Nasjonale bibliotekdager

Tema for årets bibliotekdager er politikk og lesekultur.

Foto av debatt i bibliotek - Klikk for stort bildeDebatt i biblioteket Arne Olav Hageberg, Bok & bibliotek Fra 28. august til 3. september markerer Norsk Bibliotekforening nasjonale bibliotekdager.

Tidligere har nasjonal bibliotekdag vært 1. september, nå bruker vi en hel uke for å sette biblioteket på dagsorden.

Alle som jobber med bibliotek kjenner til fordelene, mulighetene og potensialet i bibliotekene. Spørsmålet er, vet alle andre dette også?

Kommunestyre- og fylkestingsvalget 2023

11. september er det valg til kommunestyre og fylkesting. Vi oppfordrer til å gjøre biblioteket synlig i valgkampen, inviter gjerne lokalpolitikerne eller arranger debatt. Flere bibliotek i Innlandet har allerede hatt politisk debatt på biblioteket.

Norsk Bibliotekforening har her et tipshefte til hvordan og hvorfor man skal arrangere debatt.

Synliggjør lesing

Regjeringen arbeider nå med en strategi for leselyst. Vi oppfordrer dere til å synliggjøre lesing og lesearrangmenter under de nasjonale bibliotekdagene. Ha gjerne høytlesing, lesegrupper, forfattertreff, samtaler om litteratur, sommerles-avslutning og mer.

Les mer om Nasjonale bibliotekdager.

Tekst: Linn T. Sunne, seniorrådgiver Innlandet fylkesbibliotek.