Nyheter politikk

Vil ha ny finansiering for sykehusene

Fylkesutvalget vil gå fra innsatsstyrt finansiering til rammefinansiering for sykehusene.

Penger til ni kommunesentre

Ni kommunesentre i mindre sentrale kommuner får penger til stedsutvikling.

Vil samarbeide enda bedre med kommunene

Samarbeidet mellom fylkeskommunen og kommunene er bra, men med små grep kan det bli enda bedre.

Det grønne Innlandet

Den nye regionale planen skal utforme, konkretisere og koordinere en offensiv klima- og miljøpolitikk i Innlandet.

Rådhusteateret får 10 millioner kroner

Gjennom å omdisponere noen av fondene, har politikerne funnet penger til blant annet rådhusteateret i Kongsvinger.

Saman om eit tryggare fylke

Den nye regionale planen skal bidra til å vidareutvikle arbeidet med samfunnstryggleik og beredskap i Innlandet.

- Innlandet må bli mer synlig nasjonalt

-  Innlandet skal stå med store bokstaver i bevisstheten til våre fremste folkevalgte på Stortinget og i regjering.

Foreslår sørsamisk navn på Innlandet

Fylkesutvalget sender forslag til sørsamisk navn på Innlandet og Innlandet fylkeskommune på høring.

Positiv til solkraftverk

Politikerne er positive til etablering av Bronkemoen solkraftverk, men har noen forbehold.

Penger til næringsprosjekter

Hovedutvalg for næring vedtok onsdag å gi penger til blant annet prosjekter innenfor reiseliv og matfag.