Vi gratulerer alle med samenes nasjonaldag 6. februar

Innlandet fylke har en betydelig andel innbyggere med samisk bakgrunn.

Lihkku beivviin! Læhkoeh biejjine!

Sørsamisk bokbuss - Klikk for stort bildeSørsamisk bokbuss Marius Græsby Innlandet fylkesbibliotek er stolte over å være representert i Sørsamisk forum, i tillegg til å være inkludert som et innsatsområde i samarbeidsavtalen mellom Innlandet fylkeskommune og Sametinget.

Les samarbeidsavtalen (PDF, 7 MB) og om det sørligste reinbeitedistriktet i landet: Svahken sitje.

Sørsamisk tilbud

For å kunne tilby den sørsamiske befolkningen i Engerdal et godt tilbud av samisk litteratur kjøper Innlandet fylkeskommune for tiden tjenester av den sørsamiske bokbussen i Trøndelag.

Vi har også et mål om å gjennomføre egne formidlingsprosjektet knyttet til samisk litteratur og historie.

Selv om det har bodd samer i Innlandet i uminnelige tider, er hets og trakassering fremdeles et problem. Derfor vil det i slutten av mars bli holdt et seminar om hets og hverdagsrasisme i regi av Innlandet fylkeskommune og Sametinget. Vi håper god dialog og vedvarende fokus på problematikken kan bidra til å bedre situasjonen.

I forbindelse med markeringen av samenes nasjonaldag vil filmen Ellos Eatnu/La elva leve settes opp på Gjøvik, Lillehammer og Hamar kino.

På Lillehammer vil filmen innledes av Norunn Grande (som deltok under Alta-aksjonen), mens det på Hamar vil bli en innledning av Rita H. T. Laakso fra Mjøsa og Omegn Sameforening og Hege Merete Somby.
Les mer om Mjøsa og Omegn Sameforening og deres fokus på samenes historie og kultur

Her er en nyhetsartikkel på Kulturnett Innlandet om samenes nasjonaldag og hvordan Innlandet fylkeskommune følger opp det sørsamiske miljøet.

God feiring!

Tekst: Marius Græsby