2.5.1 Elevundersøkelsen
Temaene i undersøkelsen gir både hver for seg og samlet viktig informasjon om hvordan elevene opplever sitt eget læringsmiljø.
Når elevene svarer på spørsmålene i Elevundersøkelsen graderer de svarene fra 1 til 5, hvor 5 er det mest positive svaralternativet. Nedenfor er det i oversikten gjengitt resultatscoren for de ulike indikatorene i undersøkelsen. Hver indikator er bygget opp av ett eller flere spørsmål.
Tabell 11 – Indekser, Elevundersøkelsen offentlige skoler (Kilde: Udir)
Tabell 12 – Indekser, Elevundersøkelsen delt på kjønn og studieretning Innlandet offentlige skoler (Kilde: Udir)
Det er liten variasjon over tid i svarene og resultatene fra Elevundersøkelsen på fylkesnivå. Resultatene fra Innlandet er likt med, eller bedre enn, landsgjennomsnittet i Elevundersøkelsen. Forskjellene er naturlig nok større når tallene brytes ned på mindre grupper som skoler og utdanningsprogram. På den måten gir resultatene fra Elevundersøkelsen nyttig informasjon for skolene og skoleeier i arbeidet med å skape trygge og gode læringsmiljøer, hvor elevene trives og opplever mestring. Dette settes i sammenheng med arbeidet innen IKO-modellen, Handlingsplan for psykisk helse og ikke minst det kollektive arbeidet i profesjonelle lærende nettverk.
Generelt kommer elever på yrkesfaglige utdanningsprogram bedre ut enn elever på studieforberedende utdanningsprogram når det gjelder elevdemokrati og medvirkning, utdanning- og yrkesveiledning og vurdering for læring, mens elevene på de studieforberedende utdanningsprogrammene kommer bedre ut med tanke på faglige utfordringer og læringskultur. Det er likevel viktig å understreke at det på fylkesnivå er marginale forskjeller, men at disse både kan variere og ha andre utslag på den enkelte skole.
Mobbing og krenkelser
Alle elever har rett på et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring, og alle skoler skal ha nulltoleranse mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Det framgår av opplæringsloven. Mobbing og krenkelser har langvarig negativ påvirkning på elevenes helse og velvære. Mobbing og krenkelser hindrer også læring.
Elevundersøkelsen har følgende tre spørsmål om mobbing:
- Er du blitt mobbet av andre elever på skolen de siste månedene?
- Er du blitt mobbet av voksne på skolen de siste månedene?
- Er du blitt mobbet digitalt (mobil, iPad, PC) de siste månedene?
Tabellen under andelen elever som svarer at de opplever mobbing 2-3 ganger i måneden eller oftere på de enkelte spørsmålene over. I tillegg vises resultater fra samleindikatoren Mobbing på skolen. Denne viser andelen elever som svarer at de opplever mobbing 2-3 ganger i måneden eller oftere på minst ett av mobbespørsmålene. For samleindikatoren forutsettes det at mobbingen skjer på skolen (tilleggsspørsmål til spørsmålet om digital mobbing).
Siden Innlandet har en liten andel av elever på private videregående skoler, vil resultater delt på skoleeier prikkes/skjermes i ganske stor utstrekning. I tabellen vises derfor resultatene for Innlandet for private og offentlige skoler samlet.
Tabell 13 – Mobbing (andel i prosent), Elevundersøkelsen offentlige og private skoler slått sammen (Kilde: Udir)
Elever blir mobbet både av andre elever, voksne og digitalt. For Innlandet sin del er den samlede andelen som utsettes for mobbing lavere enn sammenlignet med landet. Når det gjelder kjønnsforskjeller er det en høyere andel gutter som opplever mobbing enn jenter, og det er størst utfordringer på yrkesfaglige utdanningsprogram.
Krav til rutiner for oppfølging av rett til et trygt og godt skolemiljø
For Innlandet fylkeskommune er det utarbeidet felles rutiner for oppfølging av saker som gjelder elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø. Dette er skoleeier forpliktet til gjennom opplæringsloven.
Lovverket er styrket for å sikre elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø, samt å ivareta rettighetene til elevene som blir mobbet og deres foresatte. Bestemmelsene i lovverket skal også være et effektivt virkemiddel mot mobbing og dårlig skolemiljø, og stiller tydelige krav til hva skolene skal gjøre når elever blir mobbet eller ikke har det trygt og godt på skolen.
Innlandet fylkeskommune har en tverrfaglig arbeidsgruppe i sentraladministrasjonen som skal bistå skolene i det forebyggende, men også akutte, arbeidet med skolemiljøet. Arbeidsgruppen har jevnlig nettverksmøter med skolene hvor man har erfaringsdeling rundt skolemiljøsaker og kompetanseheving på forvaltning, lov og forskrift og forebyggende arbeid. Arbeidsgruppen jobber også tett sammen med elevtjenesten, IKO-teamene på skolene og med Handlingsplan for psykisk helse.