8 Opplæring innen institusjoner
Innlandet fylkeskommune har ansvaret for å ivareta rettighetene til opplæring for barn og unge som er beboere og/eller pasienter tilknyttet institusjon. Ansvaret omfatter grunnskoleopplæring og videregående opplæring jf. opplæringsloven §§ 28-3 og 28-4.
Tabell 23.1 og 23.2 - Oversikt over barnevernsinstitusjoner og helseinstitusjoner for barn og unge i Innlandet (Kilde: VGO)
Antall i opplæring skoleåret 2024-25 – tilknyttet barneverninstitusjon
Antallet beboere ved barnevernsinstitusjoner i Innlandet fylkeskommune er på nivå med tidligere år, med en liten nedgang. Nedgangen henger sammen med midlertidig inntaksstopp ved enkelte avdelinger, som følge av behov for tilrettelegging og økt bemanning for enkeltungdom.
For skoleåret 2024-25 er totalt 136 barn og unge registrert ved barnevernsinstitusjon etter opplæringsloven § 28-3. Av disse er 71 i grunnskolepliktig alder og 65 i videregående alder. Blant grunnskoleelevene kommer 29 fra andre fylker.
Antallet barn på barnetrinnet i Innlandet har økt de siste årene:
- Skoleåret 2022-23: 5 barn
- Skoleåret 2023-24: 14 barn
- Skoleåret 2024-25: 12 barn
Tabell 24 - Antall registrerte i barneverninstitusjon i grunnskolepliktig alder og videregående alder (Kilde: VGO)
Antallet pasienter som mottar opplæring tilknyttet helseinstitusjoner etter opplæringsloven § 28-4 er stabilt, med en liten økning. Ved Beitostølen Helsesportsenter og Kringsjåtunet har antallet økt, blant annet grunnet søskeninnleggelser og økt behov for plasser. Kringsjåtunet gir også opplæring til pasienter innlagt ved SI Lillehammer – totalt 26 pasienter dette skoleåret. Ved øvrige helseinstitusjoner er antallet stabilt.
Tabell 25 - Antall innlagte i helseinstitusjonene for barn og unge som har mottatt opplæring (Kilde: VGO)
Utviklingstrekk – institusjonsfeltet
Institusjoner innen barnevern og helse rapporterer om økende utfordringer: større press på plasser, mer komplekse saker og behov for individuell tilpasning. Felles for hele feltet er en tydelig økning i kompleksitet.
Utviklingstrekk barnevern
I tråd med nasjonale trender blir målgruppen stadig yngre, også ved akutte institusjoner, og plasseringene varer lenger. Antallet barn og unge i barnevernsinstitusjoner forventes å øke. Bufetats etterspørsel etter plasser merkes godt i Innlandet, hvor to nye avdelinger er etablert og eksisterende avdelinger har utvidet kapasitet. Det planlegges ytterligere to avdelinger neste år.
I opplæringssammenheng krever målgruppens sammensatte utfordringer omfattende tilrettelegging. Ressursbehovet for å ivareta fylkeskommunens ansvar for grunnskoleopplæring henger direkte sammen med denne utviklingen.
Utviklingstrekk helseinstitusjon
Behandling og opplæring skjer i økende grad i pasientens hjemmemiljø, noe som har ført til organisatoriske endringer i skoleavdelingene. Det satses på ambulante team som støtter hjemskoler i overgangsarbeidet, med mål om bedre samspill med familiene og mer varig effekt av behandlingen.
Kringsjåtunet og SI Lillehammer har avsluttet en poliklinisk pilot for elever med alvorlig skolefravær. Tiltaket, er etablert som et fast tilbud, ReStart, som har høy etterspørsel og ventelister. Poliklinisk samarbeid og utvikling skjer også ved InnPed.