Handlingsprogram for fylkesveger i Innlandet 2026–2029

6. Investeringstiltak

6.1 Innledning

Innlandet fylkeskommune vil i perioden gjennomføre investeringstiltak som skal bidra til å utvikle fylkesvegnettet i Innlandet på en slik måte at det bygger opp om vedtatte profil og mål. Investeringstiltakene som skal gjennomføres presenteres i dette kapittelet.
Gjenstående tiltak i handlingsprogram 2022-25 skal gjennomføres
Investeringstiltak som ligger i Handlingsprogram 2022-25 skal gjennomføres, med mindre det foreligger vedtak i fylkestinget om det motsatte. Disse tiltakene kommer i tillegg til investeringstiltakene i perioden 2026-29.

Kostnadsvurdering av nye investeringstiltak
Alle investeringstiltakene er kostnadsvurdert og inneholder følgende elementer:

•    Entreprisekostnader: Kostnader knyttet til bygging.
•    Grunnerverv: Kostnader for kjøp av eiendom.
•    Konsulenttjenester: Kostnader knyttet til kjøp av konsulenttjenester.
•    Byggherrekostnader: Kostnader knyttet til administrasjon og prosjektledelse.
•    Klimapåslag: Kostnader for å imøtekomme klima- og miljøkrav.
•    Merverdiavgift
•    Usikkerhet: Midler for å dekke uforutsette utgifter og risikoer som kan oppstå underveis i tiltaket.

Kart med alle investeringstiltak
Alle investeringstiltakene som er geografisk plasser, er presentert i kart. Her kan en sortere på de ulike programområdene og den enkelte kommune.

Kartet med prioriterte investeringstiltak finner du her. 
 

6.2 Fordeling av investeringsramma

Investeringsramma er 3450 mill. kr (2025-kr). Totalramma har sin basis i økonomiplanen 2025-2028 (vedtatt 2024).

Denne er fordelt på investeringstiltak innen følgende programområder:

•    Utbedring
•    Gang og sykkel
•    Trafikksikkerhet
•    Kollektivtiltak
•    Bru
•    Miljø

I tillegg er det satt av midler til planlegging, åpen post og spleiselag, se omtale i kapitlene 6.11 - 6.13. 
I høringsutkastet er investeringsramma på 3450 mill. kr fordelt i samsvar med tabellen under.
 

Tabell 7.  Fordeling av investeringsrammen 2026-29, fordelt på programområder.
 

Tabell 7. Fordeling av investeringsrammen 2026-29, fordelt på programområder.
Programområde2026-2029 (mill.kr, 2025 kr)
Utbedring1810
Gang- og sykkel455
Trafikksikkerhet120
Kollektivtiltak20
Bru700
Miljø45
Planlegging150
Åpen post100
Spleiselag50
Totalsum (mill. kr, 2025 kr)3450

6.3 Bindinger

Fylkestinget vedtok i budsjettet for 2024 å styrke investeringene på fylkesveg, spesifikt fv. 24 og fv. 33 med til sammen 400 mill. kr i årene 2025 - 2027 (PS 101/2023). Disse midlene inngår i totalramma for handlingsprogrammet.
Fv. 187 Ringgata, x Furnesvegen / Vangsvegen (GS28) fikk 5,7 mill. kr som oppstartsmidler i 2025 (Økonomiplan 2025-2028). Restfinansiering av tiltaket er en del av handlingsprogrammet 2026-2029. 
 

6.4 Hvordan er tiltakene prioritert?

Hovedfokuset i valgt profil er å ivareta eksisterende infrastruktur og vegnett. Tilstanden på vegnett og infrastruktur veier derfor tungt når tiltak er prioritert. Videre er det et generelt krav til at nye tiltak skal bidra til økt trafikksikkerhet og ivareta miljøhensyn. 
 

De kommunale innspillene, totalt 421, er et viktig grunnlag for å velge ut investeringstiltak i nytt handlingsprogram. Særlig gjelder dette de høyest prioriterte tiltakene fra kommunene. 

Kartet viser innspillene som kom fra kommunene høsten 2024.
 

Prioriteringskriterier
Investeringstiltakene er prioritert pr. programområde og vist i tabeller under. Det enkelte prosjektet er prioritert ut ifra gitte kriterier, som igjen er basert på målene i kapittel 4. Dette er synliggjort i tabellene og forklaringen på hvilke kriterier som er brukt, ligger i tabell 8 under.
 

Tabell 8. Oversikt over prioriteringskriteriene mellom investeringstiltak pr. programområde.
 

Tabell 8. Oversikt over prioriteringskriteriene mellom investeringstiltak pr. programområde.
NrPrioriteringskriterier
1Trafikksikkerhet/0-visjonen
2Trafikkmengde og funksjonsklasse
3Trafikksikker skoleveg (mindre enn 2 km fra skole)
4Framkommelighet (flaskehals, stigningsforhold, skredpunkt mm.)
5Tilstand på veg og infrastruktur
6Samfunnssikkerhet (omkjøringsveg/beredskapsveg, VegROS, klimatilpasning)
7Hovednett for sykkel (sykkelby), areal- og transportavtale (ATP)
8Manglende lenke på eksisterende gang- og sykkelvegnett
9Samtidighet med andre aktører (for eksempel NVE, Bane NOR, kommuner m.fl.)

 

Regional fordeling
I arbeidet med prioritering av investeringstiltakene, er også regional fordeling vektlagt. Dette innebærer at det er viktige investeringstiltak i alle regioner, og i nesten alle av fylkets 46 kommuner. Begrunnelsen for dette er at det er viktig med aktivitet i hele fylket. Faglige behov, særlig knyttet til bruer, må imidlertid gå foran ambisjonen om regional fordeling.
 

6.5 Utbedring

Totalrammen til utbedringsprosjekter er 1810 mill. kr. Ekstrasatsingen på 150 mill. kr ligger inne i denne ramma (vedtak i Fylkesting PS 97/2024).

Programområde utbedring omfatter både utbedringsprogram (enkle utbedringstiltak som ikke krever reguleringsplan), større utbedringstiltak og elektrotiltak.

Store prosjekter
Det skal gjennomføres fire store prosjekter i handlingsprogramperioden. Disse er:
•    Fv. 30, jernbaneundergangen på Tynset. Denne har en totalkostnad på 250 mill. kr. Det legges inn 125 mill. kr i 2026-29, restfinansiering vil skje i neste handlingsprogramperiode. Det vil også bli jobbet med delfinansiering fra andre aktører.
•    Fv. 24, Gata sør – Amundrudbakka, Stange kommune. Utbedring av dagens veg og ny gang- og sykkelveg. Totalkostnad 207 mill. kr.
•    Fv. 33, Skreia – Bilitt, Østre Toten kommune. Utbedring av dagens veg. Totalkostnad 207 mill. kr.
•    Fv. 254, Tretten bru, Øyer kommune. Ny bru. Denne er statlig finansiert, men gjennomføres i fylkeskommunal regi.

Utbedringsprogram
Utbedringsprogrammet skal bidra til å ta igjen forfall og utbedre eksisterende infrastruktur og vegnett. Felles for tiltakene er at de har en investeringsmessig karakter som vil bidra til en høyere standard og gi økt levetid.

I forbindelse med årlig rullering av utbedringsprogrammet, vil konkrete tiltak bli lagt fram for politisk behandling. Begrunnelse for en årlig rullering er for å ha et handlingsrom til å gjennomføre tiltak der behovet er størst. Utbedringsprogrammet omfatter utbedringer av vegnett og infrastruktur, inkludert enkel utbedring av eksisterende tilbud til gående og syklende.

Elektro
Det settes av 50 mill. kr i perioden for å starte arbeidet med å overta veglys lang fylkeskommunal veg. Se omtale i kapittel 3.12.

Værstasjoner og trafikktellepunkt
Innlandet fylkeskommune eier en rekke værstasjoner og trafikktellepunkt langs fylkesvegene. Dette gir nødvendig kunnskap om vegnettet i Innlandet. Det settes av 8 mill. kr til formålet.
 

Tabell 9. Utbedringstiltak 2026-29. *) Se tabell 8, kapittel 6.4.
NrProsjektnavnKommuneLøsning/standardKostnadÅrsak/prioritering*
U1Fv 2368 Marcus Thranes gateGjøvikUtbedring av fortau181,5
U2Fv 2438 SkartlivegenNordre LandUtbedring225
U3Fv 2396 ØstbygdvegenSøndre LandUtbedring335
U4Fv 0033 Skreia - BilittØstre TotenUtbedring2071,2,3,4,5,6
U5Fv 1780 EllevsætervegenRingsakerUtbedring185
U6Fv 0184 NydalsdumpaRingsakerUtbedring122,4,5,6
U7Fv 0216 Olasveen- MariebergRingsakerUtbedring155
U8Fv 0024 Gata - AmundrudbakkaStangeUtbedring2071,2,3,4,5,6
U9Fv 0021 Østre Brustad -TobølEidskogUtbedring601,2,5,6
U10Fv 2022 Festningsgt., Løkkegt. -GyldenborgKongsvingerUtbedring74,5
U11Fv 0024 Bruvold Nord-Rasteplass SætersjøenNord- OdalUtbedring261,2,4,5,6
U12Fv 0175 Akershus grense - DisenåSør- OdalUtbedring285,6
U13Fv 2062 Åsavegen, Eierholen – Klundsetervn.ÅsnesUtbedring135
U14Fv 2056 Rivenes- StrætkvernGrueUtbedring285,6
U15Fv 0213 Kirkegata, Storgata – Mathiesensgt.LillehammerUtbedring av veg og murer812,5,9
U16Fv 2560 TrodalenØyerUtbedring161,5
U17Fv 0027 Øygardssætrin-Snødøldalen RingebuUtbedring124,5,6
U18Fv 2592 KilevegenSør- FronUtbedring345
U19Fv 2584 Gålåvegen (over jernbanebrua)Sør- FronUtbedring11
U20Fv 2660 KyrkjevegenLesjaUtbedring35
U21Fv 2614 Selsvegen, Selsverket-SkottbrueSelUtbedring235,6
U22Fv 2628 BreiskriuSelSikringstiltak84,6
U23Fv 2660 Dombås - DombfossDovreUtbedring45
U24Fv 2652 BråtåvegenSkjåkPunktvis utbedring 45
U25Fv 2644 FlatmovegenLomSkifte stikkrenne25,6
U26Fv 0029 Sletten – HjerkinnFolldal og DovreUtbedring402,5,6
U27Fv 0030 Elvål bruRendalenUtbedring av veg og bru, samarb. NVE.442,4,6,9
U28Fv 0030 Tynset sentrum, Ringveien, jernbaneundergang
TynsetNy jernbane-undergang, omlegging av veg, bygging av gang- og sykkelveg1251,2,3,4,6
U29Fv 0026 x Fv 2210-Isterfossen x Fv 0217EngerdalUtbedring 402,5,6
U30Fv 0219 Gråsjøen-MogrendaStor- ElvdalUtbedring524,5
U31Fv 2094 Holtsjøen-Haukåsen-LundbyvollenVålerUtbedring485
U32Fv 2444 VenstrevegenEtnedalUtbedring235
U33Fv 2492 SkrautvålvegenNord- AurdalUtbedring415
U34Fv 0243 Hedalen stavkirke-ÅsliSør- AurdalUtbedring345
U35Fv 2464 LeirskogvegenSør- AurdalUtbedring av dekke-lagte strekninger315
U36Overtagelse veglys langs fylkesvegUfordelt50
U37Værstasjoner og trafikktellepunkterUfordelt8
U38UtbedringsprogramUfordelt392
Totalsum programområde utbedring1810Mill.kr

6.6 Gang- og sykkel

Her inngår investeringstiltak som skal legge til rette for gående og syklende, både i by/tettsted, i etablerte sykkelbyer og i mer spredtbygde områder, særlig skoleveg.

Turveger
Turveg er løsning for gående og syklende med enklere standard. Turveg har ikke fast dekke og/eller veglys. Strekningen skal i hovedsak ikke være skoleveg mindre enn 2 km fra skolen.

Det er fire pilotprosjekter i perioden:

•    Fv. 2510, Riddarvegen, Veflen – Høre barnehage, Vang kommune
•    Fv. 2630, Vågåvegen, Sveaholvegen – rundkjøring, Vågå kommune
•    Fv. 202, Møllevegen, Bygningsgutua – Torshaugvegen, Kongsvinger kommune
•    Fv. 2658, Hjerleid skole – Kongsvegen, Dovre kommune

I tillegg settes det av en ufordelt ramme på 14,5 mill. kr til turveger langs fylkesveg. Fordelingen av disse midlene skjer i etterkant av høringen. Det er en forutsetning at turvegene skal ligge langs fylkesveg og eies/driftes av Innlandet fylkeskommune.
 

Tabell 10. Gang- og sykkeltiltak 2026-29.
NrProsjektnavnKommuneLøsning/standardKostnadÅrsak prioritering*
GS1Fv 2388 Prost Bloms gate del 2/HunnsvegenGjøvikVidereføring av løsning bygget i 2024241,3,7,9
GS2Fv 2406 Åsvegen, Hunn kirke - Tollerudvegen/ BrusvehagenGjøvikGang- og sykkelveg51,3,7,8
GS3Fv 2538 Biristrandvegen, Roterud - RogneGjøvikGang- og sykkelveg101,3,9
GS4 Fv 0246 Bøverbruvegen, Svein E S veg- GjestrumsvegenVestre TotenGang- og sykkelveg391,8
GS5Fv 2346 Narumsvegen, Kolbuvegen - NyvegenØstre TotenFortau141,3
GS6Fv 2330 Lynnebakka
GranFortau201,3
GS7Fv 0187 Ringgata, Disenvegen- SolvangvegenHamarSykkelveg med fortau371,3,7
GS8Fv 0222 Stangevegen, Welhavens gate-GrønnegataHamarGangveg311,3,7
GS9Fv 1836 Klevbakken, Olarovegen - Klevbakken 170LøtenGang- og sykkelveg181,3
GS10Fv 1716 Øverkvern-Fossum bruRingsakerGang- og sykkelveg221,3,7
GS11Fv 0184 Furnesvegen x Hagavegen og x SmedsbergvegenRingsakerUtbedring av krysningspunkt41,3,7
GS12Fv 1856 Gubberudvegen
StangeUtbedring fra fortau til gang- og sykkelveg111,3
GS13Fv 2026 Utsiktvegen, Bæreiav. -Bregnev.
KongsvingerFortau111,3,7
GS14Fv 0196 Storgata x Brugata- Glommengata x E16KongsvingerMindre tiltak31,3,7
GS15Fv 0202 Møllevegen, Bygningsgutua -Joker, turvegKongsvingerTurveg121,3,8
GS16Fv 2442 Brubakken - Gausdal U skoleGausdalFortau11,3
GS17Fv 0213 Hamarvegen, Hagevegen - Åretta/ undergangLillehammerUtbedring av gang- og sykkelveg161,3,7,9
GS18Fv 0216 Anders Sandvigs gate, Maihaugvegen- Søndre gt.LillehammerUtbedring fra fortau til sykkelveg med forau201,3,7
GS19Fv 2566 Fåvangvegen, Damsvingen - Gamlevegen (Fåvang skole)RingebuFortau81,3
GS20Fv 0257 Heidal kirke - Heidal skoleSelGang- og sykkelveg91,3
GS21Fv 2600 Sjoavegen x fv 2616 VeggumsvegenSelUtbedring av krysningspunkt21,3,7
GS22Fv 2630 Vågåvegen, Sveaholsvegen - rundkjøring, turvegVågåTurveg1,51,8
GS23Fv 2658 Hjerleid skole-Kongsvegen, turvegDovreTurveg31
GS24Fv 2638 Andvordsjordet - N.AndvordLomGang- og sykkelveg41,3
GS25Fv 0030 Rørosvegen, Sundmoen- NøraOsGang- og sykkelveg381,3
GS26Fv 0235 Strandbygdvegen, undergang KorsbakkenElverumUtbedring av gang- og sykkelveg ved undergang61,3,7
GS27Fv 0210 Jernbanegata, Elverum stasjon-MeierigataElverumSykkelveg med fortau261,3,7
GS28Fv 2172 Bygdervegen, Kvernbergvegen -MoensvingenTrysilGang- og sykkelveg221,3
GS29Fv 0215 Haugedalsvegen x Tollef K gateÅmotUtbedring av krysningspunkt21,3
GS30Fv 2510 Riddarvegen, Veflen - Høre barnehage, turvegVangTurveg11,8
GS31Fv 2484 Slidrevegen, Slidrevegen 28 - ViovegenVestre SlidreGang- og sykkelveg201,3
GS32TurvegtiltakUfordeltTurveg14,5
Totalsum programområde gang- og sykkel455Mill. kr

6.7 Trafikksikkerhet

Her inngår tiltakspakker for målrettet innsats og to konkrete tiltak som er stedfestet (strekningsvis automatisk trafikkontroll (ATK)).

Tiltakspakke trafikksikkerhet
Det settes av 48 mill. kr til denne tiltakspakken. Tiltak som inngår her, er tiltak for å forebygge de hyppigste ulykkestypene i Innlandet. Dette er tiltak mot utforkjøringsulykker, med for eksempel utslaking av sideterreng, utbedring av kurvatur og rydding i sikkerhetssone. Tiltak mot møteulykker kan være kartlegging av vegnettet, utbedring av sikt i kryss, mindre fysiske justeringer i kryss og regulering.

Tiltakspakke generelle trafikksikkerhetstiltak etter TS-befaring og gjennomgang
Det settes av 16 mill. kr til denne tiltakspakken. Aktuelle tiltak som inngår her er for eksempel forkjørrsregulering, tiltak mot viltulykker, vegetasjonsrydding og mindre fysiske tiltak etter trafikksikkerhetsvurderinger.

Tiltakspakke trafikksikkerhet på skoleveg
Det settes av 32 mill. kr til denne tiltakspakken. Tiltak som inngår her, er tiltak som bidrar til økt trafikksikkerhet på skoleveg. Dette kan være fartsreduserende tiltak, utbedring av mindre på- og avstigningspunkter, vegetasjonsrydding, belysning av fotgjengerkrysninger, skilt med mer.
 

Tabell 11. Trafikksikkerhetstiltak 2026-29.
NrProsjektnavnKommuneKostnadÅrsak prioritering*
TS1Fv 0024 Støa-Nord Rasan, ATKStange121
TS2Fv 2522 Vinstra – Harpefoss, ATKSør- Fron121
TS3Tiltakspakke - generelle trafikksikkerhetstiltak etter TS befaring og gjennomgang Ufordelt161
TS4Tiltakspakke - trafikksikkerhetUfordelt481
TS5Tiltakspakke - trafikksikkerhet på skolevegUfordelt321,3
Totalsum programområde trafikksikkerhet120Mill. kr

6.8 Kollektivtiltak

Her inngår tiltak som gir bussbrukerne et bedre reisetilbud gjennom kortere reisetid og velfungerende holdeplasser og knutepunkt. Nærmere om grunnlag for prioriteringer, se kapitel 3.9 Bussens trenger bedre infrastruktur.
 

Det settes av 20 mill. kr på posten. Midlene skal primært benyttes til å etablere nye eller utbedre eksisterende holdeplasser, men også andre type tiltak som fremmer et velfungerende kollektivtilbud er aktuelt.
 

Bilde av buss på vintervei - Klikk for stort bildeBilde 13. Buss ved Atnasjømyrene, fv. 27 Steinar Svensbakken

Bilde 13. Buss ved Atnasjømyrene, fv. 27. Foto Steinar Svensbakken.

6.9 Miljøtiltak

Her inngår tiltak for å oppfylle forskriftskrav langs fylkesvegnettet og tiltak for å ivareta fredede og bevaringsverdige veg- og sideanlegg.

Vanntiltak Innlandet 
Det settes av 10 mill. kr på denne tiltakspakken. Dette vil gå til tiltak for å ivareta krav i vannforskriften langs fylkesveg, for eksempel å utbedre vandringshindre for fisk.

Utbedring av støyskjermer Lillehammer, Hamar og Stange
Det settes av 30 mill. kr til utbedring av støyskjermer i Lillehammer, Hamar og Stange. Midlene er fordelt i to ulike geografiske pakker.
 

Tabell 12

6.10 Brutiltak

Her inngår større vedlikeholds- og investeringstiltak på fylkesvegbruene. Ekstrasatsingen på 300 mill. kr ligger inne i denne ramma (vedtak Fylkesting PS 97/2024).

Øvrige brutiltak
Det settes av en ramme på 80 mill. kr til øvrige brutiltak. Dette er en fleksibel ramme som muliggjør at midlene kan brukes der det til enhver tid er mest kritisk, basert på tilgjengelig kunnskap. Midlene kan også benyttes til prosjektering av brutiltak.
 

 TABELL 13

6.11 Åpen post

Formålet med posten er å ha handlingsfrihet underveis i perioden til å blant annet utføre flomforebyggende eller skredforebyggende tiltak. Slike tiltak kommer gjerne i etterkant av flommer og skred, for å forebygge at tilsvarende skade skal skje på nytt.

Åpen post kan også være en kilde til å håndtere rettslige tvister uten å måtte stanse allerede igangsatte eller planlagte prosjekter.

Det settes av 100 mill. kr på posten.
 

6.12 Spleiselag

Formålet med posten er å ha handlingsfrihet underveis i perioden til å delta i for eksempel spleiselag om prosjekter som ikke ligger inne i handlingsprogrammet, men som er hensiktsmessig og/eller nødvendig å gjennomføre samtidig med prosjekter i regi av andre (for eksempel NVE, Nye Veier AS eller kommunene). Midlene skal gå til fylkesveg.
 

Det settes av 50 mill. kr på posten.
 

6.13 Planlegging

Dette programområdet skal dekke utgifter til planlegging etter plan- og bygningsloven for prosjekter som blir prioritert i perioden, samt planlegging i forkant av handlingsprogram 2029-33 (utredning, forprosjekter mm.).
 

Det settes av 150 mill. kr på posten.