3.7 Innsats for å få flere til å gå og sykle
Det nasjonale målet er at 8% av alle reiser skal tas med sykkel og at 80 % av skolebarn skal gis anledning til å sykle eller gå til skolen. Status i 2025 er at 5 % av alle reiser tas med sykkel. I Innlandet varierer sykkelandel i regionene og mellom byer og tettsteder. I byene i Innlandet varierer sykkelandelen mellom 3 og 10 %.
Det er et omfattende behov for fysisk tilrettelegging for gående og syklende. Behovene langs fylkevegene utgjør en vesentlig del av dette. Målene, behovene og utfordringene varierer i byer, tettsteder og spredtbygde områder og må løses lokalt og målrettet.
Trygg skoleveg
I Innlandet får ca. 23 000 skoleelever skoleskyss hvert år. Dette er elever på både grunnskole og videregående skole. Ca. 8,5 % av disse elevene får skoleskyss på grunn av trafikkfarlig veg, dette er i hovedsak elever i grunnskolen. Det er et mål at flest mulig går eller sykler til skolen.
Byer og større tettsteder
I byer og tettsteder er det mål om økt gang- og sykkeltrafikk. God framkommelighet og trafikksikre løsninger er av stor betydning. Det er behov for både nye anlegg og oppgradering av eksisterende gang- og sykkelinfrastruktur. Dette er også viktig for at målsettingen om økt gang- og sykkeltrafikk ikke skal skje på akkord med nullvisjonen for null drepte og hardt skadde i vegtrafikken.
Mindre tettsteder
I mindre tettsteder er behovene gjerne relatert til manglende tilrettelegging i randsonene. Samtidig er det langt færre trafikanter enn i byene. Det er behov for både vedlikehold av eksisterende gang- og sykkelanlegg og nye gang- og sykkelanlegg.
Spredtbygde områder
I spredtbygde områder er det behov for nye gang- og sykkelanlegg, koblinger til turveger, stier og atkomst til holdeplasser. Målet er at flere skolelever skal kunne sykle og/eller gå til skolen. Det betyr at fysisk tilrettelegging langs fylkeveger som har funksjon som skoleveg og er innenfor en avstand på 2 km fra skolen er tillagt mest vekt.
Turveger
Utbygging av normerte gang- og sykkelløsninger er til dels krevende og har høy kostnad. Det er et generelt ønske om å bygge kostnadseffektive løsninger i by og bygd.
Der det er få mulige brukere, kan et alternativ være å bygge turveg. Dette er en løsning med lavere standard enn en normert gang- og sykkelveg. En turveg har ikke fast dekke og lys. Det forutsettes her at løsningen ikke skal brukes på skoleveg (mindre enn 2 km fra skolen).
Det foreslås i perioden å bygge 4 piloter, se kapittel 6. Målet er at disse pilotprosjektene skal bidra til økt kunnskap og bedre erfaringer med anlegg som har lavere standard enn vegnormalene. Det forutsettes at anleggene eies og driftes av Innlandet fylkeskommune.
Stimulere til tiltak på kommunalt vegnett
Sammenhengende nett, attraktiv og sikker standard for gående og syklende, på tvers av vegeiere, er viktig for å bidra til at flere går og sykler. Det er derfor behov for å stimulere til innsats også på kommunal infrastruktur.
Det fremmes derfor forslag til en ny tilskuddsordning, som skal bidra til å videreutvikle og utbedre ferdselsårer for gående og syklende i Innlandet, gjennom enkle tiltak i kommunal regi.
Tilskuddsordningen skal kun gå til kommunale tiltak i kommunale veganlegg, med krav til 50 % egenandel fra kommunene. Kommunene som mottar tilskudd, vil være byggherre med ansvar for gjennomføring og drift av anlegget. Les mer om dette i kapittel 5.1.
Prioriteringer 2026 - 2029
- Byer og større tettsteder: Videreføre faglig samarbeid i sykkel- og ATP-byer med mål om økt bruk av kollektivtransport, sykkel og gange. Se for øvrig omtale av prioriteringer i kapittel 3.6 om by- og tettstedsutvikling.
- Mindre tettsteder: Tiltak for å gi trygg skoleveg slik at flere barn og unge kan gå eller sykle trygt til skolen, herunder hjertesone-arbeid.
- Spredtbygde områder: Prioritere tiltak for å gi for trygg skoleveg.
- Generelt: Gjennomføre prioriterte investeringstiltak og arbeide for etablering av en tilskuddsordning for kommunene for enkel tilrettelegging på kommunalt veg- og gatenett med mål om endret reisemiddelfordeling.
Bilde 7. Barn og voksne på sykkel.
Mostphotos