3.1 Utforkjøringsulykker
Nullvisjonen, som innebærer ingen drepte eller hardt skadde, er grunnlaget for trafikksikkerhetsarbeidet i Norge.
Innlandet fylkeskommune har god oversikt over trafikkulykker og jobber kontinuerlig med å redusere ulykkestallene. De fleste alvorlige ulykkene skyldes utforkjøringsulykker i kurver og møteulykker. 16-17 åringer på lett motorsykkel har høy ulykkesrisiko.
Figur 2. Ulykker med drepte og hardt skadde, fylkesveger i Innlandet, 2020 – 2024.
Figur 2 viser at utforkjøringsulykker er årsaken til nesten halvparten av ulykker med drepte og hardt skadde i perioden 2020 til 2024.
Utforkjøringsulykker
Utforkjøringsulykker skjer spredt over hele fylket og ofte på det lavtrafikkerte fylkesvegnettet. Utforkjøringer mot usikret sideterreng kan føre til alvorlige skader og død. Det er viktig å analysere hvor utforkjøringsulykker mest sannsynlig skjer for å få mest mulig trafikksikkerhet for pengene. Innlandet fylkeskommune har kartlagt risiko for utforkjøringsulykker i 37 000 kurver og utfører tiltak basert på denne analysen.
Møteulykker
Møteulykker er den nest hyppigste årsaken til ulykker med drepte og hardt skadde, og øker med trafikkmengden. Midtrekkverk er det mest effektive tiltaket mot møteulykker, men fylkesvegnettet er ofte for smalt. Forsterket midtoppmerking er et annet effektivt tiltak som krever mindre vegbredde. Trafikksikkerhetseffekten av forsterket midtoppmerking er så god at det bør etableres på alle veger med tilstrekkelig vegbredde for tiltaket.
Kryssulykker
De mest alvorlige ulykkene i kryss skjer ofte når et kjøretøy svinger til venstre over møtende kjørefelt. Utforming, siktforhold og hastighet påvirker risikoen for ulykker i kryss. Innlandet fylkeskommune har utarbeidet en kunnskapsbasert modell, blant annet basert på nevnte forhold, som viser hvilke kryss det er riktig å gjøre trafikksikkerhetstiltak. Små tiltak i kryss med høy risiko kan ha god effekt på trafikksikkerheten.
MC-ulykker
MC-ulykker utgjør nesten 1 av 3 ulykker med drepte og hardt skadde på fylkesvegnettet. Tiltak i sideterrenget og kryss er viktige for MC-sikkerhet. FTU (Fylkets trafikksikkerhetsutvalg) gjør også andre tiltak rettet mot MC, som fast møtepunkt MC-forum.
Trafikksikkerhet legges til grunn
Alt som bygges på vegnettet må være trafikksikkert. Alle planer for fylkesvegnettet skal revideres av en godkjent trafikksikkerhetsrevisor før bygging. Dette gjelder både for prosjekt i egen regi og for prosjekt som gjennomføres av eksterne utbyggere på vårt vegnett.
Utbedring av veger kan øke risikoen for ulykker hvis utbedringen fører til høyere hastighet. Dette skyldes at forbedringer som jevnere vegdekke og bredere veger kan oppmuntre sjåfører til å kjøre raskere, noe som igjen kan øke risikoen for alvorlige ulykker. Det er viktig å se sammenhengen mellom utbedringer og trafikksikkerhetstiltak.
I Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet har fylkeskommunene fått ansvar for å forbedre trafikksikkerheten på skolevegene. Innlandet fylkeskommune fortsetter det systematiske arbeidet med dette. Det er et spesielt stort søkelys på sikring av krysningssteder.
I nullvekstmålet for personbiltransport er ambisjonen å flytte trafikk fra personbil til kollektiv, sykkel og gange for å redusere veksten av motorisert trafikk. I arbeidet med dette ligger det en trafikksikkerhetsutfordring ved at myke trafikanter er en utsatt gruppe i samspill med motoriserte kjøretøy. Det er derfor veldig viktig at planlegging og utforming av løsninger for myke trafikanter har et sterkt fokus på trafikksikkerhet slik at nullvekstmålet ikke går på bekostning av nullvisjonen.
Fylkets trafikksikkerhetsutvalg (FTU)
FTU består av politikere, etater og organisasjoner med ansvar for trafikksikkerhet på regionalt nivå. FTU skal stimulere til helhetlig og tverrsektorielt trafikksikkerhetsarbeid i fylket og samordne innsatsen.
Prioritering 2026-2029
- Trafikksikkerhet skal ivaretas i alle investeringstiltakene som gjennomføres.
- Videreføre etablert samarbeid for å nå nullvisjonen, herunder FTU og deltakelse i nasjonalt trafikksikkerhetsarbeid på samme nivå som i dag.
- Videreføre det systematiske arbeidet med utbedring av sideterreng og risikokurver langs fylkesvegnettet.
- Videreføre arbeidet med å sikre gangfelt og krysningspunkter for gående.
- Videreføre det systematiske arbeidet for å redusere risikoen for møteulykker langs fylkesvegnettet.
- Videreføre arbeidet med å sikre trygge skoleveger, herunder også prosjektet om «Hjertesoner» rundt skolene.
- Videreføre arbeidet med å redusere risikoen for ulykker i kryss.
- Målrettet holdningsskapende arbeid mot grupper som er særlig utsatt i trafikken.
Intensivbelysning av gangfelt. Kaffegata (fv.206).
Steinar Svensbakken