Tre fylkesveger i Vestre Toten skal utbedres

Fylkeskommunen skal utføre omfattende vedlikehold av ca. 12 kilometer fylkesveg i Vestre Toten i år.

I år gjør fylkeskommunen grunnarbeid på flere fylkesveger som skal asfalteres neste år. (Illustrasjonsfoto fra fv. 34) - Klikk for stort bildeI år gjør fylkeskommunen grunnarbeid på flere fylkesveger som skal asfalteres neste år. (Illustrasjonsfoto fra fv. 34) Kari Hermanrud Tiltakene vil gi god effekt av asfalten som skal legges neste år.

Godt grunnarbeid

Fylkeskommunens entreprenør skal utføre grøfterensk, skifte ut masser på de svakeste punktene og legge ned noen nye stikkrenner på de tre fylkesvegene.

- Tiltakene vil gjøre vegene bedre i stand til å ta unna vann. Grunnarbeidet gjør at det nye dekket, som skal legges neste år, varer lenger, sier byggeleder Ola Christensen Kolbu i Innlandet fylkeskommune.

Helsetvegen først

Det er Toten anlegg og transport AS som skal utføre arbeidet for fylkeskommunen.

Entreprenøren starter med fylkesveg 2378, Helsetvegen, den 5. juni. Strekningen som skal rustes opp der, er ca. tre kilometer lang.

- Helsetvegen må stenges fra 5. juni til ca. 30. juni på grunn av arbeidet. Det blir skiltet, lokal omkjøring og Innlandstrafikk har lagt om bussruta, slik at skolebussen kommer fram, sier Kolbu.

To veger til fra 19. juni

Den 19. juni starter arbeidet på fylkesveg 2372, Sivesindhøgda, og på fylkesveg 2380, Einastrand.

Strekningen på Sivesindhøgda er 3,5 kilometer lang. Strekningen som skal utbedres på vestsida av Einafjorden er ca. 5 kilometer lang.

- Begge disse vegene blir stengt for gjennomkjøring fra 19. juni. Vegen på Einastrand åpnes igjen når skoleferien er slutt, mens vegen over Sivesindhøgda kan bli stengt noe lenger. Det blir mulig å kjøre til og fra eiendommene langs vegene i byggeperioden, avslutter Kolbu.

Tiltakene i Vestre Toten vil koste ca. 42 millioner kroner. Grunnarbeidet skal være ferdig i løpet av høsten.