Generelle retningslinjer for lokalt gitt eksamen

6. Organisering av eksamen for privatister

Dette kapittelet berører kun det som er særskilt for privatistene. I all hovedsak gjelder samme retningslinjer for privatister som elever.

6.1. Muntlig eksamen

Eksamen er todelt og består av:

  • Forberedelsedel: 30 minutter før eksamen
  • Eksamensdel: inntil 30 minutter

6.2. Muntlig-praktisk eksamen

Eksamen er todelt og består av:

  • Forberedelsedel: 45 minutter før eksamen
  • Eksamensdel: inntil 45 minutter

6.3. Tverrfaglig praktisk eksamen og praktisk eksamen

Tverrfaglig praktisk eksamen gjennomføres ulikt ut fra tilgjengelighet på utstyr osv. Eksamenstiden er inntil 5 timer.

Mange fagkoder har utarbeidet egne rammedokumenter for gjennomføring av eksamen. Disse kan inneholde varianter som skiller seg fra normalordningen:

Se hva som gjelder for din eksamen

Privatistskolen informerer privatisten om en eventuell avvikende ordning.

Tverrfaglig praktisk eksamen på Vg1

Tverrfaglig eksamen på Vg1 skal prøve kompetansemål fra alle programfag i læreplanen. Eksamen skal inneholde en praktisk del. Både muntlige og skriftlige elementer kan inngå som en del av eksamen.

  • Forberedelsesdel: 1 time
  • Eksamensdel: inntil 2 timer

Tverrfaglig praktisk eksamen på Vg2 og Vg3

Tverrfaglig eksamen på Vg2 og Vg3 yrkesfag skal prøve kompetansemål fra alle programfag i læreplanen. Eksamensoppgaven kan eventuelt ha tyngdepunkt i ett programfag og være løsere tilknyttet andre fag. 

Eksamen kan også rettes mot et lærefag innenfor programområdet, men tverrfagligheten skal ivaretas. Eksamen skal ikke være på nivå med en fagprøve.

Normalordning:

  • Forberedelsesdel: 1 time
  • Eksamensdel: inntil 5 timer

Praktisk eksamen

Eksamen skal inneholde en praktisk del. Både muntlige og skriftlige elementer kan inngå som en del av eksamen.

Normalordning:

  • Forberedelsesdel: 1 time
  • Eksamensdel: inntil 5 timer

NB! Noen fagkoder har utarbeidet egne rammedokumenter for gjennomføring av eksamen. Disse kan inneholde varianter som skiller seg fra normalordningen. Privatistskolen informerer privatisten om en eventuell avvikende ordning.

6.4. Forberedelsesdelen

Forberedelsesdelen skal ikke inngå i vurderingen.

Privatister får utdelt et avgrenset tema eller en oppgave å forberede seg på, som kan presenteres eller legges fram under eksaminasjonen. Privatisten kan lage notater som tas med til eksaminasjonen.

Lyttetekst/-prøve i engelsk og fremmedspråk

Til muntlig eksamen kan lytteforståelse vurderes på ulike måter, for eksempel i samtalen under eksamineringen og/eller ved bruk av ulikt lyttemateriell.

Dersom skolen velger å bruke lyttemateriell til muntlig eksamen, skal dette være en del av forberedelsen og inngå i den tiden kandidaten har til rådighet. 

Veiledning i forberedelsesdelen

Sensor 1 deler ut tema ved start på forberedelsestiden og må forsikre seg om at privatisten forstår hva som skal gjøres i forberedelsen.

6.5. Informasjon til sensor før gjennomføring av eksamen

Den skolen eksamen skal gjennomføres på, sender e-post med oppdragsbeskjed til sensor. Informasjon og detaljer om oppdraget finner sensor i VIS som bjellemelding eller beskjed (VIS – ansatte – eksamenspartier).

Sensorene har gjensidig ansvar for å ta kontakt med hverandre for å planlegge i god tid. Det ligger et særskilt ansvar på sensor 1 der sensor 2 er ekstern (utenfor organisasjonen).

6.6. Hjelpemidler

Se kapittel 7. Det er like regler for elever og privatister.

6.7. Sensorenes ansvar før eksamen

Samarbeid

Det er behov for godt samarbeid mellom sensorene i tiden før eksamen. De skal se til at eksamensoppgaven er i tråd med læreplanen, slik at kandidaten får vist sin kompetanse i så stor del av faget som mulig innenfor eksamensformen. 

Dersom sensorene er uenige i hva eleven skal prøves i, er det sensor 2 som avgjør. Sensorene må sette seg inn i forskrifter og retningslinjer for organisering av eksamen.

Sensorene skal sammen:

  • drøfte tema/problemstilling/oppgave
  • drøfte vurderingskriterier
  • utarbeide forslag til tema/problemstilling/oppgave med kompetansemål
  • utarbeide forslag til vurderingskriterier

6.8. Eksaminasjon

Skal gi eleven mulighet for å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig

Eksaminasjonen skal gi eleven mulighet for å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig innenfor eksamensformen. 

Derfor skal tema/problemstilling/oppgave være tilstrekkelig omfattende til at det vil være naturlig å trekke inn flere deler av læreplanen i selve eksamineringen.

Muntlig eksamen kan inneholde en presentasjonsdel

Muntlig eksamen kan inneholde en presentasjonsdel. Dette er frivillig for eleven.

Presentasjonen bør i så fall være på maksimum 1/3 av eksamenstiden. Presentasjonen skal ikke vurderes særskilt, men under presentasjonen vil eleven vise sine muntlige ferdigheter og sin faglige forståelse av temaet. 

Sammen med den påfølgende fagsamtalen og kompetansemålene med tilhørende vurderingskriterier, danner dette grunnlaget for vurderingen av elevens samlede kompetanse slik den framkommer på eksamensdagen.

Dersom presentasjon ikke er valgt, starter gjennomføringen med eksaminasjon i det eleven har arbeidet med i forberedelsen.

Muntlig-praktisk eksamen skal inneholde en praktisk del

Muntlig-praktisk eksamen skal inneholde en praktisk del. Den har normalt en varighet på inntil 1/3 av eksamenstiden. Resten av tiden benyttes til fagsamtale med utgangspunkt i den praktiske delen, og utspørring i en større del av læreplanen. 

Enkelte fagkoder kan ha avvik fra denne tidsstyringen. I så fall gjelder særbestemmelsen.

I begge tilfeller skal eleven ikke få vite på forhånd hvilke spørsmål som vil bli gitt under eksaminasjonen, utover det som framkommer av tildelt tema/problemstilling.

6.9. Sensorenes rolle under eksaminasjonen

Sensor 1 leder samtalen under eksaminasjonen av privatisten.

Sensor 2 skal være aktiv lytter og aktiv samtalepartner under eksamen, og kan stille utdypende spørsmål og tilleggsspørsmål.

Sensorene skal drøfte selve spørsmålsstillingen, og i hvilken grad og på hvilken måte sensor 2 stiller spørsmål/deltar i samtalen. Sensor 2 må være spesielt varsom slik at han ikke «overkjører» sensor 1, og ikke gjør kandidaten utrygg.

Kandidaten bør få tid til å tenke og ikke bli avbrutt, men sensor 1 kan gi hint og stille hjelpespørsmål. Det må ikke stilles ledende spørsmål.

Sensorene må ikke vise eventuell uenighet seg imellom overfor kandidaten. Derfor må så mye som mulig av prosedyrene være klarlagt på forhånd, for eksempel hvilken måte sensor 2 kan henvende seg til privatisten på. Dette bør kandidaten orienteres om når eksamen starter.