Total Uteservice AS skal drifte fylkesveger i Innlandet

Entreprenøren skal drifte og vedlikeholde 1586 kilometer fylkesveg i tre geografiske områder i Innlandet.

Innlandet fylkeskommune lyste før jul ut tre anbudskonkurranser om drift og vedlikehold av fylkesveger. Etter gjennomgang av de innkomne tilbudene, har Innlandet fylkeskommune inngått kontrakt med Total Uteservice AS i disse tre geografiske områdene:

• I Elverum, Åmot, Stor-Elvdal og deler av Løten og Våler skal entreprenøren drifte og vedlikeholde totalt 487 kilometer fylkesveg. Denne kontrakten er på seks år med en mulighet til å forlenge kontrakten med et år. Kontrakten har en verdi på 236 528 545 kroner.
  • I Rendalen, Engerdal og Trysil skal Total Uteservice AS drifte og vedlikeholde 559 kilometer fylkesveg. I dette området er også kontrakten på fem år med en mulighet til å forlenge med et år. Kontraktsverdien på denne kontrakten er på 189 406 570 kroner.
  • I Gjøvik, Østre Toten og Vestre Toten skal Total Uteservice AS drifte 540 kilometer fylkesveg. Kontrakten i Gjøvik og Toten-kommunene er på seks år med mulighet til forlengelse på et år. Denne kontrakten har en kontraktsverdi på 279 506 891 kroner.

Sikrer trafikksikkerhet og fremkommelighet

Driftsentreprenørene utfører en rekke oppgaver på fylkesvegene, og snøbrøyting er en av disse oppgavene. - Klikk for stort bildeDriftsentreprenørene utfører en rekke oppgaver på fylkesvegene, og snøbrøyting er en av disse oppgavene. Steinar Svensbakken, Innlandet fylkeskommune

Det er varierte oppgaver som driftsentreprenøren skal gjøre for Innlandet fylkeskommune. Blant de sentrale oppgavene er brøyting og strøing om vinteren, rengjøring av vegene om våren, kantslått om sommeren og registrering og utbedring av feil og mangler hele året.

- Disse oppgavene er viktig for å sikre god fremkommelighet og trafikksikkerhet på fylkesvegene, sier Iselin Vistekleiven som er leder av hovedutvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.

Skal bruke tiden til å forberede seg

Innlandet fylkeskommune undertegnet nylig de tre kontraktene med Total Uteservice. Entreprenøren starter i oppdragene 1. september 2024.

- Frem til 1. september blir fylkesvegene driftet av entreprenørene som vi har kontrakt med ut august. Frem til da skal Total Entreprenør AS forberede seg for oppdragene som venter de neste årene, forteller seksjonssjef Arne Fredheim i Innlandet fylkeskommune.