Innlandsstrategien 2024–2028

  1. 1. Innlandet - eventyrlige muligheter
  2. 2. Innlandsstrategien
  3. 3. Visjon og mål
  4. 4. Satsingsområder
    1. 4.1 Innbyggerne i Innlandet
      1. 4.1.1 Befolkningsutvikling
      2. 4.1.2 Nye innbyggere
      3. 4.1.3 Deltidsinnbyggere
      4. 4.1.4 Kompetanse og arbeidskraft
      5. 4.1.5 Boliger for alle
      6. 4.1.6 Innlandets bo- og arbeidsmarkedsregioner
      7. 4.1.7 Kunst-, kultur- og naturopplevelser
      8. 4.1.8 Helse og livskvalitet
      9. 4.1.9 Hvordan følger vi opp?
    2. 4.2 Inkludering i Innlandet
      1. 4.2.1 Barn og unge
      2. 4.2.2 Det flerkulturelle Innlandet
      3. 4.2.3 Utdanning og livslang læring
      4. 4.2.4 Inkluderende og likestilt arbeidsliv
      5. 4.2.5 Inkluderende lokalsamfunn
      6. 4.2.6 Hvordan følger vi opp?
    3. 4.3 Innovasjon i Innlandet
      1. 4.3.1 Arbeidsplasser
      2. 4.3.2 Internasjonalt arbeid
      3. 4.3.3 Innovasjon
      4. 4.3.4 Industrien i Innlandet
      5. 4.3.5 Landbrukets verdikjeder
      6. 4.3.6 Universitet og høgskole
      7. 4.3.7 Kunst, kultur og kreative næringer
      8. 4.3.8 Reiselivet
      9. 4.3.9 Hvordan følger vi opp?
    4. 4.4 Infrastruktur i Innlandet
      1. 4.4.1 Helhetlig arealpolitikk
      2. 4.4.2 By- og regionsenterstrukturen
      3. 4.4.3 Veg og bane
      4. 4.4.4 Trafikksikkerhet
      5. 4.4.5 Kollektivtransport
      6. 4.4.6 Den digitale infrastrukturen
      7. 4.4.7 Kraftforsyning og strømnett
      8. 4.4.8 Forsvar og beredskap
      9. 4.4.9 Arealer for jord- og skogproduksjon
      10. 4.4.10 Natur og artsmangfold
      11. 4.4.11 Hvordan følger vi opp?
  5. 5. Strategiske valg for perioden 2024–2028
  6. 6. Samarbeid, partnerskap og nettverk
  7. 7. Planporteføljen 2024–2028
    1. 7.1 Regionale planer 2024–2028
    2. 7.2 Regionale strategier for 2024–2028

6. Samarbeid, partnerskap og nettverk

Samhandling, partnerskap og arbeid i nettverk på ulike arenaer er viktig i alt strategisk arbeid.

Fylkeskommunale råd er viktig i vår samhandling:

  • Innlandet ungdomsråd
  • Innlandet fylkeskommunes eldreråd
  • Innlandet fylkes flerkulturelle råd
  • Råd for personer med funksjonsnedsettelse

Samarbeidet mellom myndigheter, næringsliv, kunst- og kulturliv, frivilligheten og innbyggere på tvers av fagområder, er grunnleggende for å få gode, tverrfaglige og bærekraftige løsninger.

Kommuner og interkommunale politiske råd

Innlandet fylkeskommune har, med sine 46 kommuner, etablert interkommunale politiske råd. Det er utarbeidet gjensidige forpliktende partnerskapsavtaler. Samarbeid med kommuner og interkommunale politiske råd er viktig.

I arbeidsprosessen med Innlandsstrategien 2024–2028 har det vært en klar prioritering å samhandle med de interkommunale politiske rådene i Innlandet. 

Formålet har vært å legge til rette for en åpen og god dialog i arbeidsprosessen og sikre en god sammenheng med regionenes strategier.

Enighet om felles retning og innsats vil gir innlandssamfunnet økte muligheter for vekst og utvikling.

Regional samhandling

Den regionale samhandlingen i Innlandet foregår også på flere arenaer, blant annet Regionalt partnerskap, Regionalt kompetanseforum, Regionalt planforum, Agenda Innlandet og møter/partnerskap med kommuner, institusjoner og næringsliv.

Regionalt partnerskap hvor KS, Statsforvalteren, NHO, LO og NAV møter regionalpolitisk ledelse, er en viktig arena i oppfølgingen av Innlandsstrategien og planporteføljen.  

Samhandling mellom fylker

Samhandling skjer også mellom regioner (fylker), nasjonalt og internasjonalt. Østlandssamarbeidet er et politisk samarbeid mellom Akershus, Østfold, Buskerud, Innlandet, Vestfold og Telemark fylkeskommuner og Oslo kommune.

Samarbeidet skal bidra til en balansert utvikling i landsdelen, som en bærekraftig og konkurransedyktig region i Europa.

Innlandet fylkeskommune er også medlem av KS, Osloregionens Europakontor og øvrige nettverk.

Samhandling med sentrale myndigheter

Økt innsats og hyppigere kontakt med sentrale myndigheter for å fremme våre felles interesser er viktig for å skape utvikling. Innlandet fylkeskommune har ambisjon om å være en pådriver for nasjonale og statlig finansierte program og reformer. Ressursene bør dreies til nasjonale utfordringer som demografi, utenforskap og infrastruktur.

Blant annet bør det store vedlikeholdsetterslepet vi har på fylkesveger og bruer få økt oppmerksomhet fordi fylkesvegnettet også er sentralt i beredskapssammenheng.

Det er også et mål at aktører i fylket vårt får større nasjonal betydning og synlighet. For å få dette til må vi også forsterke samhandlingen med sentrale myndigheter gjennom en åpen og strategisk kommunikasjon.

Internasjonalt samarbeid

Innlandet jobber også aktivt på internasjonale arenaer. Grenseregioner/-kommuner har i tillegg hatt et omfattende grenseregionalt samarbeid med Sverige.

Europeisk politikk påvirker norske fylker og kommuner i stor grad. Innlandet fylkeskommune er i dag medlemmer av flere europeiske organisasjoner. Dette gir rom for medvirkning, innsikt i politiske, juridiske, sosiale og økonomiske prosesser og inngang til viktige nettverk og allianser.

Slike medlemskap gir også grunnlag for deltakelse i prosjekter og programmer som kan gi Innlandet tilgang på kompetanse, erfaring og ressurser og bidra til å løse prioriterte oppgaver.

Regionene i Innlandet, hvor samarbeidet er organisert i form av interkommunale politiske råd.

De ti regionene i Innlandet vist i et kart - Klikk for stort bilde

De ti regionene i Innlandet er:

  • Nord-Østerdal
  • Gjøvik-regionen
  • Hadeland (Gran i Innlandet og Jevnaker og Lunner i Akershus fylke)
  • Hamar-regionen
  • Kongsvinger-regionen
  • Lillehammer-regionen
  • Midt-Gudbrandsdal
  • Nord-Gudbrandsdal
  • Sør-Østerdal
  • Valdres