Ønsker helhetlig, realistisk transportplan

Fylkestinget har vedtatt en uttalelse til arbeidet med ny Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025 - 2036.

Mange av de store transportkorridorene i Norge, blant annet for eksportindustrien, går gjennom Innlandet. - Klikk for stort bildeMange av de store transportkorridorene i Norge, blant annet for eksportindustrien, går gjennom Innlandet. Illustrasjon fra Pixabay Uttalelsen gjelder viktige prinsipper og overordnete mål for transportplanen, som Samferdselsdepartementet har ansvaret for.

Fylkestinget skal uttale seg om konkrete veg- og jernbaneprosjekt i juni i år.

Lurt å stå sammen

Flere av fylkestingsrepresentantene som tok ordet i debatten understreket hvor viktig det er at Innlandet står samlet, når staten skal prioritere mellom samferdselsprosjektene. Dette har Innlandet og de tidligere fylkene Oppland og Hedmark jobbet godt med før.

- Det er viktig å meisle ut det vi vil oppnå tidlig og prege NTP-prosessen. Hvor lenge skal vi vente med å si det vi mener, spurte Truls Gihlemoen (FrP), som fremmet et motforslag til innstillinga fra hovedutvalg for samferdsel.

FrP ville gå inn på konkrete prioriteringer av riksveger og jernbanestrekninger nå, avvise flere skatter og avgifter og få staten til å overta fylkesvegene. Dette forslaget fikk bare støtte fra Pensjonistpartiet.

Mange har bidratt

Fylkeskommunen har hentet inn uttalelser fra regionene i hele fylket før fylkeskommunedirektøren la fram sin innstilling i saken til samferdselsutvalget.

Den 7. februar arrangerte fylket også en transportkonferanse med ca. 140 deltakere fra kommuner, næringsliv og interesseorganisasjoner fra hele Innlandet.

Fylkeskommunedirektørens innstilling til uttalelse om de viktigste transportutfordringene i Innlandet ble enstemmig vedtatt i samferdselsutvalget den 8. februar, og fikk 52 mot 5 stemmer i fylkestinget den 22. februar.

Ønsket mer vekt på klima

I fylkestinget fremmet MDG forslag om to konkrete endringer i uttalelsen og ett tillegg, men disse forslagene fikk bare 6 stemmer (fra MDG og Rødt) mot 51 stemmer.

Endringene gikk på å gjennomføre samferdselsprosjekt som ikke er i konflikt med Norges klima- og naturmål, legge sterkere føringer for bruk av utslippsfri teknologi i byggeprosjekt og å prioritere noen konkrete jernbaneprosjekt allerede nå.

Uttalelse med mange punkt

Fylkestinget ønsker en helhetlig plan for hele transportsystemet i Norge. Planen må være realistisk men langsiktig og vise hvordan vi kan nå klima- og miljømålene, heter det i uttalelsen.

Det er viktig å utvikle det eksisterende veg- og jernbanenettet, men forfallet på fylkesvegene må også reduseres. Dette ble understreket av flere politikere i debatten.

Utslippene av klimagasser må ned, og da må kollektivtransporten styrkes. Området rundt Mjøsa, Mjøsbyen, må få statlig tilskudd fra ordningen for klima- og miljøvennlig byutvikling.

Planen bør legge til rette for mer klimavennlig transport av gods, både på veg og bane, slik at industrien i Innlandet blir konkurransedyktig.

Transportkorridorer i Innlandet

I ett av punktene i uttalelsen fra fylkestinget heter det at transportprosjektene som gjelder de lange, viktige transportkorridorene som går nord/sør og øst/vest gjennom Innlandet, må fullføres først.

Flere av de som tok ordet i debatten mente at dette bør være et av de viktigste prinsippene for staten i arbeidet med å løse nasjonale transportutfordringer i Norge fram mot 2036.

Du kan lese hele uttalelsen og saksframlegget i sak 2/2023 her.