Innlandsstrategien 2024–2028 – høring

3. Strategiske valg for perioden 2024–2028

Stortinget har gitt fylkeskommunene et tydelig ansvar som samfunnsutviklingsaktør. Dette er en sentral oppgave å følge opp for fylkeskommunen i årene fremover. Rollen som regional samfunnsutvikler handler om å gi strategisk retning, mobilisere aktører og samordne ressurser for å nå vedtatte målsettinger for fylket. Det handler om kunnskapsbasert og realistisk planlegging og utvikling

I arbeidet med ny Innlandsstrategi er det lagt vekt på at vi har et godt og tverrfaglig kunnskapsgrunnlag.

I tillegg til Innlandsstatistikk har vi:

• nytt kunnskapsgrunnlaget for Innlandsstrategien 2024-2028
  • areal- og naturregnskap for Innlandet
  • De unges perspektivmelding

Planprosessen har ikke avdekket behov for nye regionale planer i perioden 2024–2028. Regionale planer som ble vedtatt i 2023, er alle tverrfaglige brede planer som også er aktuelle for perioden 2024-2028. Planenes handlingsprogram skal revideres og følges opp. Nye regionale planer har også forankret gjeldende og nye strategier.

Dette gjelder:

Regional plan for det inkluderende Innlandet

• Kompetansestrategi for Innlandet
  • Strategi for fleksibel og desentralisert høyere utdanning
  • Livskvalitetsstrategi for Innlandet
  • Frivillighetsstrategi for Innlandet
  • Innlandet universelt utformet 2023

Regional plan for samfunnstryggleik

• Innlandsporteføljen
  • energistrategi (utredning)
  • pågående arbeid med godsstrategi

Regional plan for klima energi og miljø

• reiselivsstrategi for Innlandet
  • Innlandsporteføljen
  • energistrategi (utredning)

Andre gjeldende regionale planer, se kapittel 5 Planporteføljen 2024–2028

Ny samferdselsstrategi for Innlandet

For perioden 2024–2028 er det signalisert behov for én ny strategi.

Ny samferdselsstrategi skal være på et overordnet nivå og blant annet være grunnlag for samspill med staten i arbeidet med Nasjonal transportplan.

Mobilitetsstrategi for Innlandet 2021–2030, Handlingsprogram for fylkesveg (revideres i 2024/2025) og Handlingsplan for fylkeskommunens kollektivtransport (vedtatt 2022) forutsetts lagt til grunn for dette arbeidet. Det samme gjelder godstransportstrategi for Innlandet.

En samferdselsstrategi bør i tillegg ha beredskap som tema og skal følge opp aktuelle regionale planer.