7.3 Modulstrukturert opplæring
Med innføring av ny opplæringslov fra august 2024 følger opplæringen i 13 lærefag etter modulstrukturerte læreplaner, tilpasset voksnes behov og livssituasjon. Målet er å gjøre det enklere å kombinere opplæring med arbeid og andre forpliktelser. Dette er en del av fullføringsreformen, som skal bidra til at flere voksne tar fag- eller svennebrev, og dekke arbeidslivets behov for kvalifisert arbeidskraft.
Modellen skiller seg fra ordinære løp i organisering, tidsbruk og innhold, men sluttkompetansen er lik. Den skal gi voksne rask og effektiv kompetanse for å bestå eksamen og fag-/svenneprøve. Flere lærefag vurderes innlemmet i modellen.
Innlandet fylkeskommune deltok i forsøksordningen og var godt forberedt til lovendringen, men har likevel brukt betydelige ressurser på implementering. Det er lagt vekt på særskilt språkopplæring (forsterket norskopplæring) og realkompetansevurdering.
Målet med språkopplæringen er å utvikle felles forståelse og praksis i Karriere Innlandet, i tråd med opplæringsloven § 19-8 og nasjonale føringer. Høsten 2024 ble det arrangert webinarer og fellesfagdager, og våren 2025 ble det jobbet videre med tilpasning til ulike opplæringsløp og målgrupper.
Innen realkompetansevurdering ble det våren 2025 gjennomført en digital kursrekke for ansatte, med mål om felles forståelse og praksis i Karriere Innlandet.