eierandel: 
    57 %      
  • Andre eiere: 
    Lillehammer kommune, Gausdal kommune og Øyer kommune 
  • Styrets leder: 
    Stig Vaagan  
  • Selskapets formål:  
    Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet (forkortet KSI KO) er et kommunalt oppgavefellesskap som ivaretar sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i Innlandet fylkeskommune og i kommunene Lillehammer, Øyer og Gausdal.
    Sekretariatet har som formål å bistå kontrollutvalgene og sørge for sekretærbistand i henhold til forskrift om kontrollutvalg. Sekretariatet skal påse at de saker som behandles av kontrollutvalgene er forsvarlig utredet, og at utvalgenes vedtak blir iverksatt. 

 

Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen 

Bakgrunnen for fylkeskommunens deltakelse er å ivareta det pålagte kravet om eget sekretariat for kontrollutvalget.

Økonomi 

Regnskapet føres som en del av Innlandet fylkeskommunes regnskap. Kontrollutvalgssekretariatet hadde en budsjettramme på 8,5 millioner kroner og et mindreforbruk på 1,7 millioner kroner.

Opplysninger og vurderinger 

Kontrollutvalgssekretariatet har endret organisasjonsform fra et «§ 27- samarbeid» etter gammel kommunelov til et kommunalt oppgavefellesskap etter ny kommunelov kapittel 19.  

Eierutvalget anbefaler 

Eierutvalget anbefaler å beholde eierandelen i selskapet. 

4.2 NDLA – Nasjonal digital læringsarena

  • Andre eiere: 
    Alle fylkeskommuner (unntatt Oslo )
  • Styrets leder: 
    Helge K. Galdal  
  • Samarbeidets formål: 
    NDLA (nasjonal digital læringsarena) er fylkeskommunenes samarbeid for å sikre elevene i videregående opplæring fri tilgang til digitale læremidler av høy kvalitet. 
  • Selskapets årsregnskap 2023: 
    Regnskapet føres som en del av Vestland fylkeskommunes regnskap. Resultatet for 2023 viser et mindreforbruk på 5,9 millioner kroner, av inntekter på 98 millioner kroner.  

Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen  

Innlandet fylkeskommune er deltaker i NDLA for å ivareta og sikre at elevene i videregående skole har tilgang til digitale læringsmidler.

Opplysninger og vurderinger 

NDLA er en spydspiss i utviklingen av åpne digitale læringsressurser for videregående opplæring. Dette bidrar til at NDLA har blitt en attraktiv tilbyder av læremidler og som også andre land ser til. 

NDLA har oppdatert innhold i 139 eksamensfag, og innholdet er åpent og fritt tilgjengelig for alle. Videre har de påbegynt å utvikle nye fag og lansert Min NDLA.  

NDLA har endret organisasjonsform fra et «§ 27- samarbeid» etter gammel kommunelov til et kommunalt oppgavefellesskap etter ny kommunelov kapittel 19.  

Eierutvalget anbefaler 

Eierutvalget anbefaler å beholde eierandelen i selskapet. 

4.3 IKA Opplandene KO

  • Innlandet fylkeskommunes eierandel: 
    -
  • Andre eiere:      
    44 kommuner i Innlandet og 4 kommuner i Akershus
  • Styreleder: 
    Trond Kielland Byre-Haakensen  
  • Selskapets formål: 
    Formålet for samarbeidet er å legge forholdene til rette for at deltakernes arkiver håndteres, bevares og formidles i samsvar med arkivlovens formål og bestemmelser. Oppgavene er beskrevet i arkivinstruks vedtatt av representantskapet. 

    Innlandet fylkeskommune sitt arkivdepot skal fungere som arkivdepot for deltakernes papirbaserte og elektroniske arkiver, og sørge for at arkivene blir gjort tilgjengelig for offentlig bruk, forskning og andre administrative og kulturelle formål. 
  • Selskapets årsregnskap 2023: 
    Regnskapet føres som en del av Innlandet fylkeskommunes regnskap. 2023-regnskapet viser en omsetning på 23,6 millioner kroner og 0,9 millioner kroner i mindreforbruk og 16 millioner kroner i oppspart fond.

Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen 

Innlandet fylkeskommune er deltaker for å oppfylle lovens krav til arkivering og dokumenthåndtering. 

Opplysninger og vurderinger

IKA Opplandene har i 2023 jobbet mye innad i organisasjonen, gått gjennom sitt avtaleverk, økonomistyring med mer.

IKA Opplandene har endret organisasjonsform fra et «§ 27- samarbeid» etter gammel kommunelov til et kommunalt oppgavefellesskap etter ny kommunelov kapittel 19.  

Eierutvalget anbefaler 

Eierutvalget anbefaler å beholde eierandelen i selskapet. 

4.4 Tannhelsetjenestens kompetansesenter (TkØ)

  • Andre eiere: 
    I 2023 Viken fylkeskommune. Fra 1.1.2024 er både Akershus, Østfold, Buskerud og Innlandet fylkeskommuner eiere.
  • Styrets leder: 
    Per David Clee Søhoel
  • Selskapets formål: 
    Formålet med samarbeidet er drift og videre utvikling av et regionalt odontologisk kompetansesenter som skal: 
    - sikre tilgjengelighet til spesialisttannhelsetjenester og være henvisningsinstans for både offentlig og privat tannhelsetjeneste 
    - drive rådgivning overfor en samlet tannhelsetjeneste, den øvrige helsetjenesten og befolkningen i regionen
    - organisere desentralisert klinisk praksis for spesialistkandidater i samarbeid med universitetene  
    - organisere og drifte klinisk praksis for spesialistkandidater på kompetansesenteret i samarbeid med universitetene 
    - bidra til forskning og faglig utvikling i tannhelsetjenesten  
    - bidra til rekruttering og stabilisering av tannhelsepersonell i regionen 
    - drive etterutdanning av tannhelsepersonell  
  • Selskapets årsregnskap 2023: 
    Regnskapet ble ført som del av Viken fylkeskommune sitt regnskap i 2023. Fra 2024 har Østfold fylkeskommune tatt over dette arbeidet.  Resultatregnskapet for TkØ 2023 er avlagt med et merforbruk (underskudd) på 5,7 millioner kroner, som i sin helhet dekkes av fond. 
     
  • Årsrapport 2023
  • Opplysninger om selskapet i Brønnøysundregisteret 
  • Hjemmesiden til Tannhelsetjenestens kompetansesenter

Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen 

Bakgrunnen for fylkeskommunens deltagelse i TKØ er å bidra til kompetanseheving i tannhelsetjenesten ved blant annet satsing på praksisnær forskning, tilgang på tverrfaglig spesialisttannhelsetilbud i regionen og desentralisert utdanning av odontologiske spesialister i fremtiden.  

Opplysninger og vurderinger 

TkØ har endret organisasjonsform fra et «§ 27- samarbeid» etter gammel kommunelov til et kommunalt oppgavefellesskap etter ny kommunelov kapittel 19.  

TkØs kjernevirksomhet er knyttet til følgende hovedområder:  

  • Spesialistbehandling  
  • Forskning og fagutvikling  
  • Kompetanseheving  
  • TOO – tilrettelagt tannhelsetilbud til tortur- og overgrepsutsatte og til dem med odontofobi  

Eierutvalget anbefaler

Eierutvalget anbefaler å beholde eierandelen i selskapet.