Handlingsprogram for fylkesveger i Innlandet 2026–2029

3.12 Eierskap til gang- og sykkelveger og veglys

Eierskap for gang- og sykkelveger og veglys langs fylkesveger er delt mellom kommuner og fylkeskommunen. I sak PS 26/2025 (april 2025) vedtok fylkestinget følgende:
 

Innlandet fylkeskommune bør på sikt drifte og eie gang- og sykkelveger og veglys langs fylkesveger. Fylkestinget ber derfor om at det settes i gang et arbeid for å overta disse anleggene fra kommunene. Overtakelsen vil føre til økte investerings- og driftskostnader for fylkeskommunen. Oppgaven må derfor løses i fellesskap mellom kommunene og fylkeskommunen, og det forventes noen konkrete bidrag fra kommunene. 

 

Tabell 3. Antall km gang- og sykkelveg langs fylkesveg, fordelt på vegeier.

Tabell 3. Antall km gang- og sykkelveg langs fylkesveg, fordelt på vegeier.
Tidligere administrativ enhetKommunalt eierskapFylkeskommunalt eierskap
Oppland61181
Hedmark153131
Sum Innlandet215312


 

Tabell 4. Antall lyspunkter langs fylkesveg, fordelt på vegeier.
 

Tabell 4. Antall lyspunkter langs fylkesveg, fordelt på vegeier.
Tidligere administrativ enhetKommunalt eierskapFylkeskommunalt eierskapAndre (privat, stat og uavklart)
Oppland21216297646
Hedmark77603593267
Sum Innlandet98819514913

 

Kostnader for å ta over kommunale gang- og sykkelveger og veglys langs fylkesveg
Kostnaden knyttet til overtakelse av de kommunale anleggene vil både omfatte drift/vedlikehold og investeringer.

Gang- og sykkelveger
Hvis fylkeskommunen tar over gang- og sykkelveger, vil driftskostnadene øke med anslagsvis 7,5 mill. kr i året. I tillegg kommer et anslag på 5 mill. kr pr. år for å ta igjen forfall.
 

Veglys
Oversikten under viser et grovt anslag for de enkelte kostnadselementene, basert på at Innlandet fylkeskommune tar over alle kommunale anlegg. Private anlegg inngår også i oppsettet.

Kostnaden kan grovt deles inn i elementene som framgår i tabell 5.
 

Tabell 5. Kostnader for å overta kommunale gang- og sykkelanlegg og veglys langs fylkesveg.
 

Tabell 5. Kostnader for å overta kommunale gang- og sykkelanlegg og veglys langs fylkesveg.
TiltakOmtale Årlig kostnad
DriftEnergikostnad inkl. nettleie (forutsatt kr 2,50 KWh pris). Kostnaden synker i takt med utskifting til LED.14-20 mill. kr
DriftØvrig drift og vedlikehold, inkl. økt behov for byggherrepersonell.10-15 mill. kr
InvesteringUtskifting til LED-teknologi. Lyskildeskift er ikke lenger mulig da alle lyskilder er faset ut, og man må derfor skifte alle armaturer til LED. Anslått totalpris er 50 mill. kr (5000 kr. pr armatur).10 mill. kr pr. år i 5 år, totalt 50 mill. kr
InvesteringDet vil i tillegg være behov for å oppgradere de kommunale anleggene (utover å skifte til LED-teknologi). Oppgraderingen kan omfatte utskifting av stolper/master, kabler, tennskap etc. Grovt beregnet til 50.000 kr/punkt. Til sammen 500 mill. kr.20 mill. kr pr. år i 25 år. 500 mill. kr totalt

 

Videre håndtering av eierskapet
Følgende prinsipper legges til grunn for overtakelse:

  1. Innlandet fylkeskommune starter et arbeid for på sikt eie og drifte alle sideanlegg langs fylkesveger (lys og gang- og sykkelveger).
  2. Innlandet fylkeskommune og kommunene må løse oppgavene ved overtakelse i fellesskap, og det forventes noen konkrete bidrag fra kommunene:
    a.    Som motytelse for at fylkeskommunen overtar gang- og sykkelveger og veglys langs fylkesveg, må kommunene overta noen fylkesveger som omklassifiseres til kommunal veg. 
    b.    Motytelsen fra kommunene må stå i et visst økonomisk forhold til det fylkeskommunen overtar, men det vil bli for krevende at dette skal ende i «nullsum» i alle kommuner. 
    c.    Kommunene må skille ut tennskap og overføre veggrunn fra kommunene til Innlandet fylkeskommune. Dette gjøres vederlagsfritt.
  3. For å komme i mål med overtakelse av sideanlegg, er det viktig at både fylkeskommune og kommunene som hovedregel tar over lysanlegg, gang- og sykkelveger og vegstrekninger i den tilstanden de er i, uten krav til oppgradering. 
     

Overtakelse av gang- og sykkelveger vil bli kostbart og må løses over flere handlingsprogramperioder.

 

Riksvegprosjekter påvirker fylkesvegnettet
Det pågår flere vegprosjekter langs riksvegnettet i Innlandet som vil føre til at dagens riksveg blir omklassifisert til fylkesveg. Dette gir flere km å drifte og vedlikeholde i tiden framover. Dette gjelder prosjektene rv. 3 Elverum – Ulsberg, rv. 3 Tunna bru, rv. 4 Oslo – Gjøvik, rv. 4 Lygna og E6 Moelv – Roterud/Storhove/Øyer. Lengre fram i tid kan utviklingen av rv. 25 i Løten, E6 Øyer – Otta, E136 Dombås – Vestnes også gi konsekvenser.

Etablering av nytt sykehus på Moelv, Mjøssykehuset, vil påvirke fylkesvegnettet, og atkomsten for både kjørende, kollektivreisende og gående/syklende må sikres. Jernbaneutbyggingen av Intercity til Hamar krever også flere omlegginger av fylkesvegnettet.

 

Prioriteringer i 2026-29

  • Starte arbeidet med å overta eierskap av gang- og sykkelveger og veglys langs fylkesvegene som kommunene eier i dag.
  • Innlandet fylkeskommune tar en aktiv rolle i planforvaltningen for å sikre gode løsninger for samfunnet og egne interesser knyttet til vegeierskap i forbindelse med utbygging av riksvegnettet og større statlig infrastruktur i Innlandet.


 

Bilde av en vie med snø opplyst av gatelys - Klikk for stort bildeBilde 11. Veglys langs fylkesveg. Steinar Svensbakken