Skoledebatt med stort engasjement

Mange av politikerne engasjerte seg da saken om ny skole- og tilbudsstruktur ble behandlet i hovedutvalg for utdanning.

To personer tar hverandre i hånden utenfor hovedinngangen på fylkeshuset i Hamar mens flere personer står rundt - Klikk for stort bildeFAU-leder ved Dokka videregående skole Katrine Rosenberg holdt en appell til politikerne i hovedutvalg for utdanning. Utvalgsleder Joakim Ekseth fikk også overlevert en bunke underskrifter. Marit Thobiassen Strande

Ved hovedinngangen til fylkeshuset på Hamar hadde også flere hundre ungdommer og voksne fra Dokka samlet seg i forkant av hovedutvalgsmøtet onsdag.

Vil kutte 730 elevplasser

Søndag ble det kjent hva som kom til å være forslaget fra flertallspartiene Ap, Høyre og MDG i saken om ny skole- og tilbudsstruktur.

Onsdag la Hans Kristian Enge (Ap) fram det helhetlige alternative forslaget i hovedutvalg for utdanning.

Ap, Høyre og MDG foreslår å legge ned følgende skoler og skolesteder:

• Skarnes videregående skole
  • Dokka videregående skole
  • Skolested Dombås, Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule
  • Skolested Lom, Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule
  • Skolested Flisa, Solør videregående skole
  • Skolested Sønsterud. Hele tilbudet på skolested Sønsterud flyttes til skolested Våler ved Solør videregående skole.

Til sammen utgjør dette om lag 730 færre elevplasser.

Vil flytte tilbud fra nedlagte skoler

De foreslår også følgende endringer i tilbudsstrukturen:

• Ansvaret for fengselsundervisningen i Kongsvinger flyttes fra Skarnes vgs. til Sentrum vgs.
  • Bygg- og anleggsteknikk flyttes fra Skarnes vgs. til Sentrum vgs. i forbindelse med utbygging av Sentrum vgs.
  • Frisør vurderes flyttet fra Skarnes vgs. til Sentrum vgs.
  • Elektro- og datateknologi flyttes fra skolested Flisa til skolested Våler ved Solør vgs.
  • Teknologi og industrifag Vg1 ved Dokka vgs. beholdes i dagens lokaler og underlegges Raufoss vgs. administrativt. Tilbudet gis i samarbeid med lokalt næringsliv i en alternativ opplæringsmodell.

Ap, Høyre og MDG oppfordrer til at programfagene bioøkonomi og friluftsliv videreføres på henholdsvis Lena-Valle vgs. og Nord-Gudbrandsdal vgs.

Vil legge ned og flytte tilbud

• Valdres vgs. – Restaurant og matfag Vg2 avvikles (men ivaretas med alternativ opplæringsmodell).
  • Elverum vgs. – kunst, design og arkitektur Vg1, Vg2 og Vg3 avvikles.
  • Hadeland vgs. – musikk, dans og drama Vg1, Vg2 og Vg3 og medier og kommunikasjon Vg1, Vg2 og Vg3 avvikles.
  • Nord-Østerdal vgs. – restaurant- og matfag Vg2 avvikles (men ivaretas med alternativ opplæringsmodell).
  • Øvrebyen vgs. – salg, service og reiseliv Vg1 og Vg2 flyttes til Sentrum vgs.

– Denne saken handler om hvordan vi skal bygge Innlandet over lang tid. Dette handler om å være modig og om å gjøre valg for framtida, sa Enge.

Vil ikke gjøre endringer nå

Bror Helgestad (Sp) mener at selv om denne diskusjonen har foregått over lang tid er det mange utenfor fylkeskommunen som ikke har vært involvert før det siste halve året.

– Dette skal gjelde i Innlandet for veldig lang tid, så hvorfor skal vi ha det så travelt da, sånn at vi ikke får med oss folk og bare får med oss halve fylkestinget, sa han og la til at han mener det er for dårlig tid til å forberede seg på den endringen som kommer.

Senterpartiet har gått sammen med SV, KrF, Rødt, Venstre, Industri- og Næringspartiet og Pensjonistpartiet om et helhetlig alternativt forslag om de ikke ønsker store endringer nå.

Da Bjørnar Tollan Jordet (SV) fremmet forslag, sa han at de kjenner seg igjen i store deler av det utfordringsbildet som blir skissert.

– Vi kjenner til det utfordringsbildet alle sammen. Så ser vi ikke helt at vi er enige i de løsningene på det utfordringsbildet, sa Tollan Jordet.

De sju partiene ønsker ikke å gjøre store endringer i skolestrukturen på nåværende tidspunkt. De mener det må brukes tid for å omstille og utvikle de videregående skolene. De vil jobbe for å sikre en tilbudsstruktur som svarer på samfunnets behov og som gjør at færrest mulig må flytte på hybel.

– Vi må bruke den tiden vi har fram til de store demografiendringene slår til, sa Tollan Jordet.

Joakim Ekseth (H) svarte på hvorfor de vil gjøre endringer nå.

– Motstanden og usikkerheten er der uansett. Det blir ikke bedre av å vente. Det som er avgjørende nå er å komme i gang, få en beslutning og komme oss videre, sa han.

Vil ha fritt skolevalg

Også Marit Ophus (Frp) fremmet et alternativt forslag der de blant annet sier at elevene skal få makt til å bestemme over egen skolehverdag ved innføring av fritt skolevalg.

– Fritt skolevalg skaper en sunn konkurranse mellom skolene, sa Ophus og la til at det vil føre til bedre kvalitet i de videregående skolene.

Vegard Riseng (H) mener dette ikke er rett sak for å diskutere fritt skolevalg.

– Høyre er for fritt skolevalg. Vi kommer til å stemme for fritt skolevalg når vi skal behandle inntaksforskriften i fylkestinget i desember, sa han.

Politisk behandling

Politikerne skulle stemme over fire helhetlige forslag, og disse fire ble satt opp mot hverandre.

• Forslaget fra Ap, Høyre og MDG fikk 8 stemmer.
  • Forslaget fra de sju mindretallspartiene fikk 4 stemmer.
  • Forslaget fra Frp fikk 1 stemme.
  • Ingen stemte på fylkeskommunedirektørens innstilling.

Forslaget fra Ap, Høyre og MDG blir innstillingen fra hovedutvalget når saken behandles i ekstraordinært fylkesutvalg fredag 18. oktober.

Saken skal sluttbehandles i fylkestinget onsdag 23. oktober.

Les sakspapirene PS 14/2024

Les også fylkeskommunedirektørens innstilling