7. Hjelpemidler
Dette gjelder både for elever og privatister.
Noen fag kan ha særskilte regler:
Se hva som gjelder for din eksamen
Skriftlig eksamen
Eksamensoppgaven angir tillatte hjelpemidler.
Forberedelsesdel:
Læreplanen angir hvilke fag som skal ha forberedelsesdel. Som hovedregel er alle hjelpemidler tillatt. Dette inkluderer åpent internett.
Det skal til enhver tid være stille i lokalet.
Eksamensdel:
Som hovedregel er alle hjelpemidler tillatt, men det er begrenset tilgang til internett. Det er ikke tillatt å kommunisere med andre.
Nasjonal liste for nettbaserte hjelpemidler ligger her:
Se nasjonal liste for nettbaserte hjelpemidler
Her finnes også tekniske detaljer for PC m.m. Oversettelsesprogrammer er ikke tillatt i norsk og språkfag.
Muntlig, muntlig-praktisk og praktisk – felles
Bruk av hjelpemidler er ikke lenger regulert i forskrift. Tilgang eller begrensning i digitale eller andre former for hjelpemidler bør begrunnes ut fra kompetansemålene, fagets egenart, fagets nivå og eventuelle nye digitale oppgaveformater.
Forberedelsesdel:
Alle hjelpemidler er tillatt inkludert åpent internett.
Privatister må selv sørge for nettilgang via mobilt nettverk dersom de ønsker å benytte nettet.
Det skal til enhver tid være stille i forberedelseslokalet.
Muntlig og muntlig-praktisk eksamen – eksamensdel:
Normalt vil egne notater, kart, statistikk, plansjer osv. være tillatt (enten på papir eller digitalt), men også tavle og gjenstander kan brukes for å visualisere og illustrere tema/problemstilling. Valg av utstyr må avklares med skolen i forkant og være innenfor skolens rammer.
Det er viktig å merke seg at det er kort tid på disse eksamensformene. Praktisk mulighet for bruk av hjelpemidler vil derfor være svært begrenset.
Praktisk eksamen og tverrfaglig praktisk eksamen – eksamensdel:
Ved de fleste praktiske eksamener er alle hjelpemidler tillatt på eksamen, men i noen fag kan det være begrensninger. Ved spørsmål: Privatistene kan henvende deg til eksamensskolen.
Kandidatene kan ha med seg arbeid/produkter fra forberedelsesdelen på eksamen. Men det er arbeidet som produseres i eksamensdelen som skal vurderes.