Transportpolitikere studerer Innlandet

Stortingskomiteen bruker tre dager i fylket. I dag møtte de politikere og næringsliv på Lillehammer og Tretten.

Fylkesvaraordfører og leder av fylkeskommunens samferdselsutvalg, Stein Tronsmoen (Sp) har mye å fortelle lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Erling Sande (til høyre), om hva Stortinget kan gjøre for Innlandet når Nasjonal transportplan skal fornyes.  - Klikk for stort bildeFylkesvaraordfører og leder av fylkeskommunens samferdselsutvalg, Stein Tronsmoen (Sp) har mye å fortelle lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Erling Sande (til høyre), om hva Stortinget kan gjøre for Innlandet når Nasjonal transportplan skal fornyes. Kari Hermanrud Transport- og kommunikasjonskomiteen kom til Hamar med tog og ble fraktet videre til Lillehammer med buss.

Der ble de ønsket velkommen av fylkesvaraordfører Stein Tronsmoen (Sp) og ordføreren i Lillehammer, Ingunn Trosholmen.

Et viktig fylke i Norge

- Innlandet binder Norge sammen, understreket Stein Tronsmoen (SP), da han holdt sitt innlegg om hva som er viktig for Innlandet, når det kommer til transport. Tronsmoen leder fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel.

- Innlandet har et framoverlent næringsliv og flere viktige industriklynger. Vi er landets største landbruksfylke og 40 prosent av all skog som blir avvirket i Norge, vokser her. Det stiller store krav til god infrastruktur, sa Tronsmoen.

Nasjonale transportårer

Tronsmoen utdypet informasjonen om industriens betydning og viste blant annet til at produksjonen i Raufoss Industripark alene sender 37 000 vogntog ut på vegene hvert år. Det aller meste av det som blir produsert på Raufoss går til eksport.

- Innlandet er Norges mest spredtbygde fylke, men alle våre 370 000 innbyggere er gull verdt. Reiselivet er ei viktig næring i Innlandet, der vi har 90 000 fritidsboliger, sa Tronsmoen.

- Innlandet er landets største veg- og jernbanefylke. Mye varetransport fra andre landsdeler, særlig av fisk, går gjennom Innlandet, sa Tronsmoen, som også understreket behovet for bedre øst-/vestforbindelser innad i fylket.

Stort forfall på vegene

Med 8400 km riks- og fylkesveg er Innlandet det fylket som har desidert mest offentlig veg i Norge. På disse vegene er det 1230 fylkesvegbruer. Halvparten av dem er over 50 år.

Tronsmoen understreket at fylkesvegene har forfalt gjennom mange år og at det er på tide å gjøre noe med dette. Han viste hvordan Innlandet fylkeskommune jobber systematisk med planer og tiltak som kan føre til at vi når lokale, regionale og nasjonale mål innen transport.

- Tallet på alvorlige trafikkulykker må ned. Det skjer for mange ulykker med drepte og hardt skadde på vegene i Innlandet, understreket Tronsmoen.

Mjøsbyen må få tilskudd

Stortingspolitikerne fikk også høre om behovene for bedre kollektivtilbud i fylket og bedre muligheter for å gå og sykle, særlig i byområdene.

Paul H. Berger, leder for fylkeskommunens sekretariat for Mjøsbyen-samarbeidet, forklarte at Mjøsbyen trenger statlig tilskudd til kollektivtrafikk slik at kommunene rundt Mjøsa blir en velfungerende bo- og arbeidsregion.

- I dag er Innlandet det eneste fylket som ikke får statlige belønningsmidler for å kunne gjennomføre ei omstilling med mindre biltrafikk i byområdene. Det er bare de ni største byområdene som får det. Norge når ikke sine nasjonale mål for mer klimavennlig transport, hvis ikke de mindre byområdene også får støtte til å omstille seg, sa Berger.

Stoppet på Tretten

Fylkesvaraordfører Stein Tronsmoen,  samferdselssjef Aud M. Riseng og ordfører i Øyer, Jon Halvor Midtmageli, viste stortingspolitikerne anleggsområdet på Tretten, der ei midlertidig bru over Lågen og E6 skal være klar for trafikk i mai/juni. - Klikk for stort bildeFylkesvaraordfører Stein Tronsmoen, samferdselssjef Aud M. Riseng og ordfører i Øyer, Jon Halvor Midtmageli, viste stortingspolitikerne anleggsområdet på Tretten, der ei midlertidig bru over Lågen og E6 skal være klar for trafikk i mai/juni. Kari Hermanrud Etter en dag på Lillehammer, fullpakket med foredrag av politikere, regionrådsledere, næringslivsrepresentanter og fagfolk innen transport, dro komiteen videre i buss til Tretten. Der fikk de en orientering om prosjektet med å bygge midlertidig bru over Lågen som erstatning for den ti år gamle brua som falt ned i fjor.

Deretter gikk turen til Ringebu for et kort møte med to ordførere i midt-Gudbrandsdalen. De neste to dagene blir det flere møter i Østerdalen med ordførere og statlige transportetater, først og fremst innen jernbane.

Mer informasjon om tilstanden på fylkets eget vegnett skal komiteen også få.