Eiermelding 2023

  1. Forord
  2. Overordnet eierstrategi
  3. 1. Aksjeselskap
    1. 1.1 Hedmark Fylkeskraft AS
    2. 1.2. Oppland Fylkeskraft AS
    3. 1.3 Innlandet Energi Holding AS
    4. 1.4 AS Kirkegaten 74
    5. 1.5 Blæstad Eiendom AS
    6. 1.6 Klimapark 2469 AS
    7. 1.7 Komm-In AS
    8. 1.8 Klosser Innovasjon AS
    9. 1.9 Vegfinans AS
    10. 1.10 NAF Trafikksenter Vålerbanen AS
    11. 1.11 Fagernes Skysstasjon AS
    12. 1.12 Otta Skysstasjon AS
    13. 1.13 AS Oplandske Dampskibsselskap
    14. 1.14 Anno Museum AS
    15. 1.15 Atlungstad Brenneri AS
    16. 1.16 Teater Innlandet AS
    17. 1.17 Filminvest AS
    18. 1.18 Østnorsk Filmsenter AS
    19. 1.19 Musikk i Innlandet AS
    20. 1.20 Hafjell - Kvitfjell Alpin AS
    21. 1.21 Valdres Arbeidssenter AS
    22. 1.22 Gudbrandsdal Industrier AS (GIAX)
    23. 1.23 Hadeland Produkter AS (HAPRO)
    24. 1.24 Lipro AS
    25. 1.25 Topro AS
    26. 1.26 TEPAS AS
    27. 1.27 MjøsAnker AS
    28. 1.28 Stangehallen Riksanlegg AS
    29. 1.29 Høyskolen for yrkesfag AS
  4. 2. Selskaper med delt ansvar
    1. 2.1 Stangehallen DA
  5. 3. Interkommunale selskap
    1. 3.1 Novari IKS (tidligere Vigo IKS)
    2. 3.2 Innlandet Revisjon IKS
    3. 3.3 Glåmdalen Interkommunale voksenopplæringssenter IKS
  6. 4. Kommunal oppgavefellesskap
    1. 4.1 Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet
    2. 4.2 NDLA – Nasjonal digital læringsarena
    3. 4.3 IKA Opplandene KO
    4. 4.4 Tannhelsetjenestens kompetansesenter (TkØ)
  7. 5. Særlovselskap
    1. 5.1 Innovasjon Norge
  8. 6. Samvirkeforetak
    1. 6.1 Biblioteksentralen SA
  9. 7. Foreninger og organisasjoner
    1. 7.1 Opplæringskontoret Innlandet (OKINN)
    2. 7.2 Samarbeidande Kraftfylke (Kraftfylka)
  10. 8. Stiftelser
    1. 8.1 Stiftelsen Lillehammer kunstmuseum
    2. 8.2 Stiftelsen Norsk kjøretøyhistorisk museum
    3. 8.3 Norges Olympiske samlinger
    4. 8.4 Stiftelsen Amandus festivalen
    5. 8.5 Kunstbanken Hedmark Kunstsenter
    6. 8.6 Hedmarken symfoniorkester
    7. 8.6 Stiftelsen festspillene i Elverum
    8. 8.7 Stiftelsen Ringsakeroperaen
    9. 8.8 Norsk litteraturfestival – Sigrid Undset-dagene
    10. 8.9 Stiftelsen Skogfinsk Museum
  11. 9. Folkehøgskoler (del av Innlandet fylkeskommune)
    1. 9.1 Ringebu folkehøgskule
    2. 9.2 Toten folkehøgskole
  12. 10. Interkommunale politiske råd (IPR)
    1. 10.1 Østlandssamarbeidet
  13. 11. Bokført verdi av aksjer

Overordnet eierstrategi

  1. Innlandet fylkeskommune skal utøve sitt eierskap i tråd med Kommunenes sentralforbund sine anbefalinger om eierskap, selskapsledelse og kontroll.
     
  2. Fylkestinget legger videre følgende eierstrategi til grunn, men påpeker at Innlandet fylkeskommunes eierskap kan ha ulike hensikter og må behandles deretter.
     
  3. Det skal foreligge en eierstrategi for alle eierskap. Innlandet fylkeskommunes eierskap skal være strategisk og preget av åpenhet.
     
  4. Fylkeskommunen skal være en aktiv og ansvarlig eier. Eierrollen skal utøves gjennom politisk forankret deltagelse i eierutvalg, på generalforsamlinger, i representantskap og i valgkomiteer.
     
  5. I aksjeselskap med to eller flere eiere skal det utarbeides en aksjonæravtale dersom det vurderes som formålstjenlig for driften av selskapet.
     
  6. Alle selskaper skal ha en valgkomité med et tydelig mandat. Avhengig av selskapets form, størrelse og eierskapets varighet kan kravet fravikes.
     
  7. Eier(e) skal påse at styrets sammensetning kjennetegnes av personlig egnethet, kompetanse, kapasitet og mangfold utfra selskapets egenart og behov. Styrer, valgkomiteer og andre eierorgan skal bidra til bedre kjønnsbalanse, derfor skal sammensetning av styrene ivareta krav om minimum 40 % representasjon av begge kjønn.
     
  8. Godtgjøring til styrets medlemmer og lønn til leder skal fremme verdiskapingen i selskapet og være rimelig med tanke på ansvar, kompetanse, arbeidets omfang og selskapets kompleksitet. En anstendig lønn/godtgjøring skal være konkurransedyktig, men ikke lønnsledende.
     
  9. Fylkeskommunens eierskap vurderes årlig i forbindelse med fylkestingets behandling av eiermeldingen, som skal omtale aksjeselskaper, stiftelser, interkommunale selskaper og foretak som Innlandet fylkeskommune er en del av. 
     
  10. Eierutvalget skal bestå av 15 folkevalgte. Fortrinnsvis velges fylkesutvalgets medlemmer med varaer hvis ikke annet presiseres av fylkestinget. Fylkeskommunedirektøren skal ha et eiersekretariat som bistår eierutvalget i sitt virke.
     
  11. Eierutvalget skal sikre profesjonell forvaltning av fylkeskommunens eierskap, og gis mandat til å sikre dette gjennom kontinuerlig oppfølging og evaluering av fylkeskommunens ulike eierskap. Det skal sikres gode rutiner for planlegging og deltagelse i generalforsamlinger, foreslå styremedlemmer, sikre rutiner på rapportering fra eiermøter, eierutvalg og generalforsamlinger samt initiere eiermøter ved behov. Eierutvalget utarbeider mandat og kjøreregler for eget arbeid.
     
  12. Offentlige midler skal ikke bidra til konkurransevridning i velfungerende markeder.