Fra utlandet til Innlandet. Plan for kvalifisering av innvandrere

Mål for planen

Dette er kvalifiseringsplanen for innvandrere – en plan for hele Innlandssamfunnet. Hovedmålet med planen er at flere av innlandets innvandrere skal ta utdanning, få stabil tilknytning til arbeidslivet og at flere skal delta i sivilsamfunnet. 

Vi skal imøtekomme målene gjennom tre satsinger med tiltak: 

Satsing 1: Styrke samhandlingen

Vi skal styrke den regionale tankegangen og den helhetlige koordineringen av arbeidet gjennom å:

  • 1.1:     arrangere integreringskonferanse for Innlandet     
  • 1.2:     ha regionale integreringsmøter med faste møtepunkter (igangsatt)    
  • 1.3:     lage oversikt over eksisterende tiltak  
  • 1.4:     utrede samarbeid med internasjonale organisasjoner 
  • 1.5:     etablere kurs og aktiviteter med Voksenopplæringsforbundet (pågående)

Satsing 2: Erfaringsdeling og kompetanseheving

Det er behov for å vise frem gode eksempler fra Innlandssamfunnet, for at de kan brukes igjen i andre kommuner eller andre deler av næringslivet. Vi skal også styrke regional tilpasset forskning på integreringsfeltet og fremme inkludering gjennom kunnskap. Vi skal gjøre dette ved å:

  • 2.1:     utvikle nettside for erfaringsdeling 
  • 2.2:     lage kompetansehevende tiltak for å fremme forståelse (igangsatt)
  • 2.3:     utrede muligheten for tettere samarbeid på forskning (pågående)

Satsing 3: Styrke integreringen

Vi skal gjøre det enklere å komme til og bli en del av Innlandssamfunnet gjennom å:

  • 3.1:     utvikle en velkomstpakke for arbeidsinnvandrere og familieetablerte    
  • 3.2:     utvikle tiltak for høyt kvalifiserte innvandrere  
  • 3.3:     markedsføre fylkeskommunale tilskudd (pågående)  
  • 3.4:     styrke realkompetansevurdering (igangsatt)    
  • 3.5:     utrede løsninger for transport

Vi trenger en plan

Kvalifiseringsplanen skal bidra til at flere innvandrere i Innlandet tar utdanning, trives og kommer i jobb – på lik linje med resten av befolkningen. Hovedmålet er å styrke innvandreres tilknytning til utdanning og arbeidsliv. 

For å nå dette målet må vi jobbe helhetlig med integrering sammen med aktørene som har ansvaret for å gi språkopplæring, kultur- og samfunnskunnskap, samt sikre at de har gode rammevilkår for å lykkes. Planen er derfor også et verktøy for å styrke integreringsarbeidet i regionen ved å styrke eksisterende arenaer for samarbeid og opprette nye der det mangler.  

Som samfunn har vi et ansvar for å inkludere innvandrere og gi dem mulighet til å bygge et nytt liv. Selv om innvandrere er mer marginalisert, representerer de også en viktig ressurs. Derfor trenger vi en tydelig kvalifiseringsplan.  

Planen skal brukes av både førstelinjetjenesten og andre som jobber med integrering i Innlandet. Den skal sikre at alle aktører har tilgang til oppdatert kunnskap, og bidra til en mer effektiv og målrettet innsats. I tillegg fungerer planen som et felles dokument for integreringsarbeidet i regionen. Den skal fremme en mer koordinert og helhetlig tilnærming, og peke på konkrete tiltak som svarer på Innlandets spesifikke utfordringer. Tiltakene skal innføres trinnvis, og det er avgjørende at samarbeidet mellom aktørene styrkes før nye tiltak settes i gang. Dette for å unngå overlapp og sikre god koordinering. 

Kapittel 1 gir bakgrunn for planen og beskriver utfordringsbildet. Kapittel 2, 3 og 4 presenterer tre satsingsområder med tilhørende tiltak. I kapittel 5 finner du en handlingsplan med oversikt over tiltak, ansvar og kostnader. 

Bakgrunn for planen

Innlandet fylkeskommune har vært ansvarlig for utarbeidelsen, i samarbeid med kommuner, Nav, interkommunale politiske råd, Karriere Innlandet, frivillige organisasjoner og arbeidslivet.

Hvem er planen for?

Planen er for hele Innlandet. Den skal være et verktøy for å styrke og koordinere vår felles innsats i Innlandet slik at flere innvandrere tar utdanning, får varig tilknytning til arbeidslivet og flere deltar i sivilsamfunnet.

Målgruppen for planen er aktører som er viktige for å oppnå en felles innsats. Det er kommuner, Nav, fylkeskommunen inkludert karrieresentre, Statsforvalteren, NHO, interkommunale politiske råd, KS Innlandet, Universitetet i Innlandet, NTNU, frivilligheten med flere. Flere av disse aktørene har vært med å utarbeide planen og de vil også være ansvarlige for noen av tiltakene i planen.

Kommuner har en svært viktig rolle i integreringsarbeidet og vil kunne benytte tiltakene i planen for å forsterke egen innsats.

Målet er at tiltakene i planen skal kunne ha effekter for alle innvandrere i Innlandet. Dette inkluderer arbeidsinnvandrere, flyktninger (inkludert personer med midlertidig kollektiv beskyttelse) og familieinnvandrere. Det vil i tillegg være målrettede tiltak for høyt kvalifiserte innvandrere.

Tiltakene i planen retter seg først og fremst mot førstegenerasjonsinnvandrere, men norskfødte barn av innvandrere vil også kunne dra nytte av tiltakene.

Personer som er her midlertidig, for eksempel under utdanning, er ikke en primærmålgruppe, selv om de også vil kunne dra nytte av tiltakene. 

Innvandrere er en mangfoldig gruppe med varierende utfordringer. Det vil derfor være behov for ulike tiltak til de forskjellige innvandringsgrupper. Planen vil komme med ulike tiltak for å imøtekomme behov hos både flyktninger, arbeidsinnvandrere og familieinnvandrere. 

Individets og samfunnets behov

Tiltak for innvandrere skal imøtekomme både enkeltindividers og samfunnets behov.

På individnivå handler det ofte om å sikre relevant opplæring, tilrettelegging for språklig og kulturell integrering, og å skape en vei inn i arbeidsmarkedet som samsvarer med personens evner, interesser og ambisjoner.

På samfunnsnivå handler behovene om å styrke økonomien, sikre sosial stabilitet og maksimere nytteverdien av den arbeidskraft og kompetanse som nye innbyggere bringer med seg.

Disse behovene er ikke alltid sammenfallende. For eksempel kan det være situasjoner der en persons karriereambisjoner ikke stemmer overens med samfunnets etterspørsel etter arbeidskraft innen spesifikke sektorer. Kvalifiseringsplanen må ta høyde for denne dynamikken og forsøke å bygge bro mellom individets mål og samfunnets prioriteringer.

Medvirkning i planprosessen

Medvirkning har vært en sentral del av planprosessen, og Innlandet fylkeskommune har lagt stor vekt på å involvere både samarbeidsaktører og kommuner med ansvar for de individuelle tiltakene. Allerede tidlig i prosessen ble daglige ledere for de interkommunale politiske rådene (IPR) informert om planarbeidet. Tilbakemeldingen herfra var tydelig: dialogen med kommunene er den viktigste arenaen for samarbeid.

Gjennom flere medvirkningsrunder har ulike perspektiver blitt løftet fram, noe som har bidratt til å sikre en faglig forankret og bredt forankret plan. Et viktig ledd i prosessen har vært de regionale dialogmøtene som ble arrangert på Karriere Innlandets lokasjoner. Karriere Innlandet har en nøkkelrolle som regional kompetanseutviklingsaktør og samarbeidspartner, og til disse møtene ble også kommunale tjenester, representanter fra arbeidslivet og frivillige aktører invitert. Dette markerte første gang alle tre partene samlet ble invitert til å drøfte integreringsrelaterte problemstillinger i fellesskap – et viktig skritt mot mer helhetlig samarbeid.

For å sikre bred faglig innsikt og forankring, ble det etablert en utvidet arbeidsgruppe med representanter fra flere avdelinger i fylkeskommunen, NAV Innlandet, Statsforvalteren i Innlandet, Karriere Innlandet og Universitetet i Innlandet. I tillegg ble det opprettet en referansegruppe bestående av lederrepresentanter fra KS Innlandet, Statsforvalteren, NAV, Universitetet i Innlandet og NTNU Gjøvik. Aktører som NHO Innlandet, LO Innlandet, Fagskolen i Innlandet og Røde Kors Innlandet ble også invitert til å bidra i prosessen.

Ungdommens stemme og mangfoldsperspektivet har også blitt ivaretatt gjennom informasjon og dialog med Innlandet ungdomsråd og Innlandets flerkulturelle råd. Disse rådene har blitt orientert om både kunnskapsgrunnlaget og de foreslåtte tiltakene i planen.

Et viktig bidrag til planarbeidet kom også gjennom deltakelsen i Integrerings- og mangfoldsdirektoratets (IMDi) regionale integreringskonferanse, hvor frivillighetens rolle sto i sentrum. Innlandet fylkeskommune deltok aktivt i arbeidsgruppen som utformet konferansen, og bidro særlig til en workshop om kvalifisering. Her fikk deltakerne gjennom en dialogkafé mulighet til å gi konkrete tilbakemeldinger på planutkastet.

Avslutningsvis ble det arrangert et oppstartsseminar 13. februar 2025, med 79 deltakere fra kommuner, NAV, frivilligheten, universiteter og andre relevante aktører. Seminaret hadde særlig fokus på tiltak rettet mot målgruppen, og løftet samtidig fram behovet for etablering av regionale møtepunkter som kan styrke samhandling og erfaringsdeling.

Relaterte prosjekter

Det pågår flere fylkeskommunale prosjekter, som er relatert til kvalifiseringsplanen. Flere av personene i prosjektledelsen for kvalifiseringsplan deltar også i arbeidsgruppene til disse prosjektene for å sikre samordning.

Innvandring til Innlandet

Hvem er en innvandrer

Innvandrere er personer som selv har innvandret til Norge, og som er født i utlandet av utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.

Norskfødte med innvandrerforeldre er personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre.

Innvandrerbefolkningen kan deles i flere underkategorier:

Innvandring er viktig for oss

I Innlandet har vi om lag 45 000 innvandrere. I tillegg er det 8 000 norskfødte med innvandrerforeldre. Innvandrere utgjør en stadig større andel av befolkningen. I 2010 var 6% av befolkningen i Innlandet innvandrere inkl. norskfødte. Denne andelen har økt til dagens 14%.

Innvandrere har lenge vært den viktigste bidragsyteren til befolkningsveksten i fylket. Uten innvandring vil mange av distriktskommunene hatt en enda større folketallsnedgang og enda mer utfordrende alderssammensetning i befolkningen. Innvandring vil også fremover være avgjørende for å opprettholde folketallet, spesielt i distriktene.

Innlandet har innvandrere fra over 150 forskjellige nasjoner. Innvandring bidrar til mangfold og berikelse av lokalsamfunnene i fylket, som kan styrke oss både sosialt og økonomisk. Innvandrere kommer med kompetanse og andre erfaringer som kan føre til innovasjon og entreprenørskap i både privat, offentlig og frivillig sektor.

Innvandrere kan fylle arbeidskraftbehov i sektorer som mangler kvalifiserte arbeidere. Med en aldrende befolkning er det et økende behov for personer i arbeidsfør alder. Innlandet har landets eldste befolkning, og må imøtekomme behovet for personer i arbeidsdyktig alder. Innvandrerbefolkningen er ung, og de kan være en viktig del av løsningen på et utfordrende demografisk fremtidsscenario for fylket.

Vi har et felles ansvar

Norge har forpliktet seg til å jobbe for å nå FNs bærekraftsmål innen år 2030. Gjennom Norges forpliktelser har også Innlandet et ansvar for en bærekraftig utvikling. 

Sosial bærekraft handler om å sikre at alle mennesker får et godt og rettferdig grunnlag for et anstendig liv. Det handler om blant annet utdanning, anstendig arbeid, likestilling, kulturelt mangfold og et godt helsetilbud. Et av hovedprinsippene i bærekraftsmålene er at ingen skal utelates. De mest sårbare menneskene må derfor prioriteres. 

Innvandrere er en sammensatt gruppe, men i gjennomsnitt har de dårligere levekår enn den øvrige befolkning innen arbeidslivet, helse, boforhold og økonomi. I tillegg kan selve migrasjonen medføre opplevelse av tap, når man forlater velkjente steder og mister sosiale felleskap og språkforståelse. Man kan også miste tidligere roller i arbeidsmarkedet, nærmiljøet eller nettverket.

Skal vi oppnå et sosialt bærekraftig samfunn må vi løfte de sårbare gruppene. Innvandrere er en sårbar gruppe, hvor både Innlandssamfunnet i helhet og innvandrerne selv kan tjene på høyere grad av deltakelse i arbeidsliv, utdanning og sivilsamfunnet. Dette skal kvalifiseringsplanen være et verktøy for.    

Utfordringsbildet

Forut for planarbeidet er det utarbeidet et kunnskapsgrunnlag. Kunnskapsgrunnlaget gir en felles forståelse ved å beskrive utviklingstrekk, muligheter og utfordringer ved innvandrerbefolkningen. Dette har vært vårt startpunkt for arbeidet med kvalifiseringsplanen.

Gå til kunnskapsgrunnlaget på innlandetfylke.no.

Innvandrerbefolkningen har dårlige levekår

Kunnskapsgrunnlaget viser at:

  • innvandrerbefolkningen har lavere deltakelse i barnehage og svakere karakterer i grunnskolen, avhengig av alder ved innvandring. Språkbarrierer kan hemme skoleprestasjoner. Flere innvandrere har lavt utdanningsnivå, med færre som fullfører videregående skole, enn i øvrig befolkning. Samtidig har flere innvandrere høyt utdanningsnivå og mange er overkvalifiserte for jobben de er i.
  • innvandrere har økt risiko for å havne utenfor arbeidsliv og utdanning. Innvandrere har lavere sysselsettingsgrad (64 % mot 78 % i den øvrige befolkningen). Nesten tre av ti innvandrere i Innlandet står utenfor arbeid, utdanning og arbeidsmarkedstiltak. Lav sysselsetting kan føre til sosioøkonomiske utfordringer. Innvandrere er overrepresentert i yrker med lav lønn og høy fysisk belastning. De har lavere månedslønn og større misnøye med deres økonomiske situasjon.
  • Innvandrere eier sjeldnere bolig og bor trangere. De opplever mer ensomhet og sosial eksklusjon. Språkbarrierer og diskriminering kan forsterke isolasjonen. Mangelfull systemforståelse av det offentlige systemet i Norge kan hindre tilgang til offentlige tjenester.
  • For Innlandet vil flere eldre innvandrere kreve tilpasninger av våre helse- og omsorgstjenester.

Du finner mer informasjon i kunnskapsgrunnlaget.

Mange aktører i integreringsfeltet

Svært mange aktører er involvert i integreringsarbeidet:

  • Staten:
    • NAV
    • IMDi (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet)
    • UDI (Utlendingsdirektoratet)
  • Lokale myndigheter / kommunale tjenester: 
    • Flyktningetjenesten
    • Helsestasjon 
    • Lokal NAV
    • Voksenopplæringssenter
  • Regionale myndigheter:
    • Fylkeskommunale tjenester for utdanning, kollektivtransport og tannhelse
  • Arbeidsgivere og næringsliv:
    • Bedrifter og næringslivs-organisasjoner
  • Sivilsamfunnet:
    • Frivillige organisasjoner
    • Trosbaserte organisasjoner
    • Idrettsorganisasjoner
    • Stiftelser
  • Utdanningsinsitusjoner
    • Universitet- og høyskolesektor
    • Fagskolen
    • Andre kurs og utdanningstilbud

Aktørenes rolle

Ulike samarbeidsfora

Barrierer som må løses

Kunnskapsgrunnlaget viser at en rekke barrierer må løses:

  1. Språkutfordringer: Mangel på norskferdigheter, inkludert yrkesspesifikk norsk, er en betydelig barriere for å få seg utdanning og jobb. Mange arbeidsgivere mangler kunnskap om hvordan man kan stille riktige språkkrav og vurdere norskferdigheter ved rekruttering. Noen arbeidsgivere bryter loven ved å stille høyere språkkrav enn det er reelt behov for i jobbutførelsen. 
  2. Mangel på etterspurt kompetanse: Mange innvandrere mangler den kompetansen som er etterspurt i arbeidsmarkedet, og det er utfordringer knyttet til gjennomføring av utdanning.
  3. Godkjenning av utenlandsk utdanning og kompetanse: Utenlandske utdanninger og arbeidserfaringer blir ikke alltid anerkjent i Norge, noe som kan hindre innvandrere i å få jobber de er kvalifiserte for.
  4. Overkvalifisering og yrkestilknytning: Lønnstakere i Innlandet med innvandringsbakgrunn jobber i høyere grad innen yrker som har lavere lønnsnivå og høyere sykefravær. Det er langt flere innvandrere som er overkvalifiserte for jobben de har, sammenlignet med øvrig befolkning.
  5. Sosiale nettverk og kulturell forståelse: Mangel på sosiale nettverk og forståelse av norske kulturelle koder kan gjøre det vanskelig å navigere i arbeidslivet og samfunnet generelt.
  6. Levekår og helse: Dårlige levekår og helseproblemer kan hindre deltakelse i arbeidslivet. Dette kan inkludere økonomiske vanskeligheter, dårlige boforhold, manglende tilgang til helsetjenester og traumer fra tidligere opplevelser.
  7. Diskriminering: Forutinntatte holdninger og diskriminering gjør det vanskeligere for innvandrere å komme på jobbintervjuer og få ansettelser. Diskriminering kan også bidra til at innvandrere har vanskeligheter med karriereutviklingen. 
  8. Manglende samarbeid og helhetlig innsats: Kommunene, frivilligheten, næringslivet og øvrige aktører melder om at de mangler samhandlingsarenaer for integreringsarbeidet. Dette fører til at det utvikles parallelle tiltak i kommunene. Det er også aktører, eksempelvis frivilligheten, som ønsker å bidra mer i integreringsarbeidet.
  9. Introduksjonsprogrammet: Frivilligheten og arbeidslivet ønsker å bli invitert inn i utformingen av det individuelle introduksjonsprogrammet, men blir ofte påkoblet for sent til å kunne skape mange og gode nok praksisplasser. 

Planen skal presentere tiltak som bidrar til å løse utordringene på et overordnet nivå. Mange av utfordringene er relaterte til hverandre. Tiltak på et tema vil også kunne være et positivt bidrag på andre av de nevnte barrierer.