Utbedring av Fluberg bru starter 3. juli

Brua over Randsfjorden vil stort sett være åpen for kjøretøy inntil 15 tonn i hele anleggsperioden.

Fluberg bru krysser Randsfjorden i Søndre Land . - Klikk for stort bildeFluberg bru krysser Randsfjorden i Søndre Land . Statens vegvesen Kjøretøy over 15 tonn må velge andre kjøreruter mellom fylkesveg 34 og fylkesveg 245 mens arbeidet med brua pågår.

Forsterkes og pusses opp

Fluberg bru i Søndre Land har i dag kapasitet til å tåle kjøretøy med totalvekt inntil 50 tonn. Nå skal den forsterkes, slik at kjøretøy med totalvekt inntil 60 tonn kan kjøre over brua. Fylkeskommunen skal også utføre generelt vedlikeholdsarbeid på brua.

- Nå i sommer skal vår entreprenør behandle overflaten på brudelene som er over dekket, det vil si tårn, bærekabler og hengestenger. Forsterkingsarbeidet begynner utpå høsten, sier byggeleder Ragnar Helstad i Innlandet fylkeskommune.

Korte stengeperioder

Arbeidet på Fluberg bru gjør at brua må stenges for kjøretøy med totalvekt over 15 tonn. De må finne andre kjøreruter for å krysse den rundt sju mil lange Randsfjorden. Dette blir skiltet på utvalgte steder for å varsle de som kjører lastebiler.

I høst vil brua også bli stengt for mindre kjøretøy i korte periode.

- Vi må stenge for all biltrafikk i noen dager mens entreprenøren spenner opp bjelker under dekket. Vi forsøker å gjøre dette på tidspunkter der det å stenge brua fører til minst problemer. Vi kommer med mer informasjon når vi vet når dette vil skje, sier Helstad.

Brua skal være åpen for myke trafikanter i hele anleggsperioden.

Arbeid i et snaut år

Fluberg bru skal være ferdig utbedret innen juni neste år. Etter at den har blitt forsterket, vil særlig tømmertransportørene dra nytte av kortere veg over Randsfjorden.

Det koster ca. 40 millioner kroner å forsterke brua. Staten bidrar med 20 millioner kroner til dette tiltaket. Overflatebehandlinga koster ca. fem millioner kroner, slik at brua totalt blir rustet opp for 45 millioner kroner fram mot sommeren 2024.

Omkjøring for lastebiler

Kjøretøy med totalvekt over 15 tonn må kjøre om Dokka eller Jevnaker for å komme til den andre sida av Randsfjorden mens Fluberg bru er stengt.

Når Randsfjordferja Elrond blir satt inn på ruta igjen etter sommerens service og vedlikeholdsarbeid, kan ferja være en alternativ måte å krysse Randsfjorden på. Den begynner å gå igjen mellom Tangen og Horn i Gran den 10. juli.