På veg mot et mer miljøvennlig Innlandet

Klimautslippene fra persontransport er redusert med 23 prosent siden 2018. Før 2030 skal utslippene være halvert. 

Tre personer som presenterer - Klikk for stort bildeFra mobilitetskonferansen Einar Søberg

Dette kom frem under en mobilitetskonferanse om smartere og bedre mobilitet i distriktene i forrige uke. 

- Vi har en ambisiøs mobilitetsstrategi i Innlandet, og vi må tenke nytt og gjøre ting på nye måter slik at utslippene er redusert med 50 prosent innen 2030, sa Iselin Vistekleiven, leder av hovedutvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune, i sin innledning på konferansen.

Viktig å dele erfaringer

Et av målene med konferansen i forrige uke var å spre kunnskap om mobilitet, noe som også er et av handlingspunktene i mobilitetsstrategien for Innlandet. 

- Konferansen hadde et variert program knyttet til konkrete prosjekter innen reiseliv og mobilitet, samkjøring, bruk av droner, muligheter og utfordringer for kollektivtrafikken og samarbeid om bedre mobilitetsløsninger, forteller Erlend Myking i Innlandet fylkeskommune.

Disse temaene vil kunne være med å redusere utslippene fra transport ytterligere. 

Folk i Trysil og Engerdal samkjører mer

I 2024 ble samkjøringstjenesten Nabogo lansert i Trysil og Engerdal som en pilot ut 2025. Brukerne av Nabogo i Trysil og Engerdal opplever samkjøring som et trygt og effektivt grep for å redusere bilbruken. 

En brukerundersøkelse viser at Nabogo (PDF, 4 MB) har bidratt til at brukerne i Trysil og Engerdal samkjører oftere og med flere passasjerer enn tidligere.

Brukerundersøkelsen ble avsluttet i november, og tall viser at bruken av Nabogo har økt etter dette.

- Nabogo blir bare mer og mer brukt i Trysil og Engerdal. Så langt i januar har det vært 832 samkjøringer, sa country manager Kristian Amlie i Nabogo under konferansens første dag. 

Erfaringen fra denne piloten og bruk av samkjøringstjenesten andre steder i Norge vil danne grunnlaget for om tjenesten skal tas i bruk i andre deler av Innlandet.

Oppfordrer til samarbeid

På konferansens dag to var kollektivtrafikk tema. Blant annet var rammer for utvikling av kollektivtransporten i Innlandet og hvordan en kan planlegge for et bærekraftig kollektivtilbud i distriktene tema. 

Lars Baukhol, seksjonssjef i Innlandstrafikk, redegjorde for rammebetingelsene for å drive kollektivtransport i Norge i 2025.  

Baukhol pekte på samarbeid og samhandling som suksessfaktorer for å lykkes med gode løsninger for kollektivtrafikk, sykkel og gange i Innlandet. 

- Driftskostnadene har økt vesentlig mer enn inflasjonen. Behovet for fylkeskommunale bevilgninger har derfor økt, forteller Espen Martinsen fra konsulentselskapet Strategisk Ruteplan.

Viktig å høre brukererfaringer

Det er også viktig å høre hva som er viktig for brukerne.

- For mange i distriktene er det en utfordring å komme til og fra et busstopp eller en jernbanestasjon. Dette er noe en bør ta høyde for i planleggingen av kollektivtilbudet, sa Brite Kandal fra Innlandet fylkeskommunens eldreråd. 

Kandal var også opptatt av ulike hent-meg-løsninger a la Nabogo, og at det er en ordning som appellerer til mange eldre.