Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

  1. Sammendrag
  2. 1. Innledning og bakgrunn
    1. 1.1 Styrke fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle
    2. 1.2 Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid - Nasjonale og lokale indikatorer
      1. 1.2.1 Opplæringsloven, målstruktur og fylkestingets vedtak
      2. 1.2.2 Systematisk kvalitetsarbeid for videregående opplæring i Innlandet
      3. 1.2.3 Det 13-årige opplæringsløpet i Innlandet
  3. 2 Videregående skoler
    1. 2.1 Virksomhetsdata for videregående skoler
      1. 2.1.1 Elevtallsutvikling
      2. 2.1.2 Demografiske endringer: 400 flere ungdommer med svært kort botid
      3. 2.1.3 Søkermønsteret til Vg1 skoleåret 2024-2025
      4. 2.1.4 Omvalg
      5. 2.1.5 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelagt opplæring (ITO)
      6. 2.1.6 Individuelle søkere
    2. 2.2 Kjennetegn på god opplæring
    3. 2.3 Gjennomføring
      1. 2.3.1 Gjennomføring på systemnivå
      2. 2.3.3 Gjennomføring fordelt på kjønn og utdanningsprogram
      3. 2.3.4 Gjennomføring på studiespesialisering
      4. 2.3.5 Elever som slutter i videregående skole
      5. 2.3.6 Fravær i videregående skole
    4. 2.4 Sammenhenger når det gjelder gjennomføring av videregående opplæring
      1. 2.4.1 Elevenes forutsetninger ved inngangen til videregående opplæring
      2. 2.4.3 Tiltak for økt læringsutbytte i Innlandet
    5. 2.5 Læringsmiljø
      1. 2.5.1 Elevundersøkelsen
      2. 2.5.2 Handlingsplan for psykisk helse
      3. 2.5.3 Avgangsmarkeringen
  4. 3 Fag- og yrkesopplæring
    1. 3.1 Arbeidslivets behov og samfunnsutviklingen i Innlandet
    2. 3.2 Implementering av ny opplæringslov
    3. 3.3 Kontrakter i Innlandet
      1. 3.3.1 Formidling av læreplass
      2. 3.3.2 Gjennomsnittsalder ved læretidens oppstart
      3. 3.3.3 Løpende kontrakter ved årsskiftet
    4. 3.4 Yrkesfagkoordinatorer
    5. 3.5 Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring
    6. 3.6 Oppsigelse og heving av kontrakt om opplæring
    7. 3.7 Godkjenning av lærebedrifter og samarbeidsorgan for lærebedrifter
    8. 3.8 Fag-/svenneprøver og kompetanseprøver
    9. 3.9 Overgang fra Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram
    10. 3.10 Flere med fagbrev kommer ut i jobb
    11. 3.11 Lærekandidatordningen i bedrift
    12. 3.12 Ordning for lærekandidater med individuelt tilrettelagt opplæring i bedrift
    13. 3.13 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
      1. 3.13.1 Årlig rapportering fra lærebedrifter
      2. 3.13.2 Lærlingundersøkelsen
      3. 3.13.3 Kompetanseutvikling
      4. 3.13.4 Yrkesfagnettverkene
    14. 3.14 Læreplassgaranti - Pilot
      1. 3.14.1 Tilskuddsordninger for lærebedrifter
    15. 3.15 Skolekonkurranser for elever på yrkesfag
    16. 3.16 Fag og svennebrevutdeling
  5. 4. Internasjonalt servicekontor
    1. 4.1 Reis ut – Internasjonal praksis for lærlinger
    2. 4.2 Erasmus+ inkluderingsprosjekt
    3. 4.3 Nettverkssamarbeid mellom Tyskland og Norge
  6. 5 Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
  7. 6 Elevtjenesten
    1. 6.1 Rådgivningstjenesten
    2. 6.2 Oppfølgingstjenesten
  8. 7 Voksnes læring
    1. 7.1 Aktiviteten i Karriere Innlandet det siste året
    2. 7.2 Tiltak for minoritetsspråklige elever
    3. 7.3 Modulstrukturert opplæring
    4. 7.4 Karriereveiledning
    5. 7.5 Opplæring innen kriminalomsorgen
    6. 7.6 Opplæring for voksne i institusjon
    7. 7.7 Integrering
    8. 7.8 Desentrale og fleksible fag- og høgskoletilbud
    9. 7.9 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
    10. 7.10 Tallgrunnlag for voksnes læring
  9. 8 Opplæring innen institusjoner
  10. 9. Eksamenskontoret
  11. Referanser

8 Opplæring innen institusjoner

Innlandet fylkeskommune har ansvaret for å ivareta rettighetene til opplæring for barn og unge som er beboere og/eller pasienter tilknyttet institusjon. Ansvaret omfatter grunnskoleopplæring og videregående opplæring jf. opplæringsloven §§ 28-3 og 28-4.

 

 

Tabell 23.1 - Oversikt over barnevernsinstitusjoner og helseinstitusjoner for barn og unge i Innlandet
Barnevernsinstitusjoner  Kommune Ansvarlig skole
Hedmark ungdoms- og familiesenter (akutt) ·   Avd. Vien 1 ·   Avd. Vien 2 ·   Avd. Disen  ·   Avd. Stange akuttHamar       Stange Ajer ungdomsskole og Storhamar skole      Stange ungdomsskole
Rena ungdom og familiesenter – RUFS (langtidsplassering) Åmot Åmot barne- og ungdomsskole
Kirkenær barne- og omsorgssenter - KIBO (langtidsplassering) Grue Grue barne- og ungdomsskole
Fagertun (langtidsplassering og akutt) ·   Avd. Rudsenga ·   Avd. Nerkvernvegen (nyetablert jan 24) ·   Avd. Furnesvegen (Hamar)  Ringsaker Ringsaker   Hamar   Brumunddal ungdomsskole Furnes ungdomsskole og Mørkved skole Ajer ungdomsskole
Solhaugen omsorg og behandling (langtidsplassering) ·   Avd. Solbakken ·   Avd. Vårheim (nyetablert jan 24)    Innlandet/Akershus Vestre Toten     Lunner ungdomsskole Vestre Toten ungdomsskole
Bohab (langtidsplassering) (avviklet januar 25)Innlandet/AkershusLunner ungdomsskole
Innlandet barnevernsenter - IBS (langtidsplassering og akutt) (utvidet antall godkjente plasser, 24/25)Gjøvik Bjørnsveen/Vardal ungdomsskole og Gjøvik skole

 

Tabell 23.2 - Oversikt over barnevernsinstitusjoner og helseinstitusjoner for barn og unge i Innlandet
Helseinstitusjoner Kommune Skoleavdeling
InnPed – Sanderud sykehus, SI Elverum Elverum InnPed
Lillekollen – BUP Gjøvik, SI Gjøvik Gjøvik Lillekollen (Blomhaug skole)
Kringsjåtunet – SI, Lillehammer IFK  Kringsjåtunet skole
Beitostølen helsesportsenter - BHSS Øystre Slidre Lidar skole

Tabell 23.1 og 23.2 - Oversikt over barnevernsinstitusjoner og helseinstitusjoner for barn og unge i Innlandet (Kilde: VGO)

 

Antall i opplæring skoleåret 2024-25 – tilknyttet barneverninstitusjon 
Antallet beboere ved barnevernsinstitusjoner i Innlandet fylkeskommune er på nivå med tidligere år, med en liten nedgang. Nedgangen henger sammen med midlertidig inntaksstopp ved enkelte avdelinger, som følge av behov for tilrettelegging og økt bemanning for enkeltungdom.

For skoleåret 2024-25 er totalt 136 barn og unge registrert ved barnevernsinstitusjon etter opplæringsloven § 28-3. Av disse er 71 i grunnskolepliktig alder og 65 i videregående alder. Blant grunnskoleelevene kommer 29 fra andre fylker.
Antallet barn på barnetrinnet i Innlandet har økt de siste årene:

  • Skoleåret 2022-23: 5 barn
  • Skoleåret 2023-24: 14 barn
  • Skoleåret 2024-25: 12 barn
     

 

Tabell 24 - Antall registrerte i barneverninstitusjon i grunnskolepliktig alder og videregående alder
Skoleår Totalt antall registrerte jf. opplæringsloven § 28-3Antall i grunnskolepliktig alder Antall i videregående alder
2022-23 153 77 76
2023-24 153 75 78
2024-251367165

Tabell 24 - Antall registrerte i barneverninstitusjon i grunnskolepliktig alder og videregående alder (Kilde: VGO)

 

Antallet pasienter som mottar opplæring tilknyttet helseinstitusjoner etter opplæringsloven § 28-4 er stabilt, med en liten økning. Ved Beitostølen Helsesportsenter og Kringsjåtunet har antallet økt, blant annet grunnet søskeninnleggelser og økt behov for plasser. Kringsjåtunet gir også opplæring til pasienter innlagt ved SI Lillehammer – totalt 26 pasienter dette skoleåret. Ved øvrige helseinstitusjoner er antallet stabilt.

 

Tabell 25 - Antall innlagte i helseinstitusjonene for barn og unge som har mottatt opplæring
Skoleår Sykehuset Innlandet, Kringsjåtunet Sykehuset Innlandet avd. BUP døgn, Lillekollen Sykehuset Innlandet, InnPed Beitostølen helsesportsenter Totalt
2019-20 15 21 32 325 393
2020-21 25 29 56 372 482
2021-22 49 20 46 355 470
2022-23 39 26 42 337 444
2023-24 42 37 57 365 501
2024-25533453400540

Tabell 25 - Antall innlagte i helseinstitusjonene for barn og unge som har mottatt opplæring (Kilde: VGO)

 

Utviklingstrekk – institusjonsfeltet 
Institusjoner innen barnevern og helse rapporterer om økende utfordringer: større press på plasser, mer komplekse saker og behov for individuell tilpasning. Felles for hele feltet er en tydelig økning i kompleksitet.

 

Utviklingstrekk barnevern  
I tråd med nasjonale trender blir målgruppen stadig yngre, også ved akutte institusjoner, og plasseringene varer lenger. Antallet barn og unge i barnevernsinstitusjoner forventes å øke. Bufetats etterspørsel etter plasser merkes godt i Innlandet, hvor to nye avdelinger er etablert og eksisterende avdelinger har utvidet kapasitet. Det planlegges ytterligere to avdelinger neste år.

I opplæringssammenheng krever målgruppens sammensatte utfordringer omfattende tilrettelegging. Ressursbehovet for å ivareta fylkeskommunens ansvar for grunnskoleopplæring henger direkte sammen med denne utviklingen.

 

Utviklingstrekk helseinstitusjon  
Behandling og opplæring skjer i økende grad i pasientens hjemmemiljø, noe som har ført til organisatoriske endringer i skoleavdelingene. Det satses på ambulante team som støtter hjemskoler i overgangsarbeidet, med mål om bedre samspill med familiene og mer varig effekt av behandlingen.

Kringsjåtunet og SI Lillehammer har avsluttet en poliklinisk pilot for elever med alvorlig skolefravær. Tiltaket, er etablert som et fast tilbud, ReStart, som har høy etterspørsel og ventelister. Poliklinisk samarbeid og utvikling skjer også ved InnPed.