Vil ha en godsstrategi for Innlandet

Hvordan kan vi kutte klimagassutslipp og samtidig styrke næringslivet? Det vil samferdselsutvalget ha en strategi for.

En stor gruppe mennesker i en korridor i et offentlig bygg.  - Klikk for stort bildeEt samlet hovedutvalg for samferdsel går inn for å få laget en godsstrategi for Innlandet. Det ble vedtatt på utvalgets første møte i denne fylkestingsperioden. Aud M. Riseng

Arbeidet med en slik strategi starter med en grundig analyse av hvordan godstransporten foregår i fylket i dag. 

Få fram fakta

En ekstern konsulent skal lage analysen. Den skal gi de som skal lage godsstrategien et godt faktagrunnlag. 

Målet er å komme fram til hvordan godstrafikken i Innlandet kan legges opp slik at den blir klimavennlig og bruker minst mulig energi. 

Samtidig er det viktig å sikre, og helst øke, konkurranseevnen til industrien i fylket. Det er også et mål at godstransporten skal foregå på en mest mulig trafikksikker måte. 

Det å overføre mer godstransport fra veg til jernbane er et grep som vil føre til at vi når disse målene. Tiltak som gjør det mulig å frakte gods på veg med kjøretøy som går på klimavennlig energi kan også føre til det.

Bedre beregningsmodeller

I vedtaket som fylkets hovedutvalg for samferdsel gjorde den 29. november, heter det at nabofylkene, vårt naboland Sverige og Forsvaret skal inviteres til å samarbeide om godsstrategien. 

Flere av politikerne i utvalget pekte også på at de samfunnsøkonomiske modellene som brukes til å beregne effekt og lønnsomhet av tiltak rettet inn mot godstrafikken, har svakheter. 

- Blant annet har vi sett at transport av laks teller 30 ganger så mye som transport av tømmer, sa vararepresentant i utvalget, Kamilla Thue (Ap), som til daglig er ordfører i Eidskog.

Brukes i planlegging

Godsstrategien som Innlandet fylkeskommune skal lage, skal brukes internt i fylkeskommunen, blant annet i arbeidet med handlingsplanen for fylkesveger. 

Ettersom staten legger viktige føringer for godstransporten gjennom Bane NOR, Statens vegvesen og Nye Veier sine prosjekt og satsingsområder, skal godsstrategien også brukes når Innlandet skal gi innspill til Regjeringens arbeid med Nasjonal transportplan. 

- Vi må ha også med oss beredskapsperspektivet når vi jobber med dette, sa Iselin Vistekleiven (Ap), som er leder i samferdselsutvalget. 

Vedtaket i utvalget var enstemmig. 

Se hvem som er medlemmer i hovedutvalg for samferdsel i perioden 2023-2027. 

Du kan lese dokumentene i sak 18/2023 her.