Innlandsstrategien 2024–2028

  1. 1. Innlandet - eventyrlige muligheter
  2. 2. Innlandsstrategien
  3. 3. Visjon og mål
  4. 4. Satsingsområder
    1. 4.1 Innbyggerne i Innlandet
      1. 4.1.1 Befolkningsutvikling
      2. 4.1.2 Nye innbyggere
      3. 4.1.3 Deltidsinnbyggere
      4. 4.1.4 Kompetanse og arbeidskraft
      5. 4.1.5 Boliger for alle
      6. 4.1.6 Innlandets bo- og arbeidsmarkedsregioner
      7. 4.1.7 Kunst-, kultur- og naturopplevelser
      8. 4.1.8 Helse og livskvalitet
      9. 4.1.9 Hvordan følger vi opp?
    2. 4.2 Inkludering i Innlandet
      1. 4.2.1 Barn og unge
      2. 4.2.2 Det flerkulturelle Innlandet
      3. 4.2.3 Utdanning og livslang læring
      4. 4.2.4 Inkluderende og likestilt arbeidsliv
      5. 4.2.5 Inkluderende lokalsamfunn
      6. 4.2.6 Hvordan følger vi opp?
    3. 4.3 Innovasjon i Innlandet
      1. 4.3.1 Arbeidsplasser
      2. 4.3.2 Internasjonalt arbeid
      3. 4.3.3 Innovasjon
      4. 4.3.4 Industrien i Innlandet
      5. 4.3.5 Landbrukets verdikjeder
      6. 4.3.6 Universitet og høgskole
      7. 4.3.7 Kunst, kultur og kreative næringer
      8. 4.3.8 Reiselivet
      9. 4.3.9 Hvordan følger vi opp?
    4. 4.4 Infrastruktur i Innlandet
      1. 4.4.1 Helhetlig arealpolitikk
      2. 4.4.2 By- og regionsenterstrukturen
      3. 4.4.3 Veg og bane
      4. 4.4.4 Trafikksikkerhet
      5. 4.4.5 Kollektivtransport
      6. 4.4.6 Den digitale infrastrukturen
      7. 4.4.7 Kraftforsyning og strømnett
      8. 4.4.8 Forsvar og beredskap
      9. 4.4.9 Arealer for jord- og skogproduksjon
      10. 4.4.10 Natur og artsmangfold
      11. 4.4.11 Hvordan følger vi opp?
  5. 5. Strategiske valg for perioden 2024–2028
  6. 6. Samarbeid, partnerskap og nettverk
  7. 7. Planporteføljen 2024–2028
    1. 7.1 Regionale planer 2024–2028
    2. 7.2 Regionale strategier for 2024–2028

1. Innlandet - eventyrlige muligheter

Vi lever i en tid hvor vi står overfor store utfordringer og samfunnsendringer.

Det handler om:

  • befolkningsendring hvor andelen eldre vokser og færre fødes
  • arbeidskraft og kompetanse for å dekke behovet i arbeidslivet
  • den sikkerhetspolitiske situasjonen som følge av krig i Europa
  • økonomisk uro med inflasjon, prisvekst og redusert tilgang til arbeidskraft
  • klimaendringer
  • energitilgang
  • tap av natur og artsmangfold

Endringene stiller krav til at både myndigheter, næringsliv og samfunnet generelt evner å omstille seg. Dette er viktig for å sikre tillit og velferd og avgjørende for at innbyggerne skal oppleve trygge lokalsamfunn, demokrati og mangfold.

Mulighetene våre ligger i områdene nevnt under.

Arbeidskraft og kompetanse

Vi må i større grad tilstrebe miljømessig, sosial og økonomisk bærekraftig utvikling. Sunn og langsiktig økonomisk utvikling er tuftet på bærekraft innen miljø og det sosiale liv.

For å møte samfunnsendringer og omstilling trenger vi arbeidskraft og kompetanse.

Innlandet er et mangfoldig samfunn som med bedre inkludering kan ta arbeidskraftreserven i bruk. Forutsetningene for deltakelse i arbeid og verdiskaping er knyttet til livskvalitet, god helse og utdanning og et inkluderende og likestilt arbeidsliv.

Vi blir stadig flere eldre som er ved god helse og lever lengre. I et aldersvennlig samfunn skal det være mulig å leve et aktivt og godt liv. Dette er også samfunn som er attraktive for alle.

Likeverdig tilbud av service og tjenester til Innlandets befolkning er utfordrende i landets mest spredtbebygde fylke. I tillegg er den demografiske utviklingen med stadig flere eldre og færre fødte krevende. Kommunenes og fylkeskommunens økonomi, kompetanse og omstillingsevne er avgjørende.

Attraktivitet og bolyst

Inkluderende og levende lokalsamfunn med bærekraftige byer, tettsteder og bygder er sentralt. Attraktivitet og bolyst skaper ofte etablering.

Det ligger et stort potensial i å videreutvikle landbrukets verdikjeder og industrien gjennom innovasjon. Norsk matforsyning er også en viktig del av vår beredskap.

Oversiktsbilde der Gudbrandsdalen åpner seg opp i Sør-Fron med Lågen som bukter seg oppover og beitende kuer i forgrunnen. - Klikk for stort bilde Innlandet fylkeskommune/Frøydis Haug

Naturen og kulturlivet har en egenverdi i form av mangfoldet sitt, men gjør samtidig Innlandet attraktivt for friluftsliv, natur-, og kulturopplevelser.

Samferdsel og mobilitet

Innlandet er stort, og mange bor spredtbygd. Gode transportårer og god mobilitet er viktig for å skape levende og attraktive bo- og arbeidsmarkedsregioner.

Innlandet er også et transittfylke hvor transport nord–sør og øst–vest utgjør en stor andel av trafikkmengden. Innlandet har både regional, nasjonal og grensekryssende infrastruktur på veg og bane. Samferdsel og mobilitet må støtte opp under en bærekraftig  utvikling, både i Innlandet og i tilgrensende fylker og län.

Transportbehovet for både innbyggere, tilreisende og næringslivet må løses med gode samferdselsløsninger både på veg og bane. Fremtidens transport må også bidra til å redusere klima- og miljøbelastninger fra samferdselsområdet.

En ny samferdselsstrategi for Innlandet er nødvendig som strategisk grunnlag for Innlandets samferdselspolitikk og for dialog med staten i arbeidet med nasjonal transportplan.

Kraftforsyning

En stabil kraftforsyning er avgjørende for omstilling og et velfungerende innlandssamfunn. Samfunnsendringer med økt kraftbehov gir økt press på nettet og kraftbalansen. Nettkapasitet er i dag en av de store begrensningene for produksjon av fornybar energi i Innlandet.

Det ligger utviklingsmuligheter i å ta i bruk miljøvennlig kraftproduksjon, sirkulære prinsipper, energiøkonomisering og varmegjenvinning.

I perioden skal det utarbeides en energistrategi. Regionale føringer for sol- og vindkraft og mulighetsstudiet for kjernekraft er en del av dette arbeidet.

Forsvar og samfunnssikkerhet

Forsvarets satsing vil sikre nasjonal forsvarsevne og styrke Forsvarets baser i Innlandet. Dette vil innebære tilflytting, nye arbeidsplasser og økt aktivitet. God samhandling mellom Forsvaret og sivilsamfunnet er viktig for å finne gode og framtidsrettede løsninger. Dette gjelder blant annet bolig, skole og barnehage og robust infrastruktur.

Samarbeid mellom Forsvaret og sivilsamfunnet handler også om befolkningens motstandsdyktighet, matforsyning, sterke lokalsamfunn og beskyttelse av sivilbefolkningen.

Oppbygging av industriell kapasitet vil kunne bety mye for virksomheter i Innlandet.

Klima

Klimaendringene skaper i økende grad naturfare med ekstremvær, flom, ras og skred. Dette gir store utfordringer for beredskap og sikkerhet og krever god arealplanlegging.

Klimatilpasning og sirkulærøkonomi åpner også store muligheter for innlandssamfunnet gjennom innovasjon.

Helhetlig arealforvaltning

Helhetlig og langsiktig arealforvaltning er en forutsetning for å sikre attraktive lokalsamfunn og god balanse mellom bruk og vern.

Areal- og naturregnskapet er et nyutviklet kunnskapsgrunnlag som skal bidra å sikre det grønne ressursgrunnlaget. God planlegging og samarbeid med kommuner, nærings- og organisasjonsliv er også avgjørende for å sikre attraktivitet, bolyst og næringsetablering.

Kontakt med sentrale myndigheter

Innlandet fylke vil i perioden 2024–2028 ha økt innsats og hyppigere kontakt med sentrale myndigheter for å fremme våre felles interesser. Vi har ambisjon om å være en pådriver for nasjonale og statlig finansierte program og reformer.