Handlingsprogram for fylkesveger i Innlandet 2026–2029

4. Ta vare på vegnettet

4.1 Profil for utviklingen av fylkesvegnettet

På grunnlag av oppdatert kunnskapsgrunnlag og innspill som har kommet i prosessen, videreføres profilen i handlingsprogrammet fra 2022-25, fornyingsprofilen:

Økonomisk bærekraft og nøkternhet legges til grunn i alle tiltak, for å sikre mest effektiv bruk av ressurser over tid. 

Fornying utføres ved gjenbruk av eksisterende vegkapital og ambisjonen er å ta igjen forfallet. Vedlikeholdsetterslepet blir redusert og levetiden på vegnettet øker. Dette resulterer i mindre klimagassutslipp enn ved å bygge ny veg og tilpasser vegen for klimaendringer. Fornyingen er kostnadseffektivt å utføre, og reduserer framtidige drifts- og vedlikeholdskostnader.

 



        

4.2 Mål for utviklingen av fylkesvegnettet

4.2 Mål for utviklingen av fylkesvegnettet

Det foreligger oppdaterte mål for utvikling av fylkesvegnettet. Disse framgår av tabell 6.
Tabell 6: Nye mål for utviklingen av fylkesvegnettet i 2026-2029.
    

Mål for utviklingen av fylkesvegnettet 2026 - 2029

Tabell 6. Mål for utviklingen av fylkesvegnettet 2026-2029
Mål for utviklingen av fylkesvegnettet 2026-2029
1. Et trafikksikkert fylkesvegnett som bygger opp om nullvisjonen.
2. Flere velger gåing, sykling og kollektivtransport.
3. Et godt utviklet og driftet fylkesvegnett med god framkommelighet for alle trafikantgrupper.
4. Lavt klimaavtrykk fra egen virksomhet.
5. Fylkesvegnettet er tilpasset et klima i endring.
6. Et godt utviklet og driftet fylkesvegnett som hensyntar økosystemer og artsmangfold.
7. Opprettholde god transportevne på fylkesvegnettet.