Generelle retningslinjer for lokalt gitt eksamen
4. Felles for muntlig og muntlig-praktisk eksamen for elever
4.1. Offentliggjøring av trekk til eksamen
Eleven skal få vite hvilket fag han/hun er trukket ut i 48 timer før eksamen.
Lørdager, søndager og høytidsdager regnes ikke med. Fag med muntlig eksamen kan derfor ikke avholdes på mandager eller dagen etter en helligdag eller høytidsdag.
Ved offentliggjøring av trekk er det ikke nødvendig med en faglærer til stede. I forkant av trekket må alle faglærere ha avtalt den videre praktiske gangen med elevene.
- Dag 1 er trekkdag og lesedag for elevene.
- Dag 2 er obligatorisk forberedelsesdag på skolen.
4.2. Forberedelsesdelen
Skolen skal ha interne rutiner for oppfølging av faglærers forberedende arbeid med kontakt med sensor 2, oppgaveproduksjon og eventuelt frister for ferdigstilling av eksamenssettene.
Forberedelse 24 timer
Forberedelsesdelen er en obligatorisk skoledag. Elevene skal møte på skolen og får oppgitt tema/problemstilling/oppgave.
Temaet skal gi elevene et godt utgangspunkt for å forberede seg til eksamen. Elevene skal ikke få vite hvilke konkrete spørsmål og problemstillinger som skal brukes på selve eksamensdagen.
Temaet/problemstillingen/oppgaven må være så omfattende at det vil være naturlig å trekke inn flere deler av læreplanen under selve eksaminasjonen. Sammen med tema/ problemstilling/oppgave skal det opplyses om kompetansemål og vurderingskriterier.
Elevene bestemmer selv om de vil starte eksamen med en presentasjon fra forberedelsen eller ikke. Hvis de ikke velger presentasjon, starter eksamineringen med utgangspunkt i forberedelsesdelen.
Skolen skal så langt det er mulig legge til rette for at elevene kan bruke bibliotek, grupperom, arbeidsrom og verksteder med tilgang på aktuelle hjelpemidler og læringsarenaer. Utover dette velger skolen selv hvordan de organiserer innholdet i forberedelsesdagen.
Veiledning i forberedelsestiden
Det er opp til den enkelte skolen å organisere bruken av veiledningstiden. Veiledningen kan foregå ved at faglærer er til stede enten på skolen, via e-post, telefon eller læringsplattform.
Faglærer kan svare på spørsmål og veilede eleven, men ikke drive vanlig undervisning.
Lyttemateriell i engelsk og fremmedspråk
Det kan brukes lyttemateriell til muntlig eksamen. Dette kan være en del av forberedelsesmaterialet som eleven får 24 timer før eksamen og/eller inngå i selve eksamen (som varer i 30 minutter).
Lytteprøve skal ikke gis i tillegg til gjennomføringen av eksamen, for eksempel 30 minutter før eksamen starter.
4.3. Utarbeidelse og godkjenning av tema/problemstilling/oppgave
Sensor 1 utarbeider forslag til tema/problemstilling/oppgave på grunnlag av læreplanen og gjeldende retningslinjer.
Kandidaten skal få vist sin kompetanse
Eksamen skal organiseres slik at kandidaten får vist kompetanse i så stor del av faget som mulig ut fra eksamensformen. Det skal utarbeides vurderingskriterier på relevante kompetansemål/kjerneelementer fra læreplanen.
For gjennomgående fag gjelder eksamen for hele læreplanen, ikke bare det siste året.
Sensor 1 kontakter sensor 2
Sensor 1 må ta kontakt med sensor 2 så snart som mulig etter at oppdraget er kjent, det vil si i løpet av første/andre dag av de 10 virkedagene de har fått tildelt. Det er viktig å ha god tid til å drøfte tema/problemstilling/oppgave, kompetansemål og vurderingskriterier.
I tillegg skal sensor 1 klargjøre og sende følgende informasjon til sensor 2:
- fagkode og fagnavn
- lærestoff/tema/emner
- organisering av eksamen
Tilbakemelding fra sensor 2 til sensor 1 skal skje senest 2 virkedager før eksamenstrekket offentliggjøres.
Sensor 2 godkjenner tema
Det er sensor 2 som godkjenner tema/problemstilling/oppgave med tilhørende kompetansemål og vurderingskriterier.
Der hvor eleven selv skal formulere problemstilling innen et tema, må sensor 2 få vite hva eleven har valgt. Sensor 1 sender det på e-post til sensor 2 innen kl. 16.00 dagen før eksamen.
Hvis det oppstår uenighet mellom sensorene
Dersom sensor 2 og sensor 1 ikke blir enige om oppgaveformuleringen, har sensor 2 det siste ordet når det gjelder hva eleven skal eksamineres i. Dette betyr ikke at sensor 2 kan overkjøre sensor 1 og forlange en helt annen oppgave enn det sensor 1 foreslår. Det dreier seg om å forbedre utformingen av oppgaveteksten og sørge for at oppgaven ikke er for snever, slik at eleven får mulighet til å vise sin kompetanse i faget.
Hvis samarbeidet mellom sensorene ikke fungerer, skal tjenesteveg følges.
4.4. Sensor 1 sitt ansvar før eksamen
Det er behov for godt samarbeid mellom sensorene i tiden før eksamen.
Sensor 2 skal sørge for at oppgaven, som sensor 1 har laget utkast til, er i tråd med læreplanen slik at eleven får vist sin kompetanse i så stor del av faget som mulig innenfor eksamensformen.
Dersom sensorene er uenige i hva eleven skal prøves i, er det sensor 2 som avgjør.
Sensor 1 skal:
- drøfte tema/problemstilling/oppgave med sensor 2
- drøfte vurderingskriterier med sensor 2
- utarbeide forslag til tema/problemstilling/oppgave med kompetansemål
- utarbeide forslag til vurderingskriterier
- informere sensor 2 om skolens instruks/retningslinje for hvordan eksamen skal gjennomføres
- sørge for at alt er klart til eksamen (rom, utstyr, papir m.m.) i samarbeid med eksamensansvarlig på skolen
4.5. Sensor 2 sitt ansvar før eksamen
Sensor 2 må:
- sette seg inn i gjeldende forskrifter og retningslinjer for organisering av eksamen
- se til at tema/problemstilling/oppgave med kompetansemål er i tråd med læreplanen og favner vidt nok. Sensor 2 avgjør i samarbeid med sensor 1 hva eleven kan eksamineres i.
- drøfte vurderingskriteriene med sensor 1
- ta kontakt med eksamensskolen/sensor 1 dersom han/hun ikke har hørt noe fra sensor 1 innen 1 uke før eksamensdato
4.6. Eksaminasjon
Skal gi eleven mulighet for å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig
Eksaminasjonen skal gi eleven mulighet for å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig innenfor eksamensformen.
Derfor skal tema/problemstilling/oppgave være tilstrekkelig omfattende til at det vil være naturlig å trekke inn flere deler av læreplanen i selve eksamineringen.
Muntlig eksamen kan inneholde en presentasjonsdel
Muntlig eksamen kan inneholde en presentasjonsdel. Dette er frivillig for eleven.
Presentasjonen bør i så fall være på maksimum 1/3 av eksamenstiden. Presentasjonen skal ikke vurderes særskilt, men under presentasjonen vil eleven vise sine muntlige ferdigheter og sin faglige forståelse av temaet.
Sammen med den påfølgende fagsamtalen og kompetansemålene med tilhørende vurderingskriterier, danner dette grunnlaget for vurderingen av elevens samlede kompetanse slik den framkommer på eksamensdagen.
Dersom presentasjon ikke er valgt, starter gjennomføringen med eksaminasjon i det eleven har arbeidet med i forberedelsen.
Muntlig-praktisk eksamen skal inneholde en praktisk del
Muntlig-praktisk eksamen skal inneholde en praktisk del. Den har normalt en varighet på inntil 1/3 av eksamenstiden. Resten av tiden benyttes til fagsamtale med utgangspunkt i den praktiske delen, og utspørring i en større del av læreplanen.
Enkelte fagkoder kan ha avvik fra denne tidsstyringen. I så fall gjelder særbestemmelsen.
I begge tilfeller skal eleven ikke få vite på forhånd hvilke spørsmål som vil bli gitt under eksaminasjonen, utover det som framkommer av tildelt tema/problemstilling.
4.7. Sensor 2 sin rolle under eksaminasjonen
Sensor 1 leder utspørringen under eksaminasjonen av eleven.
Sensor 2 skal være aktiv lytter og aktiv samtalepartner under eksamen, og kan stille utdypende spørsmål og tilleggsspørsmål.
Sensorene skal drøfte selve spørsmålsstillingen, og i hvilken grad og på hvilken måte sensor 2 stiller spørsmål/deltar i samtalen. Sensor 2 må være spesielt varsom, slik at han ikke «overkjører» sensor 1, og ikke gjør eleven utrygg.
Eleven bør få tid til å tenke og ikke bli avbrutt, men sensor 1 kan gi hint og stille hjelpespørsmål. Sensorene må ikke stille ledende spørsmål.
Sensorene må ikke vise eventuell uenighet seg imellom overfor eleven. Derfor må så mye som mulig av prosedyrene være klarlagt på forhånd, for eksempel hvilken måte sensor 2 kan henvende seg til eleven på. Dette bør eleven orienteres om når eksamen starter.