Kulturfondbøker til skolebibliotek i grunnskolen

Kulturrådets populære skolebibliotekordning gjøres nå permanent.

Portrett av Sigmund Løvåsen, leder i Kulturrådet - Klikk for stort bildeSigmund Løvåsen, leder i Kulturrådet Trym S. Warloe

Kulturrådets skolebibliotekordning sørger for innkjøp og distribusjon av kulturfondbøker til skolebibliotek i grunnskolen.

Å delta i ordningen innebærer å motta rundt 130 bøker for barn og unge hvert år i tre år. Ordningen skal være en styrking av det tilbudet som allerede finnes på skolene.

Alle skolebibliotek i grunnskolen som har et skolebibliotek på skolens område kan sende inn søknad.

Barns møte med litteratur kan ikke være avhengig av hva slags bokhyller de har hjemme eller av kommunenes egen økonomi. Sigmund Løvåsen, leder i Kulturrådet.

Kriterier for tildeling

Ved tildelingen vil det legges vekt på geografisk fordeling, nasjonalt og innenfor fylker og kommuner. Det er ønskelig også å nå ut til skoler som har ambisjoner, men lite ressurser.

Informasjon om antall elever på skolen, personalressurser knyttet til skolebiblioteket og bibliotekets innkjøpsbudsjett, vil være en del av vurderingsgrunnlaget for å sikre en spredning på ulike typer skoler. Det er derfor viktig at alle interesserte skolebibliotek søker.

Bibliotek som ikke har deltatt i kulturrådets forsøksordning for skolebibliotek oppfordres særlig til å søke.

Søknadsfrist var 20. september 2023.