Vær et godt forbilde – bruk refleks

Flere må bruke refleks i trafikken for å gjøre seg synlig for andre trafikanter. Dette er viktig for å unngå ulykker.

Representanter fra Innlandstrafikk og FTU stod torsdag på stand på skysstasjonen på Lillehammer for å markere den nasjonale refleksdagen - Klikk for stort bildeRepresentanter fra Innlandstrafikk og FTU stod torsdag på stand på skysstasjonen på Lillehammer for å markere den nasjonale refleksdagen Camilla Reinemo Fjellvang, Innlandet fylkeskommune Dette var budskapet da Innlandstrafikk og Innlandet fylkes trafikksikkerhetsutvalg (FTU) torsdag markerte den nasjonale refleksdagen på Lillehammer. Målet med refleksdagen er å få flere til å bruke refleks slik at de ikke havner i en ulykke.

Refleksbruken øker i Innlandet

Trygg Trafikk gjennomfører årlig reflekstellinger. Tellingene for 2021 viser en liten økning i bruken av refleks sammenlignet med 2020, og Innlandet er et av fylkene med størst økning i refleksbruken.

I Innlandet bruker i gjennomsnitt 65 prosent av de gående refleks. Dette er godt over landsgjennomsnittet hvor 46 prosent bruker refleks.

- Selv om andelen som bruker refleks i Innlandet er høyt, er ikke dette en hvilepute. Vi må jobbe for at andelen som bruker refleks i Innlandet øker enda mer, sier regionleder Marianne Mittet Solbraa i Trygg Trafikk.

Refleksundersøkelsen viser at 86 prosent av gående langs landeveg i Innlandet bruker refleks.

- Det er like viktig å bruke refleks i bynære strøk hvor det gjerne er gatelys. Selv med gatelys kan gående være vanskelig å se uten refleks, og refleksen vil gjøre det tryggere for den gående, fortsetter regionlederen.

Alle trafikanter må gjøre seg synlig

Det er viktig at alle trafikanter gjør seg synlig i trafikken. Gående kan gjøre dette ved å bruke refleks.  - Klikk for stort bildeDet er viktig at alle trafikanter gjør seg synlig i trafikken. Gående kan gjøre dette ved å bruke refleks. Camilla Reinemo Fjellvang, Innlandet fylkeskommune Alle trafikanter må gjøre seg synlig i trafikken enten en går, sykler eller kjører bil. Refleks vil gjøre deg som gående betraktelig mer synlig.

- Med refleks er du synlig på en avstand på rundt 140 meter om bilen bruker nærlys. Uten refleks er du først synlig på mellom 25 og 30 meter, forklarer Sjur Strand som er leder av FTU.

Han legger til at selv om gående ser en bil, øker sjansen for at bilisten ser deg som gående om du bruker refleks.

Voksne må bli gode forbilder

I de fleste hjem finnes det mange reflekser. Foreldre er flinke til å sette refleks på barna, men de voksne er ikke fullt så flinke til å gjøre seg synlige i mørket.

- De voksne bør være gode forbilder. Voksne bør derfor bruke refleksdagen til å sette en refleks på jakka. Da har bilføreren åtte sekunder lengre tid å reagere på. Det kan være forskjell på liv og død, sier Mittet Solbraa avslutningsvis.

Sjur Strand i FTU oppfordrer også alle som ferdes langs vegene i Innlandet til å bruke refleks slik at turen blir tryggere.

Reflekstips:

1. Fest refleks på alle jakker og sekker/bager.
  2. Legg refleksbånd i skoene
  3. Bruk minst to reflekser slik at du er synlig fra alle kanter