Slepebåten T/B Rond er nå vernet

Etter lang tjeneste som slepebåt og til frakt og tømmerfløting er fartøyet T/B Rond nå vernet.

T/B Rond på slipp i Engelsviken høsten 2022.  - Klikk for stort bildeT/B Rond på slipp i Engelsviken høsten 2022. Innlandet fylkeskommune, Irene Skauen Sandodden. T/B Ronds venner søkte høsten 2022 om status som vernet skip for slepebåten T/B Rond. Dette er en frivillig verneordning der eier selv tar initiativ.

Etter anbefaling fra fylkeskommunen ble fartøyet vernet av Riksantikvaren den 2. februar 2023.

Venneforforeningen vil sette i stand T/B Rond

Venneforeningen T/B Ronds venner ønsker å tilbakeføre båten til original stand så langt det er mulig. De jobber med å få fraktet fartøyet tilbake til Randsfjorden. I påvente av dette ligger fartøyet i Drøbak.

Håpet fra venneforeningens side er at T/B Rond kan bli en attraksjon på Randsfjorden.

Et viktig tilskudd til verna fartøy i Innlandet

Fylkeskommunen ser T/B Rond som et flott tilskudd til Innlandets «verneflåte» og ser fram til samarbeid med venneforeningen. Når båten er tilbake ved Randsfjorden blir den et viktig bidrag til formidlingen av tømmerfløting i Randsfjorden.

Venneforeningen som holder til på Gran, har allerede gjort en flott jobb og lagt ned mange dugnadstimer for å vedlikeholde båten.

Fra slepebåt til bygging av oljeplattformer og frakt av sand

M/S Rond fotografert rundt 1968.   - Klikk for stort bildeM/S Rond fotografert rundt 1968. Jens Marius Alm/Hadeland folkemuseum. Fartøyet ble levert fra Glommens Mek. Verksted i 1955 til Drammenvassdragets Fellesfløtningsforening som slepebåten Rond.

Rond ble brukt i forbindelse med tømmerfløtingen, og var i full drift fram til fløtingen på Randsfjorden opphørte i 1968. På det meste kunne Rond ta med opptil 120 000 tømmerstokker hengende i trossa på en tur.

Da det ble slutt på fløtningen i Randsfjorden ble Rond i 1968 ble flyttet til Drammen, der selskapet Det Nye Transport brukte den fram til 1976. For å kunne gå under bruene i Drammen måtte det gjøres noen kosmetiske grep - pipa ble kappet og styrhuset senket.

Så tok Gisle Eilertsen A/S over, og Rond ble flyttet til Hareid på Sunnmøre. Her har den blant annet blitt brukt i bygging av oljeplattformer via Norwegian Contractors.

Etter dette fraktet Rond sand for Brandal Sandfrakt AS og Bora Sandfrakt. I 2019 lå Rond for salg i Ålesund, men ble i januar 2022 hentet der den nå lå i Kristiansand og overtatt av T/B Ronds venner.

Les mer om fartøyvern i Innlandet

Mer informasjon om fartøyvern i Innlandet