Skisenter bruker forskning for å bli bedre

Varme somre og snøfattige vintre gjør at Galdhøpiggen sommerskisenter må tenke nytt for å sikre gode skiforhold.

Fra venstre: Rune Strand Ødegård (NTNU), Camilla Melgård (Skåppå), Åshild M. Amundsen (Lom kommune), Per Arne og Silje Vole (Galdhøpiggen sommerskisenter AS) står ute i sommerskisenteret. - Klikk for stort bildeFra venstre: Rune Strand Ødegård (NTNU), Camilla Melgård (Skåppå), Åshild M. Amundsen (Lom kommune), Per Arne og Silje Vole (Galdhøpiggen sommerskisenter AS). Elin Bjørnstad Galdhøpiggen sommerskisenter er eid av familien Vole. De har med stor bekymring sett at Vesljuvbreen har minket de siste årene, og de har derfor fryktet for sommerskisenterets framtid.

Nå er de blitt litt mer optimistiske etter å ha fått hjelp av en forsker til å tenke både nytt og kunnskapsbasert om framtidig drift.

200 000 kroner til forprosjekt

Hjelp til å finne forskeren, har de fått gjennom FORREGION Innlandet, en ordning som fylkeskommunen administrerer. Gjennom denne ordningen har skisenteret fått 200 000 kroner til forprosjektet Bevaring av Vesljuvbreen.

FORREGION står for forskningsbasert innovasjon i regionene. Bedrifter som kommer inn i denne ordningen får hjelp av en kompetansemegler til blant annet å se hvordan forskning kan brukes til å utvikle bedriften.

Samarbeid med NTNU-forsker

For Galdhøpiggen sommerskisenter ble løsningen å hente inn førsteamanuensis Rune Strand Ødegård fra NTNU for å hjelpe dem med å gjennomføre forprosjektet.

De har blant annet ved hjelp av georadar identifisert hvilke deler av breen som har størst fare for å smelte. De har også kartlagt breoverflaten med drone ved slutten av smeltesesongen, noe som kombinert med GPS i tråkkemaskinen gir nyttige data i den daglige driften. Dessuten har de dekket til deler av skitraseen med fiberduk fra juli til august, noe som viser seg å fungere svært godt for å sikre høstsesongen.

Både Ødegård og familien Vole er fornøyde med samarbeidet, og Per Arne Vole ser lysere på framtida med mer kunnskapsbaserte driftsmetoder.

– Jeg tror ikke at vi klarer å holde sommerskisenteret åpent i evig tid, men at vi kanskje kan fortsette lenger enn vi fryktet. Vi har nå investert i nytt snøproduksjonsanlegg, og vi tør å se 20–30 år framover i tid, sier han.

De to samarbeidspartnerne vurderer å gjennomføre flere prosjekter sammen, og de vurderer også å ha med flere samarbeidspartnere i framtidige prosjekter.

– Viktig bedrift for Lom

Vesljuvbreen - Klikk for stort bildeGaldhøpiggen sommerskisenter ligger på Vesljuvbreen. Camilla Melgård, Skåppå Lom kommune har også bidratt med 40 000 kroner til forprosjektet. Ifølge næringssjef Åshild Myhre Amundsen er Galdhøpiggen sommerskisenter viktig for mange overnattingsbedrifter i kommunen.

– På et bra år bidrar skisenteret med opp mot 30 000 gjestedøgn i Lom. Mange av disse gjestene kommer på høsten og tidlig vinter, en periode der det tradisjonelt sett ikke er så mange turister i Lom, sier hun.

Din bedrift kan også få hjelp

Kompetansemegler Camilla Melgård i Skåppå som hjalp Galdhøpiggen sommerskisenter, har også hjulpet flere andre bedrifter i Nord-Gudbrandsdal med å få forskningshjelp.

Hvis du tror dette kan være noe for din bedrift, les mer om FORREGION.

– Vi bistår gjerne flere bedrifter i Innlandet som er nysgjerrig på forskning som innovasjons- og utviklingsgrep. Vår hjelp er gratis for bedriften, og hvis ikke FORREGION eller forskning er riktig vei, kan vi henvise til andre virkemidler som vi tror er mer passende, forteller Melgård.

Innlandet fylkeskommune har tilgang på kompetansemeglere over hele fylket.

Mer om sommerskisenteret

Galdhøpiggen sommerskisenter ligger 1850 m.o.h på Vesljuvbreen i Bøverdalen i Lom. De er det høyestliggende skisenteret i Skandinavia og en populær treningsarena for alpinlag fra både Europa, USA og Asia.

Nå i september er Galdhøpiggen sommerskisenter ett av kun to skisentre i hele Europa som holder åpent, og målet er å være i drift ut november. Da tar de større alpinanleggene i lavereliggende strøk over markedet.

Tekst: Elin Bjørnstad