Kan utvikle bygdesagene med forskning

Eiere av bygdesager fra hele landet møttes på Løten til fagdag og prosjektverksted lørdag.

Ivar Grøndahl og Per Skaare ved et lerret på veggen der det står velkommen - Klikk for stort bildeArrangørene var styreleder i Norsk Bygdesagforening Ivar Grøndahl fra Løten bygdesag og kompetansemegler Per Skaare fra Tretorget AS. Elin Bjørnstad

Etter mange år med vekst og gode tider i bygg- og anleggsbransjen, blir også bygdesagene utfordret med redusert etterspørsel som følge av økte renter og dårligere råd hos nordmenn flest.

Målet med dagen var at deltakerne skulle få oppdatert og relevant fagkunnskap, i tillegg til å bli inspirert til å bruke forskning for å utvikle og fornye bransjen.

Fagdagen ble finansiert av FORREGION Innlandet.

Tretorget AS og Norsk Bygdesagforening var arrangører.

– Bruk nedgangstider til å se framover

Hva er FORREGION?

Ordningen Forskningsbasert innovasjon i regionene (FORREGION) skal hjelpe bedrifter med å utvikle seg ved å bruke forskning.

Les mer om FORREGION

Fagdagen ble innledet med et inspirerende innlegg fra Morten Kristiansen, konserndirektør i Moelven Industrier. Moelven er Skandinavias største treindustrikonsern med 3 300 ansatte og en årsomsetning på mer enn 14 milliarder kroner.

Kristiansen mener at 2024 kommer til å bli et krevende år omsetningsmessig for alle i skog- og

trebransjen. Han var likevel opptatt av å formidle at det er i nedgangstider en bedrift, uansett størrelse, bør benytte muligheten til å se framover og finne nye muligheter.

– Før drev Moelven kun med risikovurdering, nå legger vi stor vekt på verdivurdering, sa Kristiansen.

– Ser muligheter, ikke begrensninger

Han fortalte at Moelven industrier tok beslutninger om store investeringer under koronapandemien, og at de nå under en pågående kraftkrise i Norge velger å se strategiske muligheter i stedet for begrensninger.

Kristiansen spådde at en av de største utfordringene for lokale bygdesager i årene framover, vil være et økende krav om dokumentasjon og byråkratisering av treindustrien. Han mente også at bygdesagene må bli enda mer bevisste på hvilket marked de ønsket å rette seg mot, og at «kjedemakta» ikke kom til å avta med årene.

Bygdesagenes fortrinn og utfordringer

Resten av dagen fikk deltakerne korte innlegg fra tømmeromsetningsleddet og fra Norsk Treteknisk Institutt og Høyskolen Kristiania. De to forskningsinstitusjonene presenterte blant annet oppdatert kunnskap om såkalte krevende kunder og forretningsutvikling.

Innimellom foredragene var det prosjektverksted der deltakerne satt i grupper og diskuterte ulike temaer og utfordringer i bransjen.

Et fortrinn bygdesagene har, er at de kan imøtekomme spesialtilpassede ønsker fra kunder på en helt annen måte enn butikkjedene. Utfordringene er blant annet at bygdesagene er små og sårbare i møte med tømmeromsetningsleddet. Forhåpentligvis ga fagdagen og prosjektverkstedet inspirasjon og økt optimisme for framtida.

Mange personer i et rom som følger med på en presentasjon på et lerret. - Klikk for stort bildeEiere av bygdesager fra hele landet møttes til fagdag på Løten. Elin Bjørnstad