Sommerles er i gang!

Torsdag 1. juni 2023 starter den nasjonale lesekampanjen Sommerles, og alle barn i Innlandet kan bli med.

Illustrasjon - Klikk for stort bildeSommerles Sommerles Målet er at så mange barn som mulig skal oppleve leseglede og lesemestring i sommer.

Premier på biblioteket

Kampanjen går fra 1. juni til 31. august, og alle som går på eller skal begynne på barneskolen kan være med.

Barna leser hva de vil, og registrerer det de har lest digitalt på Sommerles-sida.

Etter hvert som de får poeng for det de har lest, kan de hente premier på det lokale biblioteket.

Organisering

Innlandet fylkesbibliotek koordinerer og forbereder kampanjen i samarbeid med prosjektleder og den digitale utvikleren Snuti. Alle kommuner i Innlandet deltar i Sommerleskampanjen.

Natt på biblioteket

Også i år har Mari Moen Holsve spesialskrevet en fortelling til Sommerles. Natt på museet er årets tema, så Astrid og Asbjørn skal få oppleve spennende ting i løpet av sommeren.

Det slippes et kapittel i uka, og passordet for å låse opp neste kapittel får barna på biblioteket.

Sommerles for alle

Sommerles skal være for alle! Derfor samarbeider Sommerles med Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek, og sommerlesfortellingen leses inn både på nynorsk og bokmål. Det gir like mange poeng å lese med øyne, ører og fingre.

Infobrev til foresatte finnes på 18 språk, og Sommerles samarbeider også med Sametinget og Leser søker bok.

Sommerles har egen nettside for alle som vil bli med.

Tekst: Linn T. Sunne, Innlandet fylkesbibliotek.