Mer penger til fylkesveg

Når budsjettet for 2023 skal justeres, velger politikerne å sette av mer penger til fylkesveg.

Biletet syner øydelagt vegbane grunna flaum på fylkesveg 55 i Lom kommune.  - Klikk for stort bildeFylkesveg 55 i Lom kommune ble skadet av flom. Statens vegvesen Det er et stort behov for dekkelegging, rekkverk og øvrig vedlikehold av fylkesvegnettet.

Omdisponerer fra fond

Fylkeskommunedirektøren foreslår å styrke fylkesvegbudsjettet med 33,9 millioner kroner. Dette dekkes ved å omdisponere 20 millioner kroner fra TT-fondet (tilrettelagt transport) og 13,9 millioner kroner fra to gamle disposisjonsfond fra tidligere Hedmark Trafikk.

Denne omdisponeringen er politikerne i fylkestinget helt enige i.

- Som vi alle er klar over, er vedlikeholdsetterslepet enormt, og vi vet at det øker. Fylkeskommunedirektøren omdisponerer til en tvingende nødvendig styrking av fylkesveger i sin innstilling, sa Mona Cicilie Stormoen (Ap).

Statlig tilskuddsordning

Under Samferdselsdepartementet er det en statlig tilskuddsordning for generelt vedlikehold (vedlikeholdsetterslep) på fylkesvegene.

I 2023 vil Innlandet fylkeskommune få om lag 24 millioner kroner fra denne ordningen.

Til sammen blir det da 57,9 millioner kroner mer til fylkesveg enn det som opprinnelig lå i budsjettet for 2023.

Vil ha enda mer til fylkesveg

Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet mener det er behov for enda mer penger til fylkesvegene. Truls Gihlemoen (FrP) fremmet et tilleggsforslag på vegne av de tre partiene der han understreket at nullvisjonene for hardt skadde og drepte i trafikken skal være førende for prioriteringene til fylkeskommunen.

- Vedlikeholdsetterslepet øker, og stadig flere strekninger får redusert framkommelighet, sa han og ba fylkeskommunedirektøren legge nullvisjonen til grunn for videre justeringsarbeid og framtidige budsjett.

Dette tilleggsforslaget var det kun én politiker som stemte imot.

Tretten bru

Tretten bru kollapset 15. august 2022.

Det mangler finansiering på cirka 20 millioner kroner knyttet til Tretten bru i 2023. Fylkeskommunedirektøren foreslår å dekke dette ved å omdisponere midler fra energifondet.

Fluberg bru

Stortinget har etablert en tilskuddsordning for flaskehalser for tømmertransport på fylkesveg. Innlandet fylkeskommune har fått 17,2 millioner kroner fra denne ordningen til å forsterke Fluberg bru til å tåle 60 tonn totalvekt. Dette dekker bare halvparten av kostnadene til forsterkingen.

Brua trenger også overflatebehandling. Dette bør gjøres samtidig og da er behovet for tilleggsfinansiering 25,5 millioner kroner.

Fylkeskommunedirektøren foreslår å dekke dette inn på følgende måte:

• 12 millioner hentes fra brupotten
  • 13,1 millioner tas fra åpen post

Dette ble også enstemmig vedtatt.

Kombinasjonsklasser

Flyktninger eller andre som har bodd kort tid i Norge og som er mellom 16 og 24 år kan få grunnskoleopplæring i kombinasjonsklasser. For 2023 er budsjettet for kombinasjonsklasser på 14,5 millioner kroner.

Nivået og omfanget på tilbudet er ikke korrigert for flyktninger fra Ukraina. Derfor blir tilbudet styrket med 4,8 millioner kroner for 2023.

Pengene tas fra generelt disposisjonsfond.

Billigere tannhelse for unge

Unge mellom 21 og 24 år skal fra 2023 kun betale 25 prosent i egenandel for tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten.

For å dekke opp dette, får Innlandet fylkeskommune 16,8 millioner kroner i økt rammetilskudd fra staten.

Mer til linjetilbud

Hans Kristian Enge (Ap) fremmet tilleggsforslag på vegne av Ap, Sp, Pp, KrF, MDG, SV og Venstre om å sette av 15 millioner kroner til oppstart av linjetilbud for skoleåret 2023/2024. Pengene skal tas fra generelt disposisjonsfond.

Saken om tilbudsstrukturen for neste skoleår skal behandles i hovedutvalg for utdanning torsdag 27. april. Dersom vedtaket der fører til at det ikke er behov for å bruke alle 15 millionene, skal de settes tilbake på disposisjonsfondet.

De samme partiene vil også ta 1,5 millioner kroner fra disposisjonsfondet til ENØK-tiltak til Valdresmusea.

Forslaget ble enstemmig vedtatt.

Oppsummering politisk behandling

Innstillingen fra fylkesutvalget, som er identisk med innstillingen fra fylkeskommunedirektøren ble enstemmig vedtatt.

Det samme ble forslaget fra sju partier om 15 millioner kroner til linjetilbud og 1,5 millioner kroner til Valdresmusea.

Forslaget til FrP, Sp og Høyre ble vedtatt med én stemme imot.

Les sakspapirene PS 18/2023

Overskudd i 2022

Det regnskapsmessige mindreforbruket (overskuddet) for 2022 var på 220,8 millioner kroner.

Dette skyldes blant annet økt rammetilskudd fra staten (koronakompensasjon og inntektsutjevning), lavere pensjonsutgifter enn budsjettert og lavere finanskostnader enn forutsatt. Det er også besparelser på noen av rammeområdene, blant annet innen kollektivtransport og politisk virksomhet.

Spares i fond

I tråd med fylkeskommunens økonomi- og finansreglementet, er mindreforbruket avsatt slik:

• 50 prosent til egenfinansiering (investeringsfond) – 110,4 millioner kroner
  • 30 prosent til reservefond – 66,2 millioner kroner
  • 20 prosent til generelt disposisjonsfond – 44,2 millioner kroner

Fylkeskommunedirektøren mener det er viktig at reservefondet får stå urørt inntil det oppstår en krisesituasjon eller en annen ekstraordinær situasjon som gjør at disse pengene må brukes.

Fylkeskommunens fond til naturskade/flom ble brukt i sin helhet til kostnader i forbindelse med brukollapsen på Tretten.

Les mer om årsregnskapet for 2022