Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

1. Innledning og bakgrunn

1.1 Styrke fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle

Innlandet fylkeskommune har et tydelig ansvar for regional kompetansepolitikk, forsterket gjennom regionreformen og den nye opplæringsloven. Kompetanseutfordringer varierer regionalt, og fylkeskommunen har god innsikt i arbeidsliv og utdanningstilbud. Gjennom verktøy som Innlandsstatistikk.no og samarbeid med kommuner, NAV og arbeidslivsorganisasjoner, legges det til rette for relevante og fremtidsrettede opplæringstilbud. 
 

Alle utdanningstilbud skal svare på samfunnets kompetansebehov – både nå og fremover. Dette krever strategisk samarbeid og kunnskapsdeling på tvers av sektorer og nivåer. Fylkeskommunen fungerer som brobygger mellom utdanning, arbeidsliv og samfunn, blant annet gjennom regionalt partnerskap/Kompetanseforum Innlandet og ni regionale kompetansefora. Disse arenaene styrker samhandlingen med aktører som NHO, LO, KS, NAV, Universitetet i Innlandet, NTNU, Fagskolen Innlandet og studie- og høgskolesentrene. 
 

For å sikre helhetlig koordinering og forutsigbarhet i arbeidet med kompetanseutvikling, utarbeides et årshjul som kobler handlingsprogrammet for fleksibel og desentral høyere utdanning til fylkeskommunens og samarbeidspartneres budsjettprosesser. Dette bidrar til bedre ressursutnyttelse og målrettet innsats, og styrker evnen til å møte regionale behov med treffsikre tiltak. 
 

Kraft og energi, helse og omsorg, samt økt beredskap utgjør sentrale samfunnsutfordringer som krever målrettet kompetanseutvikling. Demografiske endringer forsterker behovet for å inkludere flere i arbeidslivet, særlig gjennom tiltak rettet mot minoriteter, personer med nedsatt arbeidsevne og fleksible opplæringsmodeller.
 

Karrieresentrene fungerer som regionale nav for kompetanseutvikling og mobiliserer arbeidskraftreserven, spesielt blant voksne uten fullført utdanning. Gjennom en helhetlig tilnærming til livslang læring og regional kompetansepolitikk, styrker fylkeskommunen sin rolle som samfunnsutvikler og bidrar til sosial mobilitet, verdiskaping og bærekraftig utvikling.
 

1.2 Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid - Nasjonale og lokale indikatorer