Bibliotekprogrammet under Norsk Litteraturfestival 2023

Innlandet fylkesbibliotek inviterer til seminar og debatter 24. og 25. mai.

Arrangementene er i samarbeid med Norsk Bibliotekforening.

Litteraturfestival i litteraturbyen Lillehammer

Det nærmer seg årets høydepunkt for mange litteraturinteresserte i landet.

Mandag 22. mai markerer begynnelsen på en uke med et variert program som inkluderer forfattermøter, foredrag, seminarer, debatter, opplesninger, prisutdelinger og utstillinger.

Norsk litteraturfestival på Lillehammer har rundt 300 programposter med arrangementer for alle aldersgrupper. Noen arrangement blir strømmet.

Tema: Verden

Litteraturfestivalen er Nordens største litteraturfestival med over 30 000 besøkende og rundt 400 forfattere og artister fra ulike land. Festivalen er også Norges største bransjetreff for forfattere, litteraturkritikere, oversettere, forleggere og bibliotekarer.

I år samles forfattere og andre kulturinteresserte fra hele verden i Lillehammer UNESCO-litteraturby rundt årets tema «Verden».

Bli synlig i kommunen

Portrett av Monica Skybakkmoen - Klikk for stort bildeMonica Skybakkmoen Marius Græsby Fylkesbiblioteket har i mange år samarbeidet med litteraturfestivalen.

I år arrangerer vi sammen med Norsk Bibliotekforening seminaret «Bli synlig i kommunen». Det handler om hva du som bibliotekleder og bibliotekansatt kan gjøre i egen kommune for å nå frem til politikerne.

Kursholder er Monica Skybakmoen, som har lang erfaring fra både kommunestyre og jobb som biblioteksjef.

Gjennom foredrag og workshop er målet at du skal sitte igjen med helt konkrete ideer til hva du kan gjøre i egen kommune for å bli mer synlig.

Seminaret arrangeres onsdag 24. mai, kl. 10.00-13.30.

Norge dårligst i Norden

Seminaret avsluttes med debatten «Med Nordens mest ambisiøse biblioteklov har Norge Nordens svakeste satsing på bibliotek».

Finland bruker penger og ressurser på bibliotek, har et skyhøyt utlån og besøk og er best i Norden på bibliotek. Norge er dårligst i Norden. Hva gjør vi med det?

Debattleder Vidar Kvalshaug skal prøve å få svar fra panelet. Panelet består av statssekretær i Kultur- og likestillingsdepartementet Odin A. A. Bohmann, biblioteksjef for Tønsberg og Færder bibliotek Birgithe Schumann-Olsen, leder i Norsk Bibliotekforening Vidar Lund og førsteamanuensis ved OsloMet Sunniva Evjen.

Debatten holdes i Verdensteateret, 24. mai, kl. 14.00-14.50.

Debatten strømmes på egen nettside

Joda, vi leser

Mange leser fortsatt bøker, og de leser mye. Denne debatten handler om hvordan vi tar vare på disse. Hva trenger formidlere å tenke på? Hva bør myndigheter tenke på? Hvordan tar leserne selv vare på tiden og lysten til å lese?

Dette er en samtale om leselyst og leseglede. I panelet sitter litteraturviter Kari Spjeldnæs, “booktoker” Rikke Neverdal og norsklærer og skribent Mohamed Abdi. Samtaleleder er Helene H. Voldner, nestleder i Norsk Bibliotekforening.

Debatten holdes i Verdensteateret, 25. mai, kl. 16.00-16.50.

Debatten strømmes på egen nettside

Tekst: Randi Forberg Wist, Innlandet fylkesbibliotek.