Ring noen du bryr deg om

Gjennom Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober oppfordres folk til å snakke mer sammen.

Strekillustrasjon som viser to ansikter vendt mot hverandre på lilla bakgrunn. - Klikk for stort bilde Innlandet fylkeskommune

Over 3000 skoler, arbeidsplasser, organisasjoner og ildsjeler over hele landet har allerede mobilisert til en felles innsats mot ensomhet og utenforskap i høst.

En betydelig effekt

Forskning viser at kun åtte minutter på telefonen med en du bryr deg om, kan ha en betydelig effekt på både relasjonen og den psykiske helsa.

– Engasjementet er tydelig og voksende. Det synes, og det betyr noe. De siste to årene har vi oppfordret til å skape flere inkluderende møteplasser gjennom å løfte blikket og lage plass. I år vil vi bidra til at flere finner støtte og mening i en urolig tid, gjennom å snakke mer sammen, sier seniorrådgiver hos samfunnsutviklingsavdelingen i Innlandet fylkeskommune, Ane Bjørnsgaard.

Søke midler

Folkehelseprogrammet i Innlandet skal bidra til en styrking av kommunenes arbeid med å fremme barn og unges psykisk helse og livskvalitet. Fylkeskommunen har ulike støtteordninger som kommunene kan søke på.

Tiltakene i folkehelseprogrammet sees i sammenheng med arbeidet med handlingsplanen for psykisk helse i skolen hvor det vil bli gjennomført både direkte ungdomsrettede tiltak og kompetansehevende tiltak.