Vi hjelper bedrifter med å utvikle seg

Gjølstad Gård AS ønsker å utvikle både produktene sine og de ansatte. Det kan fylkeskommunen hjelpe dem med.

Gården får til sammen 405 000 kroner i støtte fra to fylkeskommunale ordninger.

155 000 kroner får de fra ordningen Bedriftsintern opplæring. Disse pengene skal brukes til å utvikle de ansatte.

De resterende 250 000 kronene får de fra ordningen Forskningsbasert innovasjon i regionene (FORREGION). Disse pengene skal gå til å utvikle nytt sauefôr i samarbeid med en forsker fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet på Ås (NMBU).

Anbefaler å søke på ordningene

Peder Gjølstad Røhnebæk ved et vann med fjelltopper i bakgrunnen  - Klikk for stort bildePeder Gjølstad Røhnebæk oppfordrer andre bedrifter til å søke på de fylkeskommunale støtteordningene. Gjølstad Gård AS

Peder Gjølstad Røhnebæk er ansvarlig for begge prosjektene på Gjølstad Gård, og han anbefaler tilskuddsordningene varmt.

– Det gir muligheter for utvikling og læring uten å måtte ta alle kostnadene selv. Jeg anbefaler andre å søke på disse ordningene, selv om det kan være tidkrevende i en hektisk hverdag. Søk veiledning og hjelp, det gjør prosessen lettere, sier han.

Utvider med sauefôr

Gjølstad Gård AS ble etablert i 2014 av Guri og Erlend Røhnebæk. Både Guri og Erlend har vært aktive bønder i over 30 år, og gården har 400 storfe i kjøttproduksjon, i tillegg til kornproduksjon. Bedriften selger også produkter og løsninger til andre bønder og har i dag tre ansatte.

En hånd full av havre - Klikk for stort bildeSlik ser havre behandlet med maxammon ut. Gjølstad Gård AS

Et av produktene gården produserer og selger, er fôr til storfe. De kjøper lokalt korn og behandler det slik at det skal bli mest mulig skånsomt for drøvtyggere. For familien Røhnebæk er det viktig at fôret de selger skal bidra til god dyrehelse og at det gir lavere miljøbelastning enn tradisjonelle produkter.

Nå planlegger de å komme i gang med produksjon og salg av fôr til sau i løpet av et par år.

Lære mer om sau

For å få til dette, trenger bedriften å få kompetanse om sauens kosthold, ernæring og fordøyelse. Dermed søkte de om tilskudd fra ordningen Bedriftsintern opplæring og har blitt tildelt 155 000 kroner.

Nå skal de ansatte får opplæring om sau fra førsteamanuensis Egil Prestløkken ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). Han har en doktorgrad innen drøvtyggerernæring og fysiologi. De skal også få opplæring fra Tom Bjerknesli, som er bedriftsøkonom og har 30 års erfaring med produktutvikling i bedriften Drytech.

Hvordan fordøyer sau hele korn?

I arbeidet med å utvikle det nye sauefôret avdekket Gjølstad Gård og NMBU et kunnskapshull innenfor saueernæring. Bedriften ønsker å ta i bruk lokal havre behandlet med maxammon i sauefôret i stedet for pellets med blant annet importert soya.

Det er ingen som har dokumentert ordentlig hvordan sauen fordøyer hele korn. Derfor vil Gjølstad Gård undersøke dette nærmere i et forprosjekt sammen med en forsker fra NMBU. Til dette prosjektet har bedriften mottatt 250 000 kroner i støtte fra ordningen Forskningsbasert innovasjon i regionene (FORREGION).

Mer om ordningene

Bedriftsintern opplæring skal bidra til å gi ansatte den kompetansen de trenger for å gjennomføre nødvendig omstilling.

Forskningsbasert innovasjon i regionene (FORREGION) skal jobbe for at flere bedrifter bruker forskning i sitt innovasjonsarbeid.

Andre tilskuddsordninger for næringslivet

Tekst: Elin Bjørnstad