Vil ikke stenge Atna bru permanent

Flertallet i samferdselsutvalget vil vite om den stengte brua kan rustes opp til å tåle personbiler opp til 3,5 tonn.

Atna bru ble bygget i 1923. Den ble stengt for lastebiler i 2003 og for alle kjøretøy i juni 2022. - Klikk for stort bildeAtna bru ble bygget i 1923. Den ble stengt for lastebiler i 2003 og for alle kjøretøy i juni 2022. BRUTUS Atna bru har vært stengt siden juni i år fordi den har skader og slitasje som gjør at den ikke er trygg for biltrafikk.

Brua blir 100 år neste år og har vært stengt for lastebiler siden 2003.

Krevende å ruste opp

Det er Vegdirektoratet som har myndighet til å avgjøre hvilken bæreevne ei bru kan ha, ut fra den tilstanden den er i. Direktoratet har sagt at Atna bru på fylkesveg 219 må forsterkes før den eventuelt kan åpnes for biltrafikk igjen.

Dette kan koste mellom 15 og 20 millioner. Det er usikkert hvor lenge en slik opprustning vil være nok til å holde brua åpen, ettersom den er så gammel, går det fram av saksframlegget fra fylkeskommunedirektøren.

Innstillinga fra fylkeskommunedirektøren var derfor å stenge brua for biltrafikk og la den bestå som et tilbud til gående og syklende. Nærmeste omkjøringsmulighet er via fylkesveg 2200 fra riksveg 3 nord for Atna. Denne omkjøringsvegen er ca. 4 km lang.

Stort lokalt engasjement

Reidun Andrea Rønning (AP) fremmet et forslag på vegne av AP, SV og MDG om å sende saken tilbake til administrasjonen for å utrede om det finnes måter å forsterke brua på, slik at den kan åpnes for kjøretøy som veier inntil 3,5 tonn.

Dette er en bæreevne-kategori som ikke finnes i Vegdirektoratets håndbok for bruer. Dette har derfor ikke vært vurdert .

Rnning etterlyste en grundigere vurdering av hva det å stenge Atna bru permanent betyr for lokalsamfunnet, og hvilke muligheter fylkeskommunen har til å finansiere tiltak som kan sette brua i stand til å tåle personbiler.

- Lokalsamfunnet har engasjert seg sterkt i denne saken. Folk har hatt underskriftsaksjon og gått i fakkeltog. I dag har vi med oss mange tilhørere på møtet i samferdselsutvalget. Uten bruforbindelse der den er i dag, er det ikke grunnlag for å drive butikk på Atna. Butikken er limet i bygda, sa Rønning.

- Må vurdere bruene under ett

Forslaget fra Arbeiderpartiet, SV og MDG fikk støtte fra Fremskrittspartiet og ble vedtatt med 7 mot 4 stemmer.

Senterpartiet fremmet et motforslag om å vente med å ta stilling til framtida for Atna bru til rulleringen av fylkets handlingsprogram for fylkesveger. Dette forslaget fikk støtte fra Høyre.

- Alle fylkets bruer bør ses i sammenheng, før politikerne prioriterer tiltak, sa Haldor Ødegård, da han la fram Senterpartiets forslag om å vente til handlingsprogrammet skal rulleres.

Han fikk støtte fra utvalgets fungerende leder, Aud Hove (SP), som viste til at det ligger lange og grundige prosesser bak det fireårige handlingsprogrammet. Hove mente at det er en riktigere måte å jobbe på, enn å behandle en rekke enkeltsaker.