Stress ned i juletrafikken

Mange har planer om å dra på tur i julen. Vi oppfordrer alle til å kjøre forsiktig og beregne god tid i juletrafikken.

- Vi har et ønske om at det ikke skjer alvorlige ulykker i trafikken i Innlandet i julen. Vi skal gjøre vårt for at fylkesvegene skal være så trafikksikre som mulig, men vi har også noen oppfordringer til alle trafikanter, sier Aud Hove, leder av utvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.

Ulik vinterstandard på veger

Har du tenkt deg på kjøretur i julen? Vi ønsker alle trygt frem i julen og har derfor noen tips til deg som skal ut på tur - Klikk for stort bildeHar du tenkt deg på kjøretur i julen? Vi ønsker alle trygt frem i julen og har derfor noen tips til deg som skal ut på tur. Steinar Svensbakken, Innlandet fylkeskommune Mange skal reise til familie eller venner i julen og en del vil kanskje også dra på fjellet for å gå på ski eller kjøre slalåm.

- Trafikantene bør være oppmerksomme på at det vil være ulik standard på vegene i Innlandet. Forskjellene henger sammen med hvilken funksjon vegene har og hvor mye trafikk vegene har, sier Arne Fredheim som er seksjonssjef for veg i Innlandet fylkeskommune.

Noen av europa- og riksvegene blir saltet slik at de er tilnærmet bare. En del av sidevegene, slik som alle fylkesvegene, har en annen funksjon og vil derfor ha et snø- eller isdekke. På en del av sidevegene vil det også kunne være sporete

De forskjellige driftsstandardene gjør at trafikantene vil oppleve ulike standarder på kjøreturer fra A til B.

- Trafikantene bør være oppmerksomme på disse skiftene hele året, men trafikantene bør være spesielt oppmerksomme på skiftene nå i jula når mange er på tur på veger de kanskje ikke kjører så ofte. Vi ønsker alle trygt frem til jul, fortsetter Hove.

Fylkesvegene blir brøytet minst hver sjette time

For å ta del i julens aktiviteter, vil mange trafikanter i løpet av julen kjøre på en fylkesveg i Innlandet.

- Vi har utarbeidet en standard som definerer intervaller og frister for når og hvor ofte veger skal bli brøytet og strødd. Intervallene avhenger blant annet av hvor mye trafikk og hvilken vinterdriftsklasse vegen har, forklarer Arne Fredheim.

Ved nedbør vil det derfor variere fra to til seks timer mellom hver gang et bestemt punkt på en veg blir brøytet og/eller strødd.

Gode råd til juletrafikantene

- Som vegeier skal vi gjøre vårt for at trafikantene kommer trygt frem i julen, men vi trenger også hjelp av trafikantene, sier Arne Skybak, rådgiver innen trafikksikkerhet i Innlandet fylkeskommune.

Skybak oppfordrer derfor trafikanter til å:

• Kjøre etter forholdene og ikke over fartsgrensen.
  • Holde køen.
  • Holde oppmerksomheten på vegen. Avtal med passasjerene at de tar seg av ting som krever konsentrasjon og oppmerksomhet.
  • Bruke bilbelte.
  • Pakke bilen riktig og sikre ting bak i bilen.
  • Sørge for at bilen er i god teknisk stand. Sjekk at du har gode vinterdekk og spør dekkforhandler om råd og veiledning om du er i tvil.
  • Ha isskrape og snøkost i bilen. Skrap bort all is og kost bort all snø før du kjører.
  • Vær uthvilt når du skal ut og kjøre. Stopp og sov hvis du blir trøtt.

Trafikanter bør også holde seg oppdatert på trafikkmeldinger

Har du forresten vurdert muligheten for å reise kollektivt i julen? Sjekk rutetider for buss og tog i den nasjonale reiseplanleggeren Entur.