Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

  1. Sammendrag
  2. 1. Innledning og bakgrunn
    1. 1.1 Styrke fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle
    2. 1.2 Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid - Nasjonale og lokale indikatorer
      1. 1.2.1 Opplæringsloven, målstruktur og fylkestingets vedtak
      2. 1.2.2 Systematisk kvalitetsarbeid for videregående opplæring i Innlandet
      3. 1.2.3 Det 13-årige opplæringsløpet i Innlandet
  3. 2 Videregående skoler
    1. 2.1 Virksomhetsdata for videregående skoler
      1. 2.1.1 Elevtallsutvikling
      2. 2.1.2 Demografiske endringer: 400 flere ungdommer med svært kort botid
      3. 2.1.3 Søkermønsteret til Vg1 skoleåret 2024-2025
      4. 2.1.4 Omvalg
      5. 2.1.5 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelagt opplæring (ITO)
      6. 2.1.6 Individuelle søkere
    2. 2.2 Kjennetegn på god opplæring
    3. 2.3 Gjennomføring
      1. 2.3.1 Gjennomføring på systemnivå
      2. 2.3.3 Gjennomføring fordelt på kjønn og utdanningsprogram
      3. 2.3.4 Gjennomføring på studiespesialisering
      4. 2.3.5 Elever som slutter i videregående skole
      5. 2.3.6 Fravær i videregående skole
    4. 2.4 Sammenhenger når det gjelder gjennomføring av videregående opplæring
      1. 2.4.1 Elevenes forutsetninger ved inngangen til videregående opplæring
      2. 2.4.3 Tiltak for økt læringsutbytte i Innlandet
    5. 2.5 Læringsmiljø
      1. 2.5.1 Elevundersøkelsen
      2. 2.5.2 Handlingsplan for psykisk helse
      3. 2.5.3 Avgangsmarkeringen
  4. 3 Fag- og yrkesopplæring
    1. 3.1 Arbeidslivets behov og samfunnsutviklingen i Innlandet
    2. 3.2 Implementering av ny opplæringslov
    3. 3.3 Kontrakter i Innlandet
      1. 3.3.1 Formidling av læreplass
      2. 3.3.2 Gjennomsnittsalder ved læretidens oppstart
      3. 3.3.3 Løpende kontrakter ved årsskiftet
    4. 3.4 Yrkesfagkoordinatorer
    5. 3.5 Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring
    6. 3.6 Oppsigelse og heving av kontrakt om opplæring
    7. 3.7 Godkjenning av lærebedrifter og samarbeidsorgan for lærebedrifter
    8. 3.8 Fag-/svenneprøver og kompetanseprøver
    9. 3.9 Overgang fra Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram
    10. 3.10 Flere med fagbrev kommer ut i jobb
    11. 3.11 Lærekandidatordningen i bedrift
    12. 3.12 Ordning for lærekandidater med individuelt tilrettelagt opplæring i bedrift
    13. 3.13 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
      1. 3.13.1 Årlig rapportering fra lærebedrifter
      2. 3.13.2 Lærlingundersøkelsen
      3. 3.13.3 Kompetanseutvikling
      4. 3.13.4 Yrkesfagnettverkene
    14. 3.14 Læreplassgaranti - Pilot
      1. 3.14.1 Tilskuddsordninger for lærebedrifter
    15. 3.15 Skolekonkurranser for elever på yrkesfag
    16. 3.16 Fag og svennebrevutdeling
  5. 4. Internasjonalt servicekontor
    1. 4.1 Reis ut – Internasjonal praksis for lærlinger
    2. 4.2 Erasmus+ inkluderingsprosjekt
    3. 4.3 Nettverkssamarbeid mellom Tyskland og Norge
  6. 5 Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
  7. 6 Elevtjenesten
    1. 6.1 Rådgivningstjenesten
    2. 6.2 Oppfølgingstjenesten
  8. 7 Voksnes læring
    1. 7.1 Aktiviteten i Karriere Innlandet det siste året
    2. 7.2 Tiltak for minoritetsspråklige elever
    3. 7.3 Modulstrukturert opplæring
    4. 7.4 Karriereveiledning
    5. 7.5 Opplæring innen kriminalomsorgen
    6. 7.6 Opplæring for voksne i institusjon
    7. 7.7 Integrering
    8. 7.8 Desentrale og fleksible fag- og høgskoletilbud
    9. 7.9 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
    10. 7.10 Tallgrunnlag for voksnes læring
  9. 8 Opplæring innen institusjoner
  10. 9. Eksamenskontoret
  11. Referanser

7.6 Opplæring for voksne i institusjon

Fylkeskommunen har ansvar for å ivareta retten til grunnskoleopplæring, forberedende opplæring for voksne (FOV) og videregående opplæring for personer innlagt i helseinstitusjoner innen rus, psykiatri og barnevern med avtale med helseforetak, jf. opplæringsloven §§ 28-3 og 28-4.
 

Karriere Innlandet har ansvar for opplæring i rus- og psykiatritilbud for voksne, med karrieresenteret på Gjøvik som operativ enhet. Opplæring gis ved følgende institusjoner:

  • Sykehuset Innlandet, Reinsvoll
  • Blåkors, Eina
  • Sollia kollektivet
  • Riisby
  • Fekjær psykiatriske senter
  • Beitostølen helsesportsenter
  • Tyrili, Lillehammer
     

Tilbudet omfatter grunnleggende ferdigheter, videregående opplæring og karriereveiledning. På Beitostølen helsesportsenter følges ungdom i videregående opplæring opp i samarbeid med hjemskolen.

Skoleåret 2024-25 har 186 personer deltatt i opplæring, 11 flere enn året før. 105 er registrert på studiespesialisering og 79 på yrkesfag. I tillegg har flere fått veiledning og opplæring i bruk av PC og fag, uten å være registrert i tabellen.
 

Per nå er ikke deltakerne registrert i In School, slik som øvrige deltakere i Karriere Innlandet. Det er et mål at alle institusjonsdeltakere skal registreres der, men registreringspraksis varierer mellom institusjonene.
 

Antall deltakere varierer fra år til år, avhengig av behandlingstid og pasientenes alder. Tabell 17 viser fordelingen av antall deltakere på institusjonen i Innlandet.


 

Tabell 17 – Fordeling av antall deltakere i institusjon
Institusjon2023-242024-25
Tyrili6782
Sykehuset Innlandet Reisvoll/Blå Kors1730 (sammen med Sollia)
Sollia13
Riisby32
Fekjær2732
Beitostølen helsesportsenter4848

Tabell 17 – Fordeling av antall deltakere i institusjon