Stenger mer av Strandgata i Gjøvik

Fra torsdag 20. april blir sørgående felt i Strandgata stengt lenger nord, og krysset med Niels Ødegaards gate blir helt stengt

Byggeleder Hallstein B. Brfovold i Innlandet fylkeskommune og prosjektleder Christian R. Jørgensen i Gjøvik kommune ved krysset der Strandgata blir stengt i sørgående retning fra 20. april til ca. ut oktober. - Klikk for stort bildeByggeleder Hallstein B. Brfovold i Innlandet fylkeskommune og prosjektleder Christian R. Jørgensen i Gjøvik kommune ved krysset der Strandgata blir stengt i sørgående retning fra 20. april til ca. ut oktober. Mari Bjørnstad Grønlie Arbeidet med å ruste opp Strandgata og legge nye vann- og avløpsrør i dette området holder framdriftsplanen.

Niels Ødegaards gate stenges

Arbeidet med nye vann- og avløpsrør er omfattende og gjør at Niels Ødegaards gate må stenges. Fra torsdag 20. april må en ca. 50 meter lang strekning vestover fra lyskrysset mot Hunton stenges i begge retninger.

Dermed blir sørgående kjørefelt i Strandgata stengt på hele strekningen mellom lyskryssene ved Rundkiosken og Niels Ødegaards gate.

Det skal være mulig å komme til og fra alle eiendommer som blir berørt av byggeprosjektet i Strandgata og sidegatene i hele byggetida.

Berører sidegater

Fylkeskommunens arbeid med å bygge om fylkesveg 33 Strandgata med nye fortau, sykkelfelt, nye veglys og andre trafikktiltak blir utført sammen med Gjøvik kommune, som skifter ut gamle vann- og avløpsledninger i gata.

- I forbindelse med dette prosjektet oppgraderer vi også noen av sidegatene til Strandgata. Fra torsdag 20. april klokka 07 vil derfor Niels Ødegaards gate og Olavs gate bli stengt for all trafikk fra Strandgata, sier prosjektleder Christian Rio Jørgensen i Gjøvik kommune.

Niels Ødegaards gate blir stengt fram til byggeprosjektet i Strandgata blir ferdig på senhøsten.

Planlegg kjøring sørover

Siden utbygginga startet i mars, har Strandgata vært stengt i sørgående retning mellom Niels Ødegaards gate og rundkjøringa ved Esso-stasjonen. I nordgående retning går trafikken som normalt.

Fra 20. april blir sørgående retning i Strandgata stengt lenger nord, det vil si fra krysset med Hunnsvegen og Parkgata ved «Rundkiosken». Det er ingen avkjøringer før Niels Ødegaards gate på denne strekningen.

- De som skal kjøre sørover, må planlegge kjøreruta. Vi anbefaler å kjøre ut på riksveg 4 ved CC Mart’n via Jernbanesvingen. I rushtida kan det være kø i dette området, så bilistene må regne med å vente litt, eller velge en annen kjørerute, sier byggeleder Hallstein Bjørke Brovold i Innlandet fylkeskommune.

Omtrent slik blir Strandgata sør for rundkjøringa ved Esso, når den står ferdig senhøsten 2023. - Klikk for stort bildeOmtrent slik blir Strandgata sør for rundkjøringa ved Esso, når den står ferdig senhøsten 2023. Innlandet fylkeskommune