Generelle retningslinjer for lokalt gitt eksamen

7. Hjelpemidler

Dette gjelder både for elever og privatister.

Noen fag kan ha særskilte regler:
Se hva som gjelder for din eksamen

Skriftlig eksamen

Eksamensoppgaven angir tillatte hjelpemidler.

Forberedelsesdel:
Læreplanen angir hvilke fag som skal ha forberedelsesdel. Som hovedregel er alle hjelpemidler tillatt. Dette inkluderer åpent internett. 

Det skal til enhver tid være stille i lokalet.

Eksamensdel:
Som hovedregel er alle hjelpemidler tillatt, men det er begrenset tilgang til internett. Det er ikke tillatt å kommunisere med andre.

Nasjonal liste for nettbaserte hjelpemidler ligger her: 
Se nasjonal liste for nettbaserte hjelpemidler 

Her finnes også tekniske detaljer for PC m.m. Oversettelsesprogrammer er ikke tillatt i norsk og språkfag.

Muntlig, muntlig-praktisk og praktisk – felles    

Bruk av hjelpemidler er ikke lenger regulert i forskrift. Tilgang eller begrensning i digitale eller andre former for hjelpemidler bør begrunnes ut fra kompetansemålene, fagets egenart, fagets nivå og eventuelle nye digitale oppgaveformater.

Forberedelsesdel:
Alle hjelpemidler er tillatt inkludert åpent internett.
Privatister må selv sørge for nettilgang via mobilt nettverk dersom de ønsker å benytte nettet.
Det skal til enhver tid være stille i forberedelseslokalet.

Muntlig og muntlig-praktisk eksamen – eksamensdel:
Normalt vil egne notater, kart, statistikk, plansjer osv. være tillatt (enten på papir eller digitalt), men også tavle og gjenstander kan brukes for å visualisere og illustrere tema/problemstilling. Valg av utstyr må avklares med skolen i forkant og være innenfor skolens rammer.

Det er viktig å merke seg at det er kort tid på disse eksamensformene. Praktisk mulighet for bruk av hjelpemidler vil derfor være svært begrenset.

Praktisk eksamen og tverrfaglig praktisk eksamen – eksamensdel:
Ved de fleste praktiske eksamener er alle hjelpemidler tillatt på eksamen, men i noen fag kan det være begrensninger. Ved spørsmål: Privatistene kan henvende deg til eksamensskolen.

Kandidatene kan ha med seg arbeid/produkter fra forberedelsesdelen på eksamen. Men det er arbeidet som produseres i eksamensdelen som skal vurderes.