Generelle retningslinjer for lokalt gitt eksamen

8. Vurdering

Eksamenskarakteren skal gi uttrykk for den kompetansen kandidaten viser på eksamen. Kandidaten skal få mulighet til å vise sin kompetanse i så stor del av faget som mulig ut fra eksamensformen. 

Forberedelsesdelen, hvordan kandidaten har arbeidet i forberedelsen, inkludert hjelpemiddelbruk, skal ikke være en del av vurderingsgrunnlaget. Den faglige kompetansen kandidaten viser gjennom måten temaet/problemstillingen presenteres på, er imidlertid en del av grunnlaget for vurderingen av kandidatens samlede kompetanse.

Kandidatens kompetanse skal vurderes opp mot kompetansemålene og de vurderingskriteriene som sensorene har drøftet og blitt enige om. Kriteriene skal være kjent for kandidaten før eksamen. 

Vurderingen skal være individrelatert. Vurderingen drøftes og fastsettes etter hver kandidat.

Kandidaten skal få oppgitt karakteren når han/hun er ferdig med sin eksaminasjon, det vil si før eksaminasjonen av neste kandidat starter. Etter at karakteren er fastsatt i samtalen mellom sensorene, kalles kandidaten inn. Sensor 2 forteller hvilken karakter kandidaten har fått. Begrunnelsen som følger må være slik at kandidaten forstår hvorfor han/hun fikk denne karakteren. 

Kandidater som trekker seg i løpet av eksaminasjonen, skal vurderes dersom sensorene mener å ha tilstrekkelig grunnlag for vurderingen.

Ved uenighet om karakterfastsettingen, avgjør sensor 2.

8.1. Hva er en god begrunnelse?

En god vurdering skal være konsistent og ikke tilfeldig. 

En god begrunnelse er for eksempel å vise til konkrete eksempler fra eksaminasjonen og knytte dem opp mot vurderingskriteriene og graden av måloppnåelse i faget.

En begrunnelse er ikke det samme som en karakteristikk av svaret. Det er ikke nok å si «du var flink og presterte godt, så du får karakteren 5».

Begrunnelsen skal gis sammen med karakteren, og kan ikke gis i etterkant av eksamensgjennomføringen.