Hvilke veger og banestrekninger vil staten satse på?

Statsetatene har orientert samferdselsutvalget i Innlandet om sine forslag til prioritering i ny Nasjonal transportplan.

Stein Tronsmoen, leder i utvalg for samferdsel, sammen med Ole Seegaard, Statens vegvesen, Sefrid Jakobsen, Jernbanedirektoratet, Lars  Eide, Bane NOR, Jarle Tangen, Nye Veier AS, og samferdselssjef i Innlandet fylkeskommune, Aud Riseng. - Klikk for stort bildeStein Tronsmoen, leder i utvalg for samferdsel, sammen med Ole Seegaard, Statens vegvesen, Sefrid Jakobsen, Jernbanedirektoratet, Lars Eide, Bane NOR, Jarle Tangen, Nye Veier AS, og samferdselssjef i Innlandet fylkeskommune, Aud Riseng. Kari Hermanrud Jernbanedirektoratet, Bane NOR, Statens vegvesen og Nye Veier presenterte sine svar på Samferdselsdepartementets prioriteringsoppdrag for samferdselspolitikerne i Innlandet på et møte den 12. april.

Les svarene fra transportvirksomhetene på regjeringen.no

God dialog

Det to timer lange møtet ble lagt ut på fylkeskommunens nettside, slik at blant andre interkommunale politiske råd, veg- og jernbanefora og medier i Innlandet kunne følge med på presentasjonene.

Samferdselspolitikerne fikk anledning til å stille spørsmål og komme med synspunkt og kommentarer til de statlige virksomhetene som jobber med riksveg- og jernbaneutvikling i denne delen av landet.

Utvalgsleder Stein Tronsmoen (Sp) takket innlederne for gode og nyttige presentasjoner, som fylkeskommunen vil ta med seg i arbeidet med en høringsuttalelse som fylkestinget skal vedta før sommeren.

Se opptak fra NTP-presentasjonen her

Realistisk transportplan

På møtet snakket statsetatene om hvilke overordnete mål de sikter seg inn mot, når de foreslår hvilke veg- og jernbanestrekninger som skal prioriteres i Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036. Alle som holdt innlegg understreket at de er pålagt å kutte kostnader og legge opp til forenklede løsninger i størst mulig grad.

Tiltak som kan få ned utslippene av miljøskadelige gasser blir prioritert. Rundt 30 prosent av utslippene i Norge kommer fra transportsektoren.

Færre drepte og hardt skadde i vegtrafikken er også et viktig mål. Innlandet ligger langt over landsgjennomsnittet når det gjelder tallet på alvorlige vegtrafikkulykker.

Samler trådene

Samferdselsavdelingen startet arbeidet med å gi innspill til transportplanen i fjor høst. I desember deltok daværende fylkesvaraordfører Aud Hove (Sp) og samferdselssjef Aud M. Riseng på Samferdselsdepartementets møte med fylkene om Nasjonal transportplan.

I begynnelsen av februar arrangerte fylkeskommunen transportkonferanse på Lillehammer. Der drøftet kommune- og fylkespolitikere, næringslivsrepresentanter og andre interesserte fra hele Innlandet hvilke muligheter og utfordringer de statlige transportårene byr på i fylket vårt.

Etter konferansen vedtok fylkestinget en foreløpig uttalelse til transportplanens overordnete mål og utfordringer. Fram til fylkestingsmøtet i juni, vil fylkeskommunen arbeide videre med en mer konkret uttalelse om hvilke prosjekt Innlandet ønsker å prioritere.

I hvor stor grad ønskene fra Innlandet blir fulgt opp og prioritert, får vi vite når Samferdselsdepartementet legger fram sin stortingsmelding om ny Nasjonal transportplan våren 2024.