Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

  1. Sammendrag
  2. 1. Innledning og bakgrunn
    1. 1.1 Styrke fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle
    2. 1.2 Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid - Nasjonale og lokale indikatorer
      1. 1.2.1 Opplæringsloven, målstruktur og fylkestingets vedtak
      2. 1.2.2 Systematisk kvalitetsarbeid for videregående opplæring i Innlandet
      3. 1.2.3 Det 13-årige opplæringsløpet i Innlandet
  3. 2 Videregående skoler
    1. 2.1 Virksomhetsdata for videregående skoler
      1. 2.1.1 Elevtallsutvikling
      2. 2.1.2 Demografiske endringer: 400 flere ungdommer med svært kort botid
      3. 2.1.3 Søkermønsteret til Vg1 skoleåret 2024-2025
      4. 2.1.4 Omvalg
      5. 2.1.5 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelagt opplæring (ITO)
      6. 2.1.6 Individuelle søkere
    2. 2.2 Kjennetegn på god opplæring
    3. 2.3 Gjennomføring
      1. 2.3.1 Gjennomføring på systemnivå
      2. 2.3.3 Gjennomføring fordelt på kjønn og utdanningsprogram
      3. 2.3.4 Gjennomføring på studiespesialisering
      4. 2.3.5 Elever som slutter i videregående skole
      5. 2.3.6 Fravær i videregående skole
    4. 2.4 Sammenhenger når det gjelder gjennomføring av videregående opplæring
      1. 2.4.1 Elevenes forutsetninger ved inngangen til videregående opplæring
      2. 2.4.3 Tiltak for økt læringsutbytte i Innlandet
    5. 2.5 Læringsmiljø
      1. 2.5.1 Elevundersøkelsen
      2. 2.5.2 Handlingsplan for psykisk helse
      3. 2.5.3 Avgangsmarkeringen
  4. 3 Fag- og yrkesopplæring
    1. 3.1 Arbeidslivets behov og samfunnsutviklingen i Innlandet
    2. 3.2 Implementering av ny opplæringslov
    3. 3.3 Kontrakter i Innlandet
      1. 3.3.1 Formidling av læreplass
      2. 3.3.2 Gjennomsnittsalder ved læretidens oppstart
      3. 3.3.3 Løpende kontrakter ved årsskiftet
    4. 3.4 Yrkesfagkoordinatorer
    5. 3.5 Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring
    6. 3.6 Oppsigelse og heving av kontrakt om opplæring
    7. 3.7 Godkjenning av lærebedrifter og samarbeidsorgan for lærebedrifter
    8. 3.8 Fag-/svenneprøver og kompetanseprøver
    9. 3.9 Overgang fra Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram
    10. 3.10 Flere med fagbrev kommer ut i jobb
    11. 3.11 Lærekandidatordningen i bedrift
    12. 3.12 Ordning for lærekandidater med individuelt tilrettelagt opplæring i bedrift
    13. 3.13 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
      1. 3.13.1 Årlig rapportering fra lærebedrifter
      2. 3.13.2 Lærlingundersøkelsen
      3. 3.13.3 Kompetanseutvikling
      4. 3.13.4 Yrkesfagnettverkene
    14. 3.14 Læreplassgaranti - Pilot
      1. 3.14.1 Tilskuddsordninger for lærebedrifter
    15. 3.15 Skolekonkurranser for elever på yrkesfag
    16. 3.16 Fag og svennebrevutdeling
  5. 4. Internasjonalt servicekontor
    1. 4.1 Reis ut – Internasjonal praksis for lærlinger
    2. 4.2 Erasmus+ inkluderingsprosjekt
    3. 4.3 Nettverkssamarbeid mellom Tyskland og Norge
  6. 5 Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
  7. 6 Elevtjenesten
    1. 6.1 Rådgivningstjenesten
    2. 6.2 Oppfølgingstjenesten
  8. 7 Voksnes læring
    1. 7.1 Aktiviteten i Karriere Innlandet det siste året
    2. 7.2 Tiltak for minoritetsspråklige elever
    3. 7.3 Modulstrukturert opplæring
    4. 7.4 Karriereveiledning
    5. 7.5 Opplæring innen kriminalomsorgen
    6. 7.6 Opplæring for voksne i institusjon
    7. 7.7 Integrering
    8. 7.8 Desentrale og fleksible fag- og høgskoletilbud
    9. 7.9 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
    10. 7.10 Tallgrunnlag for voksnes læring
  9. 8 Opplæring innen institusjoner
  10. 9. Eksamenskontoret
  11. Referanser

Referanser

Backe-Hansen, Elisabeth m.fl. (2014). Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner, En kunnskapsoppsummering. NOVA, Oslo.
 

Eriksen, E. M. (2011). Frafallsfaktorer i et system – og individperspektiv. Spesialpedagogikk nr. 9, 2011.
 

Kunnskapsdepartementet (2014). Elevenes læring i fremtidens skole — Et kunnskapsgrunnlag. NOU 2014: 7. KD, Oslo.
 

Kunnskapsdepartementet (2015). Fremtidens skole – fornyelse av fag og kompetanser. NOU 2015: 8. KD, Oslo.
 

Kunnskapsdepartementet (2020). Kompetansereformen – Lære hele livet. Meld. St. 14 (2019–2020)
 

Lillejord, S. m.fl (2015). Frafall i videregående opplæring: En systematisk kunnskapsoversikt. Kunnskapssenter for utdanning, Oslo.
 

Markussen, E. (2014). Utdanning lønner seg. Om kompetanse fra videregående og overgang til utdanning og arbeid ni år etter avsluttet grunnskole 2002. Rapport 1/2014. NIFU, Oslo.
 

Nordahl, T. (2007). Hjem og skole. Hvordan skape et bedre samarbeid? Universitetsforlaget, Oslo.
 

Nordahl, T. m.fl. (2011). Kjennetegn på skoler med små kjønnsforskjeller. Rapport 14/2011, Høgskolen i Hedmark.
Utdanningsdirektoratet (2014). Utdanningsspeilet 2014- Tall og analyse av barnehager grunnopplæringen i Norge. Utdanningsdirektoratet, Oslo.
Utdanningsdirektoratet (2015).  Utdanningsspeilet 2015- Tall og analyse av barnehager grunnopplæringen i Norge. Utdanningsdirektoratet, Oslo.
Utdanningsdirektoratet (2016).  Gjennomføringsbarometeret 2016. Utdanningsdirektoratet, Oslo.
Utdanningsdirektoratet (2016). Utdanningsspeilet 2016. Utdanningsdirektoratet, Oslo
Utdanningsdirektoratet (2017). Utdanningsspeilet 2017. Utdanningsdirektoratet, Oslo
Utdanningsdirektoratet (2018). Utdanningsspeilet 2018. Utdanningsdirektoratet, Oslo
Utdanningsdirektoratet (2019). Utdanningsspeilet 2019. Utdanningsdirektoratet, Oslo
Utdanningsdirektoratet (2020). Utdanningsspeilet 2020. Utdanningsdirektoratet, Oslo
Utdanningsdirektoratet (2021). Utdanningsspeilet 2021. Utdanningsdirektoratet, Oslo
Utdanningsdirektoratet (2021). Utdanningsspeilet 2022. Utdanningsdirektoratet, Oslo
Utdanningsdirektoratet (2015a). Samarbeidet mellom hjem og skole. URL: http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/Samarbeidet-mellom-hjem-og-skole/
Utdanningsdirektoratet (2015b). Rammeverk for skolebasert kompetanseutvikling på ungdomstrinnet 2013-2017. URL: http://www.udir.no/Utvikling/Ungdomstrinnet/Skolebasert-kompetanseutvikling/Rammeverk-for-skolebasert-kompetanseutvikling-pa-ungdomstrinnet-2012-2017/
Utdanningsdirektoratet (2015c). Om temaene i Elevundersøkelsen. Vurdering for læring. URL: http://www.udir.no/Laringsmiljo/Elevundersokelsen/Om-brukerundersokelsene1/Elevundersokelsen/Om-temaene-i-Elevundersokelsen/Vurdering-for-laring/
Utdanningsdirektoratet (2019). https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/tema/fravar2/fravar-i-videregaende-skole-2018-19--tre-ar-etter-innforing-av-fravarsgrensen/
Eifred Markussen m.fl.(2017). Skolebidragsindikatorer i videregående skole. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)
Kristoffer Rørstad m.fl.(2017). NHOs kompetansebarometer 2017. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)
Eifred Markussen m.fl.(2020). Fra 16 til 30 Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU)
Utdanningsdirektoratet (2021). Høye standpunktkarakterer for elever i videregående skole også i 2020–21 (udir.no)
Rambøll (2021). Undervisnings- og vurderingssituasjonen i videregående skole våren 2020
Sølvi Lillejord m.fl.(2021) En skole for vår tid. Sluttrapport Ekspertgruppe for skolebidrag – Kunnskapsdepartementet
Utdanningsdirektoratet (2022). Mulige konsekvenser av koronapandemien (udir.no)


Integrerings- og mangfoldsdirektoratet. (2025). Hvordan går det med integreringen i Norge: Indikatorer, status og utviklingstrekk i 2025. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.
Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Grunnskolekarakterer. Hentet fra https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-grunnskole/grunnskolekarakterer/
Kapittel 9 NYE:
Utdanningsdirektoratet. (2015). Økt innsats for læringsmiljøet. Evaluering av den nasjonale satsingen Bedre læringsmiljø. Delrapport 5 (av Ingrid Helgøy og Anne Homme, Uni Research Rokkansenteret). Bergen: Utdanningsdirektoratet. Hentet fra https://www.udir.no/globalassets/upload/forskning/2015/bedre-laringsmiljo.pdf
Utdanningsdirektoratet. (2018). Klasseledelse. Hentet fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/skolemiljo/fremme-et-godt-skolemiljo-og-forebygge-krenkelser/klasseledelse/
Utdanningsdirektoratet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. § 3.1 Et inkluderende læringsmiljø. Hentet fra https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/3.-prinsipper-for-skolens-praksis/3.1-et-inkluderende-laringsmiljo