Utfordringsbildet
Kommunene i Innlandet gjør et godt integreringsarbeid. De fleste flyktninger som gjennomfører introduksjonsprogrammet kommer i arbeid eller utdanning. Det finnes gode lokale tiltak og kommunene melder om et godt samarbeid med både arbeidslivet og frivilligheten.
Samtidig er det utrykt et ønske om «regional tankegang» og en helhetlig koordinering av arbeidet. Mangelen på helhetlig koordinering kommer blant annet som følge av regionskontorene til IMDi ble lagt ned i regionreformen. Samtidig har det kommet en ny integrerings- og opplæringslov.
-
Eksempel på manglende koordinering:
I en region i Innlandet hadde flere organisasjoner utviklet språkopplæring for innvandrere. Kommunale opplæringstjenester, en ikke statlig organisasjon og en næringsklynge hadde utviklet parallelle språkopplæringskurs for å imøtekomme både lovverk og behovene de opplevde.
Til tross for gode intensjoner var det altså ikke tilstrekkelig samhandling mellom aktørene i regionen. Dette førte til at det ble opprettet fem forskjellige språkkurs, men ingen av kursene hadde nok deltakere til å skape et effektivt læringsmiljø. Dette ble ressurskrevende for aktørene og ga et ukoordinert tilbud til målgruppen.
Flere aktører har fremhevet at det mangler en samhandlingsarena for alle partene på regionalt nivå. For å styrke samhandlingen mellom kommunene og andre aktører på integreringsfeltet, er det avgjørende å etablere en helhetlig og koordinert tilnærming som fremmer samarbeid, deling av ressurser og felles målsettinger. Ved å fremme en kultur for samarbeid og gjensidig støtte, kan kommunene og deres partnere bedre tilpasse sine tiltak og tjenester til innvandrernes individuelle behov. Det vil kunne bidra til en mer effektiv og inkluderende integreringsprosess.
Under dialogmøtene i Karriere Innlandet med lokale private og offentlige aktører ble det tydelig understreket at man med en samhandlingsarena kunne ha organisert de lokale tiltakene annerledes. Det kun eksempelvis ha gitt et bedre læringsmiljø og en større differensiering mellom gruppene i språkopplæringen. Dette ville kunne gi bedre læringsutbytte for deltakerne, samtidig som det hadde vært mer kostnadseffektivt for organisasjonene som opprettet tilbudene.
Innlandet har store avstander og kommuner av ulik størrelse og med ulike utfordringsbilder. Det kan være utfordrende for kommunene å samarbeide effektivt på tvers av hele fylket. Erfaringene fra en del av fylket har et lokalt preg, som i noen tilfeller gjør overføringsverdien til andre steder mindre.
Fylkesvise og regionale tiltak
Integreringsfeltet innbefatter svært mange aktører som beskrevet i kapitel 1 under utfordringsbildet.
Det skal vurderes på hvilke nivå samhandlingen løses best: lokalt, regionalt eller på fylkesnivå:
Det er en tydelig forventning fra kommuner og samarbeidspartnere i Innlandet om at fylkeskommunen tar en aktiv rolle for å koordinere samhandlingen. Ved å fasilitere for samarbeid kan fylkeskommunen bidra til å styrke integreringsarbeidet og sikre at ressursene brukes på en best mulig måte.
Samtidig er det behov for regionale tilpasninger av innsatsen. Regionale og lokale aktører bør aktivt engasjeres for å skape et integrert nettverk som støtter innvandrere i deres kvalifiserings- og integreringsprosesser. Dette kan oppnås gjennom regelmessige møter og workshops hvor aktørene deler erfaringer, utfordringer og beste praksis. Det er altså behov for styrket samhandling på både fylkesvise tiltak og regionale.
Det er etablert to nettverk som koordineres av fylkeskommunen. Nettverkene består av ledere for flyktningstjenesten og programrådgivere i kommunene og tema for behovsstyrt av kommunen. Fordelen med fylkesvise tiltak er at tiltakene kan dra nytte av et større ressursgrunnlag og kompetanse som spres mellom flere kommunale tjenester. Økt samarbeid med flere aktører kan føre til bedre og mer effektive tiltak. En ulempe er at dette er svært komplekst og krevende å koordinere. Det er også tidskrevende, da det må etableres flere arenaer for samarbeid.
Med regionale tiltak får man større nærhet til lokalsamfunnet som har kjennskap til lokale forhold. Tiltak vil kunne tilpasses regionale behov. Flere aktører vil også kunne delta i samhandlingen på regionalt nivå. Her er det mulighet for å invitere inn lokale organisasjoner som jobber godt med integrering. Ved å bruke Karriere Innlandet kan man drive med helhetlig og målrettet integrering som inkluderer flere aktører enn det offentlig. Samtidig er det en risiko for at mindre kommuner ikke har kapasitet til samhandlingen og det er begrenset med ressurser. Det kan også oppstå fragmenterte tiltak på tvers av regionene, hvis de ikke koordineres effektivt og på tvers av regionene.
Tiltak
Tiltak 1.1: Arrangere integreringskonferanse for Innlandet
Regional samhandling er viktig for å kunne koordinere arbeidet. Det ble arrangert to regionale integreringskonferanser i Innlandet samarbeid med IMDi, Nav Innlandet og Statsforvalteren i innlandet. Disse har vært viktige kilder til både kompetanseheving og erfaringsdeling for kommune. Innlandet fylkeskommune er i dialog med IMDi for en ny konferanse og det ligger en forventing fra kommunene om å fortsette med disse.
Derfor er ønsker vi å etablere faste årlige integreringskonferanser i samarbeid med partnere. Næringslivet og frivilligheten bør få et fast punkt på konferansene. Det er viktig at konferansen arrangeres sammen med regionale partnere.
Tiltak 1.2: Regionale integreringsmøter med faste møtepunkter
Karriere Innlandet skal koordinere regionale integreringsmøter mellom kommuner, arbeidsliv og frivilligheten for å styrke samhandlingen mellom alle aktørene. Temaene for møtene koordineres med sentraladministrasjonen i fylkeskommunen og sees i sammenheng med bosetning av flyktninger. Dette sikrer at kommunene og relevante aktører er godt informert og kan samarbeide effektivt. Møtene skal også etterstrebe og etablere et årshjul med faste møtepunkter. Innvandring er vanskelig å forutsi, og det kan oppstå kriser som gir større flyktningestrømmer, som krigen i Ukraina er et eksempel på. Arbeidsinnvandring styres av behovet for arbeidskraft, valutakursen, regelverk for opphold, forhold i hjemlandet og arbeidstilbudet andre steder. Livskvaliteten i Innlandet påvirker også attraktiviteten ved å bli værende.
For å håndtere uforutsigbarheten i innvandringen, er det viktig å etablere et system med faste felles møtepunkter som alle aktuelle aktører kan samhandle rundt:
- Anmodningsbrev: Disse kommer som regel på høsten, og det er mulig å planlegge koordineringsmøter rundt denne tiden for å sikre god kommunikasjon ved mulig økning i antall flyktninger.
- Vedtak i kommunene: Kommunenes vedtak i forhold til anmodning er tidsbestemt, noe som gjør det mulig å begynne og planlegge for mulig ankomst av flyktninger.
Dette tiltaket er igangsatt ved noen karrieresentre og skal utvides til alle karrieresentrene i Innlandet.
Tiltak 1.3: Lage oversikt over eksisterende tiltak
Det skal utvikles en database med informasjon om tiltak knyttet til integreringsarbeidet for fylket. Dette for å sikre at nye tiltak som iverksettes ikke allerede eksisterer. Databasen skal innhente inspirasjon fra innlandstatistikk.no og utvikles i samarbeid med flere partnere. Dette tiltaket skal også sees i sammenheng med Tiltak 2.1: Utvikle nettside for erfaringsdeling.
Tiltak: 1.4: Utrede samarbeid med internasjonale organisasjoner
a) Fylkeskommunen skal utrede muligheten for å delta aktivt i europeiske nettverk om voksenopplæring og integrering.
EU har flere nettverk knyttet til voksenopplæringen og integrering, spesielt arbeidsinnvandrere. Innlandet er lite representert i slike nettverk, sammenlignet med andre fylker. Ved å øke deltakelsen i disse nettverkene kan regionen få tilgang til verdifulle ressurser som vi kan tilpasse våre regionale behov. Dette kan bidra til at vi utvikler mer effektive programmer for voksenopplæring og integrering.
I tillegg har EU møtt flyktningstrømmer lenge før Norge. Dermed kan informasjonsutviklingen bidra til at vi får mer oppdatert informasjon. Ved å dra nytte av EUs langtidserfaring og korttidsinformasjon kan Innlandet forbedre sine strategier og tiltak for integrering.
b) Fylkeskommunen skal utrede mulighet for å inngå et samarbeid med International Organization for Migration (IOM).
IOM har omfattende erfaring og ressurser innen migrasjon, inkludert støtte til flyktninger og migranter, samt utvikling av politikk og praksis som fremmer sikker migrasjon.
Samarbeid med internasjonale organisasjoner kan styrke lokale myndigheters evne til å levere tjenester, inkludert integreringstiltak og krisehåndtering. IOMs globale nettverk og erfaring kan bidra med innovative løsninger og beste praksis som kan tilpasses lokale behov, og samarbeidet kan bidra til å bygge robuste og motstandsdyktige lokalsamfunn, spesielt i møte med utfordringer som klimaendringer og migrasjonsstrømmer. Internasjonalt samarbeid kan også åpne for finansieringsmuligheter og ressurser som kan støtte lokale prosjekter og initiativer.
Tiltak 1.5: Etablere kurs og aktiviteter sammen med Voksenopplæringsforbundet i Innlandet
Voksenopplæringsforbundet (Vofo) i Innlandet spiller en viktig rolle i integreringsarbeidet ved å fremme læring og samfunnsdeltakelse, tilrettelegge opplæring for lokale behov, og samarbeide med frivillige organisasjoner for å tilby kurs med høy faglig kvalitet. Vofo kan også styrke kapasiteten og tilpasse det etablerte lærings- og aktivitetstilbudet i frivilligheten, inkludert støtteordninger for deltakeravgifter og utstyr. Flere studieforbund under Vofo er godkjente tilbydere av opplæring i norsk og samfunnskunnskap, noe som er essensielt for å hjelpe nyankomne med å forstå og navigere i det norske samfunnet.
Innlandet fylkeskommune skal i samarbeid med Vofo utrede muligheten for å etablere kurs og aktiviteter for personer i påvente av plass i kombinasjonsklasser, eller i videregående opplæring. Kursene skal bidra til fremme læring og samfunnsdeltakelse.
Fylkeskommunen har en samarbeidsavtale med Vofo og vi ønsker å benytte denne avtalen til å kunne utvikle dette tiltaket.